Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt som inte äter  (läst 20354 gånger)

mommi

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: katt som inte äter
« Svar #20 skrivet: 13 jul-17 kl 01:00 »
Jo, som sagt, katten äter i princip ingenting, verkligen ingenting.

Katten är snart 16, förra året diagnosticerades hos henne sköldkörtelöverproduktion (hypertyreoidism).
Till den tiden åt hon som en galning allt som gick att äta, men blev bara magrare och magrare.
Efter diagnosen fick hon Felimazole, hennes blodvärden är nu normala.

Men nu blev det så att hon åt mindre och mindre för varje dag (och blev ännu magrare),
maten hon fick innan nonchalerade hon totalt, jag testade mig fram genom allt som gick att köpa,
men ingenting behagade damen.
Om man hade tur åt hon en gång lite av en ny sort,
nästa gång dömde hon ut den som gift.

När bara ben och skinn var kvar började jag med tvångsmatning
( Eukanuba torrfoder finmalt och upplöst i vatten genom en spruta [ja, utan nål såklart  :P ] ).
Med detta håller jag på nu i cirka två månader,
hon har inte blivit tjock direkt, men mellan ben och skinn finns det nu iaf lite kött.
Annars mår hon bra och vaknar så småningom ur vinterdvalan.
Hon undersöktes två-tre gånger av veterinären, de kan inte hitta någon orsak.

Hur övertalar jag kattjäveln att hon faktiskt kan äta själv???

mommi

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: katt som inte äter
« Svar #21 skrivet: 13 jul-17 kl 01:48 »
kanske bra med lite ödmjukhet här...."hur övertalar jag kattjävulen att hon faktiskt kan äta själv"  Den attetyden skulle få mig att vägra äta överhuvudtaget.
Medicinen du ger henne kan vad jag hört påverka smaksinne etc ect. Det är inget kul läge för en stackars sjuk katt, inte heller för dig. Men det är du som måste hjälpa henne med kärlek och förståelse.
Min egna erfarenhet av Veterinärer är inget jag hänger på väggen. Min katt 17.5 år har Hyperthyroidea sen 3 år tillbaka. I 12 år gick jag regelbundet till vet flera ggr per år då katten hade inflammation i ögon, vad som om och om igen gavs va Penecellin.
Till slut sökte jag tid hos ögon Professor som sa att katten hade inåtrullande ögonfransar. 12 år och hur många Veterinärer missade detta för många! Operation kostade en massa då han nu va gammal och försäkring låg, så bråkade med Vetklinikens ägare att få kostnad reducerad av svete och verk för katten i alla dessa år på grund av deras okunskap. Anestesin 4000:- behövde jag inte betala.

Så till Hyerthyroidea. Testat alla medicamente som inte fungerat liiamåned kräkningar etc. Enda alternativet va Hills' y/d foder. Tog sin tid men till slut accepterades Torrfodret dock ej bötmaten. Problem förstoppning han måste få i sig blötmat! Tog kontakt med en Canadensisk Djurhealer som funkade några månader katten fick nytt liv och fick äta ishavstorsk kycklinghjärta och blev bra ett tag. Dock kände jag på mig den där torsken inte va ett val som va bra oavsett vad healer sagt. Så tog bort den men fotfarande behövde han blötmat. Hade en bra granne som 2 ggr per dag gick in och sprutmatade med Hill's blötmat tills jag kom hem. Har funkat men funderar nu på ändring detta har pågått i 2 år.
Kollat runt på alernativa siter runt världen för att se möjliga alternativ. Rå mat tror jag absolut på men måste hitta recept som jag ännu inte funnit.
Kom till en sida på focus som beskrev ur Kinesik synvinkel hur lever och jurar påverkar och meridianer. går att läsa på overnaturligt.ifokus.se/.../4d715530b9cb462233065bf3-en-trad-om-levernmmholistis.. artikel är från 2011 så kolla upp där om svårt att komma in.
Fick veta av Homeopat att alla dessa problem med våra djur har sin grund i Vaccinationer allergier, lever njurproblem etc som i sin tur leder till Hyperthyroidea. För två år sen avgifta jag katten som fått vanilg vaccination och Rabies då vi vart tvunga att åka utomlands. Med Homeopatisk medel Sulphur avgiftades katten han mådde pyton några dagar men sen blev han som ny.  Vart tyngen att ge vaccination för 4 veckor sen och såg hur dålig han blev. Ringde Homeopaten gav Sulphur och han blev så mycket bättre.
Men som sagt skadan är skedd och Hyperthyroidea är ett faktum. Letat och håller på att kolla upp om Homeopat/holistika preparat...det ser ut att finnas dock kan det kosta. Katten har nu röda ögon igen andra gången på 1 månad, vet gac penecellin, 2veckore senare till ögonprofessor som ordinerade nån ögonsmörja som igen gav röda ögon stackarn.
Kontaktade då www.homeopathuset.se/  som hade en massa info att ge. Skall nu ta en håranalys på katten för att se hur det verkigt står till kostar 300:- Tills dess skall jag kolla om det finns recept på rå mat för  Hypersködlkörtelproblem katt. Vet att Kalkon, lamm, kyckling hjärta är ok sen vet jag inte mer. Finns ett medel mot fästingar blodsugande insekter som man tar nåra droppar under tassen som skall funka. Visst katten tycker inte det är toppenliv att få sprutmat men han har accepterat detta och kommer och säger till när det är dags. Men skulle önska han resten av sitt liv kunde få njuta av lite god mat. Dyurhealern i Canaca heter Bonnie illies och finns på fb. Ett alternativ som funkat ett tag. Så snälla inga mer "kattjävel" han kan inte rå för att han blitt sjuk. Ingen vill väl höra människojävel kan du inte äta själv eller hur. Love is the only way. Lycka till om jag får tips som funkar återkommer jag. (stavfel orkas inte korrigera)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: katt som inte äter
« Svar #22 skrivet: 13 jul-17 kl 03:24 »
Du svarar på en 6 år gammal tråd genom att beskriva hur du själv plågar din egen katt med hokuspokus!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare
xaelanar, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser