Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har alla Grand Voyager problem med växellådan??  (läst 9674 gånger)

Xoot

  • Gäst
Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« skrivet: 23 feb-13 kl 14:25 »
Tycker den hade varit grymt bra att lasta i om man plockar ut sätena.
Har egentligen kört flera tusen mil i olika Grand Voyager genom åren men aldrig ägt en själv.

Personligen tycker jag att det är den mest hjärndöda växellådan någonsin som inte vet när den ska växla.
Men det kan kvitta. Har alla modellerna samma problem med lådan? Läckage, driftproblem, växelproblem osv.


Om du äger en som är problem fri ännu, hjälper inte mig, det är ett känt fel hos Grand Voyager.
Men där finns ju lite olika modeller?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 14:59 »
Det är skitväxellådor rätt av!!!
Tycker jag då som har förbrukat en del sådana  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 14:59 »
Det är känt att om man lastar tung, drar tungt, har tung högerfot så mår inte lådorna bra.
För att undvika problem med lådorna så skall man göra oljebyten i enlighet med manualen och tätare om man kör fordonet på ovan nämda sätt.
Dock är det omöjligt att byta olja och göra lådan frisk igen, så är den dålig så är det bara att renovera eller vinna på lotteriet genom att köpa en beggad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 15:02 »
Köp en Cheva transsport/Uplander istället. Installera oljekylare om du tänker dra med den. Synd att Ford Aerostar försvann 92.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #4 skrivet: 23 feb-13 kl 21:12 »
Om man kör hårt, drar tunga lass osv med en bil med automatlåda så bör man montera en oljetempmätare för växellådan. Och om det visar sig att oljetemperaturen ofta och länge är otrevligt hög så är det kanske läge att montera en extra oljekylare utöver den originalmonterade, eller åtminstone hålla originaloljekylaren perfekt ren (ofta är den totalt igenmurad efter några år så att ingen luft alls kan passera genom den).

Ska man vårda en automatlåda väl så ska man komma ihåg att inte nöja sig med att bara byta den olja som finns i oljetråget när det är dags för oljebyte. Det är nämligen bara en liten del av all olja som finns i växellådan - den mesta oljan befinner sig i momentomvandlare, oljekylare mm och rinner inte ut för att man lossar avtappningspluggen eller tar ner oljetråget.

En annan viktig sak är att använda rätt typ av olja, det finns flera olika typer av automatlådeolja som inte får förväxlas med varandra.

En metod som fungerar på de flesta automatlådor är följande:
1) Tappa ur oljan.
2) Ta ner oljetråget och rengör det noga (se till att ha en ny oljetrågspackning till hands).
3) Ta en titt på växellådans oljefilter och rengör det (t ex med ultraljudstvätt) eller byt det om det är skadat eller inte verkar vara tänkt att kunna tvättas.
4) Sätt dit oljetråget.
5) Lossa röret för returolja från oljekylaren till växellådan, skarva på en genomskinlig slang på det och skicka ner änden i en hink. Det är lämpligt att rengöra noga runt rörkopplingen först så man inte får in smuts där.
6) Fyll på olja till en bit över normal nivå i växellådan.
7) Starta motorn och låt den gå på tomgång, bevaka den olja som rinner ut genom slangen och fyll på mer olja i växellådan allteftersom. Stäng av när det kommer ut ren och fräsch olja. Det är lämpligt att vara 2-3 personer när man gör detta - en som sitter i bilen, en som fyller olja och en som håller koll på slang och hink.
8) Sätt tillbaks returledningen, fyll olja till ungefär rätt nivå, ta en lång provtur och justera sedan oljenivån när växellådan är varm.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #5 skrivet: 24 feb-13 kl 08:10 »
Jag tyckte också att den hade en hjärndöd automatlåda som växlade helt idiotiskt fel, jämfört med alla andra automatbilar jag kört.

Tills jag kom på att det var ju jag som var hjärndöd o inte lådan, de n är ju i självaverket bara halvautomatisk, kör man lite mer aktivt och växlar med gaspedalen så blir den en fröjd att åka med :)

Jag har 3st, men bara en automat, växellådorna är hela, men däremot är bromssystemen fulla av fel istället.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Xoot

  • Gäst
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #6 skrivet: 24 feb-13 kl 11:57 »
Då får du försöka dig på Hallandsåsen och ha bilen full med dansktalande passagerare, två ggr per dag i två veckor. ;D
Pyttelitegas, halvgas - ingen nerväxling. Krävs fullgas för att växla ner i uppförsbackar med full last, det är hjärndött!

Men vi kan inte tala om samma automatlåda Frances.
V6an med rattväxel är inte halvautomat för fem öre, det är en hederlig, äldre automatlåda.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #7 skrivet: 24 feb-13 kl 14:21 »
Jojomen V6 med rattväxel. Det var en väldig aha-upplevelse när jag fattade hur man skulle trampa till med rätt snits, då växlar den så snällt så.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Palle

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #8 skrivet: 02 mar-13 kl 12:39 »
Off topic?
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #9 skrivet: 02 mar-13 kl 19:38 »
Är det OT att diskutera växellåda på grand voyager i en tråd om växellådor för grand voyager? Då avreggar jag mig genast för då har det gått för långt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens!

  • Gäst
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #10 skrivet: 02 mar-13 kl 19:39 »
Är det OT att diskutera växellåda på grand voyager i en tråd om växellådor för grand voyager? Då avreggar jag mig genast för då har det gått för långt.

Nä, stanna du.. ;D

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #11 skrivet: 02 mar-13 kl 19:50 »
Är det OT att diskutera växellåda på grand voyager i en tråd om växellådor för grand voyager?

 ;D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #12 skrivet: 08 mar-13 kl 20:07 »
 ;D ;D ;D

Vargerik

  • Gäst
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #13 skrivet: 15 mar-13 kl 23:56 »
Är dessa lådor aj-tomatiksa med "permanent" olja man inte kan/ska byta?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #14 skrivet: 22 mar-13 kl 00:45 »
Är dessa lådor aj-tomatiksa med "permanent" olja man inte kan/ska byta?
Nej,tvärt om,de mår väldigt bra och i princip kräver täta filter/oljebyten för att fungera.

manface Bratman

  • Inlägg: 2
SV: Har alla Grand Voyager problem med växellådan??
« Svar #15 skrivet: 08 nov-17 kl 11:49 »
Min  Chrysler grand Voyager - 02 visar ingen hastighet och går in i limp mode och växlar inte utan använder endast 2ans växel samt att det är fyrkanter runt där det visar vilken växel det som är i. Ngn som vet vad som kan vara fel. Har bytt givaren som sitter närmast vänster framhjul. Men blev ingen skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser