Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "idealhö" till shettisar?  (läst 11592 gånger)

vGg

  • Inlägg: 35
"idealhö" till shettisar?
« skrivet: 28 feb-07 kl 19:50 »
Hej alla shettisägare (och andra)!
Ska "beställa" hö från ny bonde till våra shettisar (22årig dam som endast promeneras, 7årig valack  och 5årigt sto används till lättare ridning) - har inte haft dem speciellt länge, men de verkar - som väl de flesta shettisar :) - minst sagt vara lättfödda... Vad skulle vara "idealhöet" när det gäller just denna ras, som ju behöver få sitt tuggbehov tillgodosett, precis som större hästar, och hålla magen igång, men inte ska gå upp för mycket i vikt, men samtidigt inte att de ska få proteinbrist eller liknande naturligtvis (hoppas på att kunna börja köra de yngre så småningom) Omvänd foderstat skulle man kanske kunna säga ;) - beställa så nära det man vill ha för att undvika så mycket trix o fix med kraftfoder
Tacksam för hjälp o tips

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 20:06 »
Det enklaste är att räkna ut en foderstat åt dem, och utgå från den. Då kan du ju laborera själv med fodermängden. Vilken lyx att kunna beställa!  :)

Min shettis får fri tillgång på ett bra ensilage.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-07 kl 19:19 »
Oftast så blir det för mycket energi i höt så de får för lite grovfoder. Då kan du komplettera med fin halm så de får i sig tillräcklig mängd grovfoder. Jag brukar blanda ihop höt och halmen och så står de på spån och då fungerar det bra.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 15:36 »
Det finns förresten ett bra foderprogram här:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Fast jag är osäker på om det räknar minsta mängd ts. 1,2 kg ts/100 kg kroppsvikt ska det vara. För en medelstor shettis borde det bli åtminstone 3 kg hö/dag, om inte min huvudräkning är tokfel idag.  ;)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #4 skrivet: 04 mar-07 kl 09:56 »
Det finns förresten ett bra foderprogram här:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Fast jag är osäker på om det räknar minsta mängd ts. 1,2 kg ts/100 kg kroppsvikt ska det vara. För en medelstor shettis borde det bli åtminstone 3 kg hö/dag, om inte min huvudräkning är tokfel idag.  ;)


det är just denna ts halt och näringsvärdet på hö som brukar ställa till det. Därför det är bra att blanda ut med halm för den är fattig på näringsvärden men de får ändå i sig en bra mängd grovfoder. Grovfoder är viktigt att de får i sig för att hålla igång magen.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-07 kl 14:50 »
jag blir så trött på det här med foderstater och ts -halter.
förr hade dem inga foderstater!
det är ett påfund för näringsidkare att tjäna pengar på sina varor.
nä, mina hästar fick hö,saltsten,ev. lite mineraler,havre.
vet inga direkta mängder, men den va varken smala eller feta, eller heta för den delen.
kolla gärna på filmen "hästmannen" så förstår ni vad jag menar med förr. du kan titta på filmen på www.svt.se

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-07 kl 22:23 »
Hej
Jag blir så trött på folk som tror att shettisar klarar sig på luft och ingenting. Menar nu inte ngn av er ovanför = ) har man äldre djur så kräver dom mer för att inte falla ur, oftast.
Jag har bla, två avelsston 19 resp 20 år gammal. Den ena är dräktig nu och den andra digivande. Båda har fritillgång på hö. 1L kraft grov, 1 L Lusern pellets 1/2 L torr betfor 1/2 L havre får den som är digivande. den andra får ungefär 1L Kraft Grov, 1/2 L Lusern  och 1/2 L torr betfor. Unghästarna har också fri tillgång på hö, står dom inne står dom på halm. Salt mineraler och tocosel får dom såklart.
Det är så individuellt. Ofta används inte shettisar så mkt och det är klart att dom då inte är i form - vem hade varit det??
Jag har inte analyserat mitt hö, men det skördades i mitten på juni under fina dagar så det borde vara ett "bra" hö. Vill man veta exakt så måste man analysera.
Jag går på syn och känsel när jag ställer foderstater.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-07 kl 22:27 »
Hej
Jag blir så trött på folk som tror att shettisar klarar sig på luft och ingenting. Menar nu inte ngn av er ovanför = ) har man äldre djur så kräver dom mer för att inte falla ur, oftast.
Jag har bla, två avelsston 19 resp 20 år gammal. Den ena är dräktig nu och den andra digivande. Båda har fritillgång på hö. 1L kraft grov, 1 L Lusern pellets 1/2 L torr betfor 1/2 L havre får den som är digivande. den andra får ungefär 1L Kraft Grov, 1/2 L Lusern  och 1/2 L torr betfor. Unghästarna har också fri tillgång på hö, står dom inne står dom på halm. Salt mineraler och tocosel får dom såklart.
Det är så individuellt. Ofta används inte shettisar så mkt och det är klart att dom då inte är i form - vem hade varit det??
Jag har inte analyserat mitt hö, men det skördades i mitten på juni under fina dagar så det borde vara ett "bra" hö. Vill man veta exakt så måste man analysera.
Jag går på syn och känsel när jag ställer foderstater.

ja, syn och känsel är bra när det gäller hästar.
men TORR betfor? du borde skämmas!!!!

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-07 kl 22:51 »
men snälla rara...  :o mängden mäts upp torr och självklar blötläggs både betforn och lusernet
Faktum är att jag blötlägger allt då hästarna tar upp det bättre. Tex havrens skal blir mjukare samt att mina äldre damer behöver inte få problem med att äta med lite slitna tänder. = )
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

SvenS

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-07 kl 23:00 »
...

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 23:09 »
 ;D
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-07 kl 23:25 »
men snälla rara...  :o mängden mäts upp torr och självklar blötläggs både betforn och lusernet
Faktum är att jag blötlägger allt då hästarna tar upp det bättre. Tex havrens skal blir mjukare samt att mina äldre damer behöver inte få problem med att äta med lite slitna tänder. = )
men då skriver man inte torr betfor utan skriver hur mycket det blir i uppblött.
betfor sväller.
så snalla rara du,skriv så att saker och ting inte kan missuppfattas.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 23:34 »
Det är ett rent äventyr att diskutera foder...
Gör det inte så krångligt, är ni snälla! En shettis som har lätt för att bli fet kan äta halm enbart OM den gillar det, sedan kan man komplettera med ponny krafft och BLÖTAD betfor. Man kan lägga i lite hö om man vill för smakens skull, och på detta viset behöver man inte vara rädd för att ponnyn inte får sitt grovfoderbehov tillgodosett. annars går det även bra med gräsfröhalm om man kan hitta det, det kan också ges i fri mängd, och då tror jag att man kan minska kraftfoder mängden. Fråga gärna en duktig hästvetrinär om råd.
Jag har en äldre New Forest med fång, och han blir fet av luft, känns det som. Han får 6 skivor halm om dagen, och en liten tuss hö till för att få igång aptiten. till detta får han 1 kg ponny krafft 2dl betfor som blötas, 1 dl vetekli,och linfröolja för magen. Han är nöjd och mår bra nu. och han var ju i början 604kg fet under sin 153cm mankhöjd, men redan efter 8 veckor hade han gått ner till 579kg vi har en bit kvar innan han är lagom, men vi är på väg, sakta men säkert... 8)
Lisa

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #13 skrivet: 06 mar-07 kl 08:52 »
Fång får dom inte av protein, det trodde man förr men så är det inte, det är en kolhydrat som framkallar fång, tex vid hastiga foder byten, fruset gräs, på bete efter regn mm. Inte proteinet i sig.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #14 skrivet: 06 mar-07 kl 10:59 »
jag blir så trött på det här med foderstater och ts -halter.
förr hade dem inga foderstater!

Och allt var bättre förr?

En grovfoderanalys kostar några hundralappar, och sedan är det lätt att uppskatta vad man bör ge utöver det. Varför fodra i onödan? Dumsnålt att bara gissa, tycker jag!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 11:01 »
Jag har en äldre New Forest med fång, och han blir fet av luft, känns det som. Han får 6 skivor halm om dagen, och en liten tuss hö till för att få igång aptiten. till detta får han 1 kg ponny krafft 2dl betfor som blötas, 1 dl vetekli,och linfröolja för magen.

Då tror jag snarare att din ponny är bukig på grund av proteinbrist, inte fet, med tanke på hur lite hö den får. Varför ge halm och en massa kraftfoder istället för ett bra hö eller hösilage?

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #16 skrivet: 06 mar-07 kl 22:01 »
Håller med dig fullkomligt Falin. Halmen innehåller ingenting av "värde" annat att växtfibrerna självklart är viktigt samt sysselsättning. Halm ger också bukiga hästar.
Rent ekonomiskt är det dessutom inte försvarbart att blanda ihop en massa olika kraft medel utan ge istället ett bra hö så får ponnyn i sig allt eller åtminstånde det mesta av vad den behöver! Titta på säcken på ditt kraft ponny, ....
Ge den hellre Grov.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #17 skrivet: 07 mar-07 kl 13:43 »
Bubblisa, jag hjälper dig gärna med en foderstat till din ponny, det är inte så svårt. För din ponnys skull vill jag gärna göra det! Du kommer att få en smalare, gladare och friskare ponny, det kan jag nästan lova.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #18 skrivet: 07 mar-07 kl 20:15 »
Hej Alla Ni som helt  plötsligt hoppade över ursprungstrådens skapares rop på hjälp och i stället engagera er i min lilla tjockis!!
Jag har alltid haft en foderstat förr, som innefattar så stor mängd grovfoder som möjligt, och nästan inget kraftfoder. på sin höjd fick han ett par dl krafft Grund, vintertid.Han blev inte tjock av halmen, han blev tjock på betet. Då fick han ingen halm alls! Men i Oktober blev han plötsligt blockhalt och vi åkte in till vetrinären. Hon sa att det var fång, han blev röntgad. Då vägde han 604 kg!! Jag höll på att sätta mej på rumpan...
VETRINÄREN sa åt mej att han alldrig kom till att få äta gräs igen och inte ens hö. Eftersom jag inte fick tag på gräsfröhalm, vilket hon rekomenderade, frågade jag om jag kunde ge halm.
Hon sa att bara han gillade det, så var det OK, men då behövde han kolhydrater för att bryta ner det+ andra näringsämnen som då skulle fås från ponny krafft. Jag vet om allt det där med hastiga foderbyten, och att fång är en sjukdom som alla har olika förklaring på vad den kommer av. Vissa säger det är en ren hovåkomma, medan andra säger att det är en infektion i magen orsakad av för kraftigt foder.
Jag tror på det sistnämnda, eftersom det då går ner en massa blod i benen och hovarna och orsakar svullnader och värme, så börjar hästen trampa på ballarna. Detta i sin tur gör att hovbenet riktas fel och fixerar sig i en felaktig vinkel, eller nåt i den stilen!! Det är alltså så att jag enbart följer vetrinärens ordination, och hästen har repat sig bra!! MEN jag återkommer gärna om erbjudandet kvarstår om att få hjälp med foderstat efter nästa besök hos vet. ;D
 
Lisa

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #19 skrivet: 08 mar-07 kl 00:08 »
Ursäkta om du tog illa upp pga det jag skrev, det var inte minmening!!!
Lycka till!
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Stengrim, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser