Om man kör hårt, drar tunga lass osv med en bil med automatlåda så bör man montera en oljetempmätare för växellådan. Och om det visar sig att oljetemperaturen ofta och länge är otrevligt hög så är det kanske läge att montera en extra oljekylare utöver den originalmonterade, eller åtminstone hålla originaloljekylaren perfekt ren (ofta är den totalt igenmurad efter några år så att ingen luft alls kan passera genom den).
Ska man vårda en automatlåda väl så ska man komma ihåg att inte nöja sig med att bara byta den olja som finns i oljetråget när det är dags för oljebyte. Det är nämligen bara en liten del av all olja som finns i växellådan - den mesta oljan befinner sig i momentomvandlare, oljekylare mm och rinner inte ut för att man lossar avtappningspluggen eller tar ner oljetråget.
En annan viktig sak är att använda rätt typ av olja, det finns flera olika typer av automatlådeolja som inte får förväxlas med varandra.
En metod som fungerar på de flesta automatlådor är följande:
1) Tappa ur oljan.
2) Ta ner oljetråget och rengör det noga (se till att ha en ny oljetrågspackning till hands).
3) Ta en titt på växellådans oljefilter och rengör det (t ex med ultraljudstvätt) eller byt det om det är skadat eller inte verkar vara tänkt att kunna tvättas.
4) Sätt dit oljetråget.
5) Lossa röret för returolja från oljekylaren till växellådan, skarva på en genomskinlig slang på det och skicka ner änden i en hink. Det är lämpligt att rengöra noga runt rörkopplingen först så man inte får in smuts där.
6) Fyll på olja till en bit över normal nivå i växellådan.
7) Starta motorn och låt den gå på tomgång, bevaka den olja som rinner ut genom slangen och fyll på mer olja i växellådan allteftersom. Stäng av när det kommer ut ren och fräsch olja. Det är lämpligt att vara 2-3 personer när man gör detta - en som sitter i bilen, en som fyller olja och en som håller koll på slang och hink.
Sätt tillbaks returledningen, fyll olja till ungefär rätt nivå, ta en lång provtur och justera sedan oljenivån när växellådan är varm.