Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs  (läst 11444 gånger)

smilla26

  • Inlägg: 47
    • Bohuslän
Älggräs
« skrivet: 09 jun-11 kl 21:55 »
Hej!
Finns det ngn som har ngn idé om hur man bekämpar älggräs?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Älggräs
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 21:58 »
Hej!
Finns det ngn som har ngn idé om hur man bekämpar älggräs?
plocka och koka saft på det.. se det som en resurs...mvh
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Älggräs
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 22:05 »
Skulle inte göra saft på det då älggräs är smärtstillade. Så vida man inte använder de just till de. Det har samma ämne som är den verkande ämnet i tex ipren. Så lite älggräs är inte dumt att ha. Men du hade kanske mer än lite :) Häll potatisvattnet på dem. Det brukar jag göra. Gå ut och hälla av vatten på de jag inte vill ha kvar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älggräs
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 22:16 »
Tidigare hörde jag att det skulle vara bra
 för de som ofta drabbas av urinvägsproblem.
Hedemorahöns

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Älggräs
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 22:20 »
Gör vin av blommorna vet ja, supergott  :)
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älggräs
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 22:26 »
kanka det vore ngt det  ;)
Hedemorahöns

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Älggräs
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 22:39 »
Då jag insett att jag inte kan ha ogräset som mina fiender ( jag förlorar)
så har jag beslutat för att göra dem till mina vänner.
De förser mig med vin och öl och annat gott  ;D

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Älggräs
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 22:56 »
Ha Kanka sund inställning ;D
Hedemorahöns

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Älggräs
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 23:35 »
Skulle inte göra saft på det då älggräs är smärtstillade. Så vida man inte använder de just till de. Det har samma ämne som är den verkande ämnet i tex ipren. Så lite älggräs är inte dumt att ha. Men du hade kanske mer än lite :) Häll potatisvattnet på dem. Det brukar jag göra. Gå ut och hälla av vatten på de jag inte vill ha kvar.


Älgört innehåller inte samma ämne som Ipren (ibuprofen), men däremot liknande som aspirin. Älgörtens verksamma ämne är salicylsyra (förr spireasyra, som kom från älgörtens gamla latinska namn Spirea ulmaria).

Jag läst här på forumet att salicylsyra är skonsammare än acetylsalisylsyran som finns i aspirin, i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=49207.0

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Älggräs
« Svar #9 skrivet: 17 jun-11 kl 23:54 »
Har du mycket älggräs så slå det med lie.Jag tror att de inte klarar av sån bekämpning. Spara lite till te bla. kan vara bra att ha, som smärtstillande.

anders50

  • Gäst
SV: Älggräs
« Svar #10 skrivet: 17 jun-11 kl 23:56 »
Det går så bra att göra saft på älggräs... blir jätte gott...finns fina recept på nätet bl.a. Nyttigt också!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Älggräs
« Svar #11 skrivet: 18 jun-11 kl 01:29 »
Älgörten är ju vacker, luktar gott och kan användas som smärtstillande, inflammationshämmande och hudupplösande (vid fnasig hud, akne, förhårdnader). Elisabeth Arden Eight Hour Cream innehåller samma aktiva ämne :-).

Vill du verkligen ha bort den, slå med lie och gräv bort.
//Lina

Carolina

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Älggräs
« Svar #12 skrivet: 09 okt-11 kl 12:13 »
Jag har testat att ta blommor och lägga i vatten och låta stå ett tag, så att det blir en fylligt flädersmakande dryck....

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: Älggräs
« Svar #13 skrivet: 16 okt-11 kl 22:23 »
Blommande älggräs har också sedan långt tillbaka använts som bitterämne vid ölbryggning - innan humlen blev vanlig under medeltiden och även senare. På Gotland brygger man ju "dricke", ett sorts öl av rökt kornmalt och i det kan man använda älggräs - det brukar vi göra. Det sägs att det ölet ger aldrig baksmälla och man blir lätt till sinnet av det, till skillnad från öl med humle.

Trulsa

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Älggräs
« Svar #14 skrivet: 16 okt-11 kl 22:32 »
Jag tror att växten, som ett par redan nämnt, heter älgört, eftersom den ju inte är något gräs. Orkar inte kolla upp just nu, har själv i alla fall använt namnet -ört. Om det är så kunde kanske rubriken ändras så det kommer fram alla fina tips vid en sökning.

Jag har älgörten vid dikesrenen på tomten. Jag låter de flesta "buskar"blomma och tycker de är vackra inslag. Min mamma är dock allergisk för den då den blommar så om hon skall besöka just då får den mejas ned eller så får hon hålla sig inne.

Sedan älgörten blommat ut slås den ner men småningom sticker nya blad upp. Detta förfarande har pågått i 6 somrar, men växten har inte utrotats av behandlingen. Jag har för mig att kaninen gillar älgört.


skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Älggräs
« Svar #15 skrivet: 17 okt-11 kl 08:15 »
Tidigare latinska namn: Spirea Ulmaria (den andas alm-liknande på latin, kanske syftar på doften)
Nutida latinska namn: Filipendula Ulmaria
Vanliga nutida namn: Älggräs, älgört
Tidigare nutida namn: byttogräs, karsört, karsöta (kassöta), mjödört, ölgräs, kallgräs, algräs
//Lina

amygdahlia

  • Inlägg: 8
  • Intresserad av läkeväxter och självhushållning
    • Norge
SV: Älggräs
« Svar #16 skrivet: 27 sep-13 kl 22:08 »
Har för mig att jag läst att om Älgörten skall användas i medicinsk syfte så bör de torkas hängande inuti en papperspåse då det verksamma ämnet, salicylsyran, är flyktig och därmed försvagas om växten hänger "fritt" - någon som vet?
Amygdahlia

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Älggräs
« Svar #17 skrivet: 28 sep-13 kl 13:34 »
Hej!
Finns det ngn som har ngn idé om hur man bekämpar älggräs?
   
Ursäkta ursäkta för inlägget Smilla26 är nog inte längre intresserad av svaren. Hon var inne senast 20 maj 2013.   Men många bra svar på vad man kan använda Älggräs har vi fått som extrabonus och hoppas det fortsätter även om örten har gått i vinterdvala för året  :D
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 13:41 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser