Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor som generator  (läst 27137 gånger)

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Elmotor som generator
« skrivet: 26 jan-07 kl 16:12 »
Kastar ut en kort fråga.

Kan alla elmotorer generar ström, fungera som en generator?

...eller, är det bara DC motorer med permanentmagneter?
Är någon typ av elmotor bättre än en annan i syfte att generera ström och varför?

(nu blev det flera långa frågor i alla fall) :-\

Tomas

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Elmotor som generator
« Svar #1 skrivet: 26 jan-07 kl 22:29 »
Du kan använda trefas asynkronmotor som generator om Du kör den mot nätet eller mot ett trefas reservelverk. Men det kräver kunskap om säkerhetskrav och regler.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 22:35 »
Hur ska jag tolka ditt svar?

Om det gäller en mindre snurra för att ladda ett 12 voltsbatteri,  kan jag använda vilken motortyp som helst, med erfoderliga dioder osv?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #3 skrivet: 26 jan-07 kl 22:49 »
Du kan använda en liten bilgenerator t.ex. Eller en permanentmagnetmotor. Eller köpa dyra magneter och bygga själv - lärorikt!

Med en bilgenerator låter du generatorns fältlindning styra hur mycket ström du ska ta ut = hur mycket effekt du får ut ur din energikälla.

Plocka bort laddningsregulatorn och styr fältströmmen själv exempelvis med ett vridmotstånd.

Med låg magnetiseringsström får man en lättsnurrande generator men låg laddningsström. Med full fältström behövs ett par hk för att orka med. Men då blir det kraft till batteriet. 60 A eller så.


Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Elmotor som generator
« Svar #4 skrivet: 26 jan-07 kl 23:42 »
Problemet med bilgeneratorer är att de kräver så högt varvtal för att börja ladda. Det är väl först vid 8-900 rpm de uppnår laddspänning och då har de flesta vindturbiner gjort sitt.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #5 skrivet: 27 jan-07 kl 11:47 »
Faktum är att de flesta stora vindkraftverk har växellåda. Visst blir de lite varma=förluster men man gör propellerbladen några dm längre så har man löst den saken. Remskivor, kuggremmar eller bilgrejer. Man tar vad som finns i garaget eller på skroten eller i värsta fall kontaktar man maskinaffären.

Sen är det yxa och svets och ett blåshål som gäller.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #6 skrivet: 27 jan-07 kl 11:57 »
Beträffande den ursprungliga frågan - kan alla motorer användas som generator?

Nej inte alla i praktiken. Men nästan alla. De små DC-fläktmotorerna som har en liten asynkronmotor och får ett AC-fält från en inbyggd halvledarkrets blir krångliga att använda och ger heller nästan ingen ström.

En vanlig DC motor med kommutator och permanentmaneter ger en likspänning när den tvingas att snurra. En DC-motor utan permanentmagneter lämnar ström om den får magnetiseringsström till fältlindningan.

Helt enkelt allt som är magnetiskt och rör sig snabbt över en ledningsspole ger ifrån sig en "inducerad" spänning just när den passerar magnetfältet.

Koppla en borrmaskin till olika motorer och experimentera. Voltmeter eller glödlampa för att se resultatet. Några sladdar för att koppla magnetiseringsström. Ha så kul.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 00:12 »
Nu har jag lekt  :D

Mitt första experiment var en 24 volts DC motor med permanentmagnet. Den hade suttit i en hjärtlungmaskin och jag kom över den av en slump. Med borrmaskinen på "full gas" visade voltmetern 12 volt. Helt ok.

Det ena ledde till det andra. Av nyfikenhet plockade jag helt enkelt isär borrmaskinen. Den motorn hade definitivt inga permanentmageneter och både runt om och i kärnan fanns lindad koppartråd. Denna 220 volts borrmaskinsmotor kopplade till en annan borrmaskin gav endast 1 volt.

Jag lärde mig dock en del och tror Ollebolle har förklaringen ovan  :)

rolf

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #8 skrivet: 28 jan-07 kl 16:31 »
var kan man köpa (gärna billigt ;D) en 12 volt generator som ska drivas
av en vindsnurra och ladda 2st batterier? tänkte bygga en själv
men kom på att jag inte hade tid och ork :).

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #9 skrivet: 28 jan-07 kl 21:45 »
Ja du Rolf, välkommen i klubben  :D

Har tillsvidare lämnat tanken på att bygga en generator. Söker också en lågvarvig generator att ladda 12 voltsbatteri med, men utan resultat, so far.

Nu har jag plockat sönder en gammal rullbandspelare utan att hitta den motor/(generator) jag söker, en DC motor...    hmmm...

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 22:03 »
Det finns inte att köpa den bästa generatorn för vindsnurran. Produkter som industrin tillverkar är sådant som köps i antal om 100 milj/år eller så. Sådant är lätt kalkylerbart. Det har tillverkats i ungefär samma antal året före  året före året före och trenden är lätt överblickbar. Om tillverkningen flyttas i X-land så kan vi sänka kostnaderna.... osv.

Att tillverka något som en odefinierad kundgrupp kanske vill ha till något som kanske kan användas på en plats där det kanske blåser....

Ingen vill ta risken att misslyckas. Förlorat ansikte är värre än att missa en stor vinst. Så går industrin på i samma ullstrumpor år efter år. Därför finns det inga produkter som kompletterar varandra. T.ex finns ingen bilradio med inspelningsmöjlighet eller som just nu finns ingen mobiltelefon med display som är möjlig att använda i direkt solljus. Alla måste vilja ha färgskärm då alla måste vilja ha mobil med bildvisning och kamera. I telefonen.  

Så här är det och det stegras. Uniformt=lättkalkylerat.

Den bästa generatorn måste byggas själv. Permanentmagneter och hembygge. Finns bra beskrivningar på nätet.

Borrmaskiner och många småmotorer i hushållsmaskiner mm är ett exempel på motorer som är rätt kassa som generator. De är en typ av motorer som kan köras på både DC och AC. Har kort livslängd pga av kommutatorn och kolen som ganska snabbt slits ner. De är liksom DC-motorn möjliga att köra med stor varvtalsvariation men har dålig verkningsgrad och kan inte köras annat än kortare stunder. Överhettas lätt. Har själv brännt upp några vid tyngre arbeten (försökte bl.a. klyva en ekstock med en handcirkelsåg).

Asynkronmotorn eller permanentmagnetgeneratorn har endast två delar som kan slitas. De är de kullager som bär upp motoraxeln.

 Fläkten på taket på vårt hus har börjat göra sig påmind efter 27 år. Jag ska plocka ner fläkten och se om lagren går att byta. Så är den som ny och kan gå 27 år till.

När det gäller att hitta färdiga apparater så är skroten en oändlig källa  att ösa ur. Billiga, driftsäkra och utprovade prylar. Kan vara bra att anpassa konstruktionen till befintliga prylar och kompromissa.  


rolf

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 22:29 »
Men jag tänkte efter som det finns mindre kompletta vindsnurror
som kostar många tusen borde det finnas delar till dom.
men tydligen inte, ja det är väl bara sätta igång och bygga >:(

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 08:28 »
Jag hittade den här sidan som har en generator avsedd för vindkraft.
Jag finner dock inget pris och minsta order är 100 stycken! Men vi kanske kan gå ihop ett gäng!?  :)

http://www.made-in-china.com/showroom/szunitemotor/product-detailEqymgXQbvxVU/China-Wind-Mill-Generator-WG3650-.html

Tomas

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Elmotor som generator
« Svar #13 skrivet: 29 jan-07 kl 12:17 »
Man kan ta hem provexemplar oftast.

Det ser mer ut som ett vridfäste för en generator. Med släpringar så strömmen kan överföras. Det sitter en sladd där man kan tro att propelleraxeln ska sitta.
 
« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 13:53 av ollebolle »

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #14 skrivet: 29 jan-07 kl 14:15 »
Nya sidor med generatorer!

Dessa elmotorer har också användningsområdet generator. Tyvärr ser de ut att vara ganska högvarviga men annars känns de rätt tycker jag. Företaget som säljer finns dessutom i Knivsta, mellan Uppsala och Stockholm, ett stenkast  :D

http://www.heinzmann.de/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=127&lang=en

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Elmotor som generator
« Svar #15 skrivet: 05 feb-07 kl 23:18 »
Här är också en sida om hembyggda generator bl.a. kan man använda en vanlig elmotor driven av en gräsklipparmotor för att producera el till belysning t.ex.
http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html
If it doesn't work, chrome it!

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:Elmotor som generator
« Svar #16 skrivet: 10 feb-07 kl 22:23 »
Bara att välja som generator  ???
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 22:24 av Tompaiuppsala »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Elmotor som generator
« Svar #17 skrivet: 07 jun-07 kl 00:38 »
Sidan som Tompas11 länkade till var mycket intressant! Jag lyckades dock inte förstå exakt hur man kopplar. Jag uppfattade det som att kondensatorerna ska kopplas paralellt med belastningen, men hur gör man då med den kondensator som hör till de flesta enfas asynkronmotorer? Blir klart sugen att experimentera lite här på uppsalaslätten.

Jag har i läroböcker sett trefas asynkrongeneratorer med kondingar på samma sätt. -Det borde ju bara vara att tuta och köra i så fall. Trist att generatorn ska behöva vara tiofaldigt större för att orka starta upp en asynkronmotor.
Mitt största strömavbrottsproblem är pumpen till brunnen som drivs av en ovanligt stor trefasare. Tror den är på 2½ hästkraft.

Något jag funderat på, skaffat material till men hittills inte testat är att använda en gammal släpringad trefas asynkronmotor som generator genom att likströmsmagnetisera rotorn från ett bilbatteri. Rotorn blir då osymmetriskt magnetiserad och som generator borde det bli en synkronmaskin. Frekvensen ut blir alltså direkt beroende av varvtalet.

Alla mina ord här kan egentligen sammanfattas i frågan "hur sjutton bygger jag ett trefas elverk av gammalt skrot som kan driva min vattenpump?"
 
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Elmotor som generator
« Svar #18 skrivet: 07 jun-07 kl 14:49 »
Det finns en annan sida som visar detta. http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/aggregat.htm
Tag det försiktigt. fick mycket skit förra gången jag länkade till denna sidan.
Om du inte har tillräckliga kunskaper i ellära/ elsäkerhet så ta det riktigt försiktigt.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Elmotor som generator
« Svar #19 skrivet: 07 jun-07 kl 15:20 »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

finkenwerder

  • Gäst
Re:Elmotor som generator
« Svar #20 skrivet: 07 jun-07 kl 21:04 »
Hej,
eftersom jag vill bygga en vertikal vindsnurra med 4kw fick jag leta länge efter rätt generator. Jag hittade en fransk tillverkare. Ser själv om dom har något som passa:
el-generator multipolare >90 polar:
http://www.alxion.com/bin/e_moteur-kit-stk.html

Är ni intresserad, svara gärna.
hälsningar från finkenwerder

HazzeMan

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Elmotor som generator
« Svar #21 skrivet: 12 apr-14 kl 09:46 »
Lånar tråden lite då jag har ett liknande projekt men i betydligt mindre skala, jag har en gammal moped (1952) som jag skulle vilja byta ut elen på, tror det är 6v som det är nu men skulle vilja sätta på en 12v generator, och använda effektivare LED belysning, googlade runt tills jag kom på att min gamla tekniklärare sa att man kan använda en elmotor :o nu var ju detta över 10 år sedan så minns inte detaljerna och alla trådar på google är för att driva saker på över några ynka watt, tänkte löda iordning ett batteri av några AA eller annat som får plats så den men regleringen av detta får jag lista ut "as I go" eller om ni har tips på detta med?

Skulle ju vilja ha en så liten motor som möjligt så man kan gömma den för att inte förstöra estetiken, så har ni några förslag eller specar att kolla efter så skulle det ju hjälpa!

Med vänlig hälsning, HazzeMan Förstainläggare! 8)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Elmotor som generator
« Svar #22 skrivet: 12 apr-14 kl 15:21 »
Kolla först vad den befintliga gamla lysspolen lämnar för spänning vid den nästan försumbara belastning du får med LED-lampor. Jag gissar att det blir mycket enklare att likrikta och reglera spänningen från den än att montera på en separat generator någonstans.
Skulle spänningen inte räcka till så kan du antingen göra en spänningsdubblande likriktare (i princip en vanlig likriktarbrygga men med två av dioderna ersatta med elektrolytkondensatorer) eller en switchad spänningsomvandlare. Ytterligare en möjlighet är att linda om spolen till önskad spänning (troligen fler varv men tunnare tråd). En del lysspolar har redan dubbla lindningar som ligger parallellkopplade från fabrik, då kan man seriekoppla dem istället för att få högre spänning.

Tänk förresten på att en LED-lampa för 12 V fordonsbruk oftast bränner upp större delen av effekten i ett förkopplingsmotstånd, typiskt är att en vit LED ska ha 3,6 V och sedan får förkopplingsmotståndet ta upp resten av spänningen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Re:Elmotor som generator
« Svar #23 skrivet: 12 apr-14 kl 15:37 »
Nu har jag lekt  :D

Mitt första experiment var en 24 volts DC motor med permanentmagnet. Den hade suttit i en hjärtlungmaskin och jag kom över den av en slump. Med borrmaskinen på "full gas" visade voltmetern 12 volt. Helt ok.

Det ena ledde till det andra. Av nyfikenhet plockade jag helt enkelt isär borrmaskinen. Den motorn hade definitivt inga permanentmageneter och både runt om och i kärnan fanns lindad koppartråd. Denna 220 volts borrmaskinsmotor kopplade till en annan borrmaskin gav endast 1 volt.

Jag lärde mig dock en del och tror Ollebolle har förklaringen ovan  :)

Gör du likadant med 2 borrmaskiner och låter den ena gå med lite lägre varv och sen tvingar upp den på högre varv med en annan så blir det spänning däremot( så länge som inte borrmaskinen har en massa elektronik som hindrar det..)

Dock kan du inte "plocka" ut 220v får maskinen eftersom den skickar ut det på nätet igen,..

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elmotor som generator - Asynkrongenerator
« Svar #24 skrivet: 25 okt-15 kl 19:46 »
En trefas asynkronmotor ska fungera som generator om den drivs som elmotor från ett befintligt nät men piskas upp i ett högre varvtal än dess naturliga. Jag antar detta gäller även för enfas asynkronmotorer. Svårigheten ligger i att få igång asynkronmotorn som fristående generator utan tillgång till ett "taktgivande" elnät. Det sägs fungera med hjälp av fasvridande kondensatorer men att spänningsregleringen kan bli ganska svår.

Fundering: Hur skulle det vara att använda en 12- till 230V inverter som "taktgivare" till en enfas asynkronmotor, eventuellt tillsammans med någon fiffig kondensatorkoppling? Just vid det asynkrona varvtalet, alltså när asynkronmotorn drivs i en hastighet mitt mellan motor- och generatorverkan, borde i princip ingen nyttoström flyta mellan invertern och asynkronmotorn, vilket borde innebära att invertern kan vara ganska liten och klen. Frekvensen bestäms av invertern till ca 50Hz. När man sedan ökar varvtalet ännu mer börjar asynkronmotorn arbeta som generator och kommer då säkert "rycka och dra" i spänningen från invertern...

Kommer experimentet sluta med att invertern brinner upp om asynkronmotorn är starkare än invertern, eller har invertern potential som "starthjälp" till en asynkrongenerator? Det vore onekligen en trevlig teknisk lösning med tanke på hur billiga inverters på uppemot några 100-tal watt ofta är. Har man inte behov av en till spänning och frekvens väl reglerad generator (enbart för uppvärmning t.ex.) kanske man kan bygga en egen inverter som är bättre anpassad till asynkrongeneratorn, t.ex. genom att kunna ändra sin frekvens sedan generatorn väl kommit igång?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Elmotor som generator
« Svar #25 skrivet: 25 okt-15 kl 20:22 »
Det är ju ganska precis så det fungerar när en asynkronmotor matas via en frekvensomriktare och man utnyttjar den möjlighet till återmatande bromsning som mer påkostade omriktare har (t ex i järnvägsfordon).
En kondensatorbank för att försörja asynkronmaskinen med reaktiv effekt är nog bra att ha i alla fall, så kan man avlasta krafthalvledarna i invertern från en del av den uppgiften.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Elmotor som generator
« Svar #26 skrivet: 26 okt-15 kl 09:21 »
Det är inte så att motorn jobbar med högre varvtal för att bli en generator utan skillnaden består i om den puttar eller drar. Har man en belastning på motorn kommer den belasta nätet. Om man låter något driva motorn kommer den att generera energi. Kör man upp den i för högt varvtal kommer den motarbeta nätet och bli överbelastad. Det var det som hände under det intressanta strömavbrottet för drygt tio år sedan när vattenkraften och kärnkraften tävlade om vem som var starkast när de kom i ofas.

När det gäller mopeden finns väldigt bra genererande nav och även dynamos för däcksida som ger gott om effekt. När jag mötte lastbilar i Nordnorge bländade de av innan de såg mig för att de såg ljuskäglan från min cykel innan de kom runt kurvan. Jag har ljus från Supernova men det finns bättre saker.

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: Elmotor som generator
« Svar #27 skrivet: 02 jan-17 kl 18:27 »
håller på o planerar en vindsnurra till min husbuss. har sett på youtube några som använt ett elcykelnav som gen. ska testa med det innan jag bygger en pannkaka

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elmotor som generator
« Svar #28 skrivet: 04 jan-17 kl 14:05 »
Det är inte så att motorn jobbar med högre varvtal för att bli en generator utan skillnaden består i om den puttar eller drar. Har man en belastning på motorn kommer den belasta nätet. Om man låter något driva motorn kommer den att generera energi. Kör man upp den i för högt varvtal kommer den motarbeta nätet och bli överbelastad. Det var det som hände under det intressanta strömavbrottet för drygt tio år sedan när vattenkraften och kärnkraften tävlade om vem som var starkast när de kom i ofas.
Lite förtydligande.
Om motorn har ett obelastat varvtal på säg 800rpm
Så kommer den inte att generera någon spänning alls om du är under detta varvtal utan man måste upp över detta varvtal för att (putta) en asyncronmotor mot nätet.
Är det en 1kw motor så kan man putta med 1kw kraft
 Men går man över det så kan den bli överbelastad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser