Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolikhäst...igen!  (läst 17693 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #20 skrivet: 02 jan-13 kl 19:59 »
Om de inte arbetar alls, men har i princip fri tillgång till hö, kan det inte vara så att de får för kraftigt foder, iom den stora högivan? Är höet näringsrikt?
De har haft svårt att hålla hull, så näringsmässigt behöver de mängden för att hålla hullet. Det är egentligen i överkant för vad de ska behöva men det krävs för att de ska hålla hullet.

Det kan väl inte vara så enkelt att de på förra stället hade skog i hagen som de gick och tuggade på.... och nu på nya stället finns inte längre skogen.... eller att det är skillnad på trädsorterna i hagen? .... eller skillnad på andra arter i hagen för all del?
Det förstod jag inte?förklara för mig vad betydelsen är?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #21 skrivet: 02 jan-13 kl 20:02 »
Alltså, att det skulle finnas något i den nya hagen som inte är nyttigt för dem.... eller.... att det i den förra hagen fanns något som de behöver och som inte finns i denna nya hagen
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #22 skrivet: 02 jan-13 kl 20:03 »
.... alltså från växtriket
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #23 skrivet: 02 jan-13 kl 20:04 »
Jennyt har en intresant tanke.

Hur gamla var de som dog? Hur är det med deras tandhälsa, tänkte om de kan ha tuggproblem. Boxinrednigen inte något konstigt med den som de gnager i sig?

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #24 skrivet: 02 jan-13 kl 20:10 »
Alltså, att det skulle finnas något i den nya hagen som inte är nyttigt för dem.... eller.... att det i den förra hagen fanns något som de behöver och som inte finns i denna nya hagen

Vi har ju gått igenom hagarna, hittar inga växter som inte ska vara där. Träd har jag inte haft några större mängder av i någon av hagarna, Björk i båda. en och anna asp tror jag det är, som de ser ut som de tuggar blod när de gnagt på barken? men de tuggar inte på träden, gjorde en vända i början när de flyttade hit men inte sen

Jennyt har en intresant tanke.

Hur gamla var de som dog? Hur är det med deras tandhälsa, tänkte om de kan ha tuggproblem. Boxinrednigen inte något konstigt med den som de gnager i sig?



Den ena var dryga 20 och den andra 8. Inga tuggproblem, tänderna kollade som det ska. Boxinredningarna äter de inte på, de är nya och väl så giftfria de kan vara.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #25 skrivet: 02 jan-13 kl 21:20 »
Det som ser ut som blod när de tuggar borde vara klibbal och växer i blötmark, ansågs förr motverka inälvsparasiter och innehåller "slipmedel" som håller tänderna i trim ;) Björk är ju inget farligt det heller och är urindrivande om de skulle tugga i sig det, men det brukar inte vara så begärligt.  Inget konstigt där alltså.... gissar att ni även gått igenom den örtartade växtligheten...

.... vad har de för strö i boxen?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #26 skrivet: 02 jan-13 kl 22:01 »
Hehe, ja tyvärr är jag inte så bra på det där med träd.Det är tre fyra träd som växer i diket. Ja då, det har vi också kollat så klart. Inte hittat något konstigt där heller.

Vi har under de här två åren haft kutterspån,råspån, torv och nu har vi halmpellets. Har inte märkt någon skillnad med det heller. De har ätit lite halmpellets precis när det var nytt men inte sen.

jag är jätte tacksam för er tid och era funderingar!  :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #27 skrivet: 02 jan-13 kl 22:04 »
Jag har hört om en annan häst som ätit halmpellets och fått kolik av det.... men som jag förstår det, så stod de inte på det förra gången de fick kolik :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #28 skrivet: 02 jan-13 kl 22:32 »
Jo visst, men som sagt de äter inte av det annat än första minuten som det var nytt. Samt som du säger, deta är endast denna sista gång som de stått på det.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #29 skrivet: 02 jan-13 kl 22:41 »
Då får vi fundera vidare....... medans vi funderar ge bakjäst, som Sar tipsat om....* håller tummarna för den dåliga*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #30 skrivet: 02 jan-13 kl 23:38 »
Det där låter ju väldigt mysko. Med så många kolikfall menar jag.
I boken Naturligt Lantbruk av Pat Colby finns det en hänvisning till en hemsida där man kan beställa jordanalys. Tror det skickas till Australien och jag har ingen aning om vad det kostar. www.swep.com.au
Jag har även boken Naturlig hästhållning som oxå är skriven av Pat Colby. Tänkte att det kanske står något om orsaker till kolik i den. Tyvärr kan jag inte hitta den. Kan vara så att jag lånat ut den till någon och inte fått tillbaka den  >:(. Pat Colby menar att många sjukdomar och annat elände ofta beror på mineralbrist. Jag ska fortsätta leta efter boken i morgon.
Hoppas du hittar orsaken snart.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #31 skrivet: 03 jan-13 kl 00:47 »
Om det är klibbal de äter... Klibbal innehåller garvämnen liknande det som finns i ek men inte fullt så starkt men det är inte nyttigt att äta i större mängder. Möjligtvis skulle de kunna reagera på det om de äter barken men det brukar mina rata, vet inte av ngt djur som normalt äter Al den brukar man få röja ner. Jag skulle spåna vidare på det där...om det är unga Alar skulle jag ta bort dem om hästarna äter på dem... Min mamma hade problem ett tag med att hennes hästar hade koliksymptom då hittade de ett typ vattenhål i hagen där det samlades dagvatten, när de stängslade bort det upphörde kolikanfallen, antagligen i det fallet så samlades det mycket bakterier i det stillastående vattnet som sällan torkade ut helt...

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #32 skrivet: 03 jan-13 kl 11:27 »
Hittade boken i stallet. Tydligen jag min slarva som hade tagit ut den dit och glömt den där  :-[. Hittade lite mer information som kanske kan vara till hjälp. Kolik kan orsakas av bete som utsatts för konstgödning el för mycket kalkning.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #33 skrivet: 03 jan-13 kl 11:43 »
Bara här en snabbis. de äter inte på träden nu, de gjorde det en vända förra sommaren då gnagde de av barken på några ställen. Inga mängder.
I blodproverna testades det mesta vad beträffar vitaminer, det fanns ingen brist... undra om det gjordes på mineraler också, ska kolla det.

Betet är inte gödslat, vare sig med kostgödsel eller något annat än från djuren som gått där(hästar och får).
Tack alla för era ideer, fortsätt gärna :)

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #34 skrivet: 03 jan-13 kl 18:51 »
Här i min närhet i Småland finns det en klok kvinna som kanske kunde hjälpa dig. Det är hon som har översatt Pat Colbys böcker till svenska. Hon arbetar efter Pat´s läror och är väldigt kunnig och håller föreläsningar om ekologiskt lantbruk, minerallära osv. Kanske hon skulle kunna hjälpa dig!!? Jag letade i böckerna om orsaker till lågt värde av vita blodkroppar utan att hitta något svar, men denna kloka kvinna har säkert svaret på det. Om du vill kan jag PM:a dig hennes telefonnummer.  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #35 skrivet: 03 jan-13 kl 20:31 »
Har hästarna fått kolik när dom kunnat käka i sej sand o jord??
Beteendet är nämligen smittsamt .
Har haft det problemet själv nämligen.
Testa mitt "sand test" och skriv gärna vad du kom fram till.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #36 skrivet: 03 jan-13 kl 21:52 »
Lorita skrev om att det varit mkt kolik senaste åren, tänk om knasvädret spelat in? Så länge du inte bor långt norrut så har ju de senaste två åren varit väldigt blöta och milda, både sommar och vinter. Det kanske har gett mkt tillväxt i miljön av något som de inte är vana vid/inte tål?

Som flera var inne på med vattnet, kanske att det inte har frusit ordentligt och så har de fått i sig dåligt vatten nånstans? Med det blävädret som var både 2011 och 2012 så torkade ju marken aldrig upp på sommaren heller, inte där vi bor iaf (Uppsala) :(

Eller så är det en fantastisk blandning av allt möjligt, vilket vi inte hoppas på! :(

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #37 skrivet: 03 jan-13 kl 22:06 »
Har hästarna fått kolik när dom kunnat käka i sej sand o jord??
Beteendet är nämligen smittsamt .
Har haft det problemet själv nämligen.
Testa mitt "sand test" och skriv gärna vad du kom fram till.
åh, ursäkta trodde jag svarat på detta. Jo det kollades för ett tag sen. Det fanns lite sand och de åt loppfrö ett bra tag, det står i något inlägg. Hästen som obducerade hade ingen sand i tarmarna.
Har haft kolik alla olika årstider, tror inte att de äter sand och jord. Mer än det som följer med när de har fått mat på backen, det får de inte längre.
Lorita skrev om att det varit mkt kolik senaste åren, tänk om knasvädret spelat in? Så länge du inte bor långt norrut så har ju de senaste två åren varit väldigt blöta och milda, både sommar och vinter. Det kanske har gett mkt tillväxt i miljön av något som de inte är vana vid/inte tål?

Som flera var inne på med vattnet, kanske att det inte har frusit ordentligt och så har de fått i sig dåligt vatten nånstans? Med det blävädret som var både 2011 och 2012 så torkade ju marken aldrig upp på sommaren heller, inte där vi bor iaf (Uppsala) :(

Eller så är det en fantastisk blandning av allt möjligt, vilket vi inte hoppas på! :(

Ja, vattnet och blötan är en stark misstänkt men nu dricker de ju ordentligt av vanliga vattnet och jag har inte sett att de går och sörplar så mycket av något annat vatten. Men jag sitter ju inte i hagen och har örnkoll varje timme.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #38 skrivet: 04 jan-13 kl 13:49 »
Kassörskan på det lokala konsum tittade både en och två gånger när jag kom bärandes på jästen. Tog tjugo stycken, så tyckte det var smart att ta med kartongen de stod i. Hon fick iallafall något att fundera på.
Igår kväll fick de jäst och det slurpade dom i sig direkt. Kan ju hoppas det gör någon skillnad, kan ju knappast skada men jag hoppas verkligen att det hjälper något iallafall.

corillo

  • Inlägg: 88
    • Bohuslän
    • Vintermyren
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #39 skrivet: 04 jan-13 kl 14:35 »
Har du hästarna uppstallade? En kompis har hästar som inte klarar att stå på box utan att få kolik. Hennes går normalt på lösdrift och kan då röra sig hela tiden, men på box går naturligtvis inte detta. Bara en tanke som slog mig när jag läste..
Själv har jag hästar som står uppstallade utan problem.
Hoppas du finner orsaken till kolikanfallen!
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser