Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mig ny växt...?  (läst 4777 gånger)

Carolina

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
För mig ny växt...?
« skrivet: 10 aug-11 kl 21:52 »
Hej! Jag hittade en ört idag med lila blommor, liknande de som lavendeln har, men något större i alla dimensioner. Bladen var mörkt gröna, sågtandade, och med en svag doft av lakrits/fänkål när man gnuggar dem. Växtsättet var buskartat med större blad nedtill omkring på sidostjälkarna och mindre ju längre upptill. Någon som har en ide om vad denna växt är för en?

Carolina

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: För mig ny växt...?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 22:04 »
Det där är jättesvårt att artbestämma. Försök att ta en bild på växten.  :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: För mig ny växt...?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 22:07 »
Skulle kunna vara kattmynta dock.....

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: För mig ny växt...?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 22:26 »
Skulle också kunna vara anis-isop - den luktar och smakar just fänkål/lakrits. Är större än lavendel och är en kortlivad perenn som brukar självså sig rikligt - men den måste ju ha funnits på platsen någon gång i alla fall. Det finns flera sorter av denna, även med oranga/röda blommor men de är inte så vanliga. Gott som te!

juniper

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: För mig ny växt...?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 19:01 »
renfana

Monica

  • Inlägg: 535
SV: För mig ny växt...?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 20:16 »
renfana

renfanan har gula blommor och den blommar inte nu..... kan du inte lägga upp en bild?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: För mig ny växt...?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 20:34 »
Perowskia, kanske?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser