Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viltspårning - hur gör man med blod?  (läst 11439 gånger)

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
Viltspårning - hur gör man med blod?
« skrivet: 21 okt-12 kl 21:06 »
När man tränar viltspårning och ska använda blod, hur förvaras det innan användning? Ska det frysas? Tillsätts något för att det ska hålla sig flytande?  :-[

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 21:18 »
Min pappa har alltid haft dunkar med blod för spårning i frysen. Inget tillsatt vad jag vet.

maha

  • Inlägg: 51
    • Södermanland
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #2 skrivet: 22 okt-12 kl 10:48 »
Hej, jag har tränat viltspår, har då använt fryst blod, har köpt på vår konsumbutik, inga tillsatser. När jag lägger spår använder jag en pinne som jag satt fast en skumgummibit på, doppar i blodet o sen på marken. Har hört dem som har blodet i en plastflaska med pip och sen droppat ut blodet. Enligt min kurslärare är det inte ett bra sätt då man inte har samma koll på hur mycket blod man använder. På mina kurser har jag fått info om hur mycket blod jag får använda på en viss sträcka. Hur mycket man använder har med svårighetsgraden på spåret.
LYCKA TILL  :D   :D   :D

Jogar

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 11:12 »
Gäller det blod från tamdjur så måste man väl ha tillstånd från jordbruksverket ??? Jag tror det är så pga smittorisk.
Ska du lägga spår på annan mark än din egen så måste du dessutom ha markägarens tillstånd, bla för att inte jakträttsinnehavarens hundar ska bli förvillade av andra blodspår vid tex eftersök.

Att lägga spår utan blod kräver naturligvis ingen förfrågan, då gäller allemansrätten.

Gullregn

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #4 skrivet: 22 okt-12 kl 12:14 »
Kasserad frottesocka, knyt ett rejält snöre om den, doppa i blod,,lägg i frysen i en plasturk.
Dra snöret med den djupfrysta blodiga sockan efter dej.
Lämna sockan som belöning för hunden at leka med.

Ha godis i fickan för at få tillbaka sockan-byteshandel.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 13:28 »
Markägarens tillstånd måste man ha ja, dessutom tror jag bestämt att även den lilla mängd blod som används vid blodspår egentligen kräver tillstånd från länsstyrelsen/jsv eftersom det krasst räknas som slaktavfall. Sen hur någon skulle hitta blodet är ju en annan femma... Vi har använt en rådjursklöv som "mål". Och använt en halvliters läskflaska med litet hål i korken för att skvätta ut blodet. Fyller man på den mängd blod som ska användas för spåret ser man ganska snabbt vilken takt man ska ösa på med blod. Viltspår är nog bland det roligaste man kan göra med sin hund!  :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-12 kl 14:12 »
Är det samma regler för viltblod?

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-12 kl 15:48 »
Är det samma regler för viltblod?
Mig veterligen blir det samma regler såfort du flyttat blodet. DVS: det är ok att låta en hund spåra ett blodspår som gjorts av ett påskjutet djur (som övning alltså, även om man vet att djuret ligger dött/har hämtats) men om du tar blod från djuret och lägger ett spår så behöver du tillstånd. Det är i allafall vad som gäller för åtelmaterial, vilt är ok sålänge det inte flyttas då blir det tillståndspliktigt.
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-12 kl 18:26 »
Diskussionen får mig osökt att tänka på granngubbarnas konversation som jag hörde en gång.

- Vet du var Inger är?
- Hon är ute och lägger blodspår åt hunden...
- Så ho´är i den veekan!

 ;D ;D ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anders50

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-12 kl 18:58 »
Mig veterligen blir det samma regler såfort du flyttat blodet. DVS: det är ok att låta en hund spåra ett blodspår som gjorts av ett påskjutet djur (som övning alltså, även om man vet att djuret ligger dött/har hämtats) men om du tar blod från djuret och lägger ett spår så behöver du tillstånd. Det är i allafall vad som gäller för åtelmaterial, vilt är ok sålänge det inte flyttas då blir det tillståndspliktigt.
MVH/S

Du har lite fel där!  ;)  Vilt får flyttas, och sådant blod får användas utan tillstånd. Men det blodet går ju inte att köpa på Ica.  ;)

Men vem söker tillstånd?   Blod får ju köpas i affären för att göra blodplättar av t.ex!

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #10 skrivet: 22 okt-12 kl 19:17 »
Ja varför görat så komplicerat ?
Hör med jägarna om blod å klövar...
fråga jaktarrendet om å träna hunden..
Använd förtroendet med förstånd å håll käft, dvs prata inte runt till kreti å pleti...så funkar det....Ettbra ekipage betalar tillbaka sej i jaktlaget...on de sku behövs...
Vad är problemet ?

Bokdungen

  • Inlägg: 436
    • Skåne
    • Bokdungen.se
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-12 kl 19:57 »
Tack för alla svar!  ;D Vi har tänkt öva på vår egen mark :-). Får se om vi kan få tag i klövar.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #12 skrivet: 23 okt-12 kl 10:38 »
Du har lite fel där!  ;)  Vilt får flyttas, och sådant blod får användas utan tillstånd. Men det blodet går ju inte att köpa på Ica.  ;)

Men vem söker tillstånd?   Blod får ju köpas i affären för att göra blodplättar av t.ex!

Jag tillämpar samma sätt som du :)

Men jag vill ändå ha för mig att tex fallvilt blev (olaglig, obesiktad) åtel såfort det flyttades? Men det kanske bara gäller för björnjakt och reglerna kring åtel där...kan vara så, det finns en uppsjö av mer eller mindre realistiska regler där.

För övrigt håller jag med er andra skaffa klövar o blod, lägg spår, det är rolig träning.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #13 skrivet: 23 okt-12 kl 10:59 »
För att lägga spår för tex viltspårprov (officiellt eller inofficiellt) krävs det att man har tillstånd.
Både från länsstyrelsen.. (lite som en licens som man söker en gång).. och från markägare/jakträttsinnehavare..

för att lägga spår åt egen hund som träning...
enstaka spår brukar inte behöva tillstånd av länsstyrelsen men det skadar inte att ha tillståndet...

Det är mer lovligt  ??? att sprida köpesblod.. godkänt livsmedel... än att sprida viltblod .. åtel?

Drar du bara klöv och gör nån liten blod dutt så klagar ingen..

Tillstånd från markägre/jakträttsinnehavare bör du skaffa... även om allemansrätten gör att du faktiskt?? får dra spår ändå...(gäller enstaka egna spår.. direkt ni är fler än en.. som drar spår krävs tillstånd)

Men det kan vara bra att veta om det är någon annan som lagt spår där redan...
Rätt vad det är så ligger det ett provspår just där du är och klampar... Brukar inte vara uppskattat...

Kan vara bra att vara vän med domare och jägare och markägare i området.....
 
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Halte

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #14 skrivet: 23 okt-12 kl 10:59 »
Tar man "eget" blod från djur så vispa det i c:a 15 minuter efter avblodningen så koagulerar det inte.
Här i finns bra instruktioner för själva viltspåret:
http://www.spaniel.se/viltsparregler_2007.pdf

Malines här igen

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #15 skrivet: 23 okt-12 kl 11:01 »
Hålls man på egna marker som TS planerar så behöver man inte vara så omständig.

anders50

  • Gäst
SV: Viltspårning - hur gör man med blod?
« Svar #16 skrivet: 23 okt-12 kl 13:05 »
Besvära inte länsstyrelserna med ansökningar, det behövs inte, finns ingen lag på det!
Vilt, som naturligtvis innehåller blod, är det enda i "köttväg" som man får lägga ut i naturen utan tillstånd.

När det gäller Björn-åtel finns särskilda bestämmelser som någon skrev, men det är det ju inte frågan om nu.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser