Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som diar sig själv!  (läst 2050 gånger)

D.M.Skogsmusen

  • Inlägg: 5
    • Värmland
Get som diar sig själv!
« skrivet: 28 apr-14 kl 06:45 »
Behöver lite tips och råd.
Min get killade för lite mer än en vecka sedan. Den ena killingen skadade sig i fredags och behöver bo inne hos mig (har lite svårt att gå plus sår)
Jag bär ut killingen så hon får dia och umgås med mamma och bror, så att de ska ha kvar kontakten. Killingen läker bra och borde snart kunna komma ut till mamman igen. Till problemet: geten puttar/sparkar/knuffar/biter killingen så att den inte hinner dia färdigt och sedan diar hon sig själv! Jag har funderat på om juvret kan vara för spänt och ömma och därför mjölkat ur en del tills det blivit mjukare men det hjälper inte. Dessutom blir mamman som tokig då och försöker komma åt att dricka ur bunken!
Vad i hela friden ska/kan jag göra åt detta beteende? Killingarna ska ju ha mjölken, inte hon.
Tilläggas bör att detta är första gången jag haft get som killat, men det är inte hennes första. Det kanske är vanligt att de gör såhär?
Geten får både mineraler och har skicksten

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Get som diar sig själv!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 08:28 »
Kor som diar sig själva förekommer, och enda sättet då är att sätta en special-nosring med trubbiga taggar i nosen på dom. Har aldrig sett en get med nosring så jag tvivlar på att det finns. Djur är grymma, och nu då hon fått för sig att den skadade killingen inte är hennes så tror jag inte att det går att få henne att tänka om, men jag har rätt begränsad erfarenhet av getter. För att det ska gå lättare att mjölka så får du bygga en mjölkbock. Vet du vad det är? Som en långsmal pall med matplats i ena änden. Geten hoppar upp på den och står där medan du mjölkar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som diar sig själv!
« Svar #2 skrivet: 29 apr-14 kl 00:46 »
Ja, med lite godis kommer du långt.  Men nu akut kan du även prova att ge henne brodern att nosa på, medan du och den skadade gemensamt tömmer juvret.  Om du masserar juvret så släpper hon lättare till, men det gäller att hon "glömmer bort" att det är den äckliga otäcka FRÄMMANDE killingen som är där och STJÄL HENNES BARNS MJÖLK.

  Jag brukar kalla anordningen för 'mjölkpall' men det är kanske inte det bästa ordet.  Lägg gärna lite gräs eller hö i botten på godisbaljan, så tar det längre tid för geten att äta upp, och du får mera tid på dig.

  Att geten dricker ur mjölkbunken är fullt normalt, det är ytterst få getter som inte försöker göra det.  Att dia sig själv är mindre vanligt, men långt ifrån unikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser