Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanvård...  (läst 4463 gånger)

Adnil

  • Gäst
Vanvård...
« skrivet: 16 jul-06 kl 22:38 »
Hej. Jag undrar hur man kan rädda sin föredetta häst från vanvård.
Saknas strö i boxen = liggsår, Står i sitt eget urin. Äter sin egen avföring, mimalt med hö. Har stått i boxen i 3 veckor utan att få gå ut. Går förhoppningsvis på bete. Men han klarar kanske inte en vinter till. Djurskydds inspektören gjorde inget. Ägarna talar inte om vart han finns.
Jag är helt förtvivlad...

Med vänlig hälsning Adnil.
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 03:38 av Adnil »

princess

  • Inlägg: 37
  • kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
Re:Vanvård...
« Svar #1 skrivet: 17 jul-06 kl 00:15 »
uch det låter hemskt....
har du gjort någon anmällan?
o vad menar du med att du inte vet var han finns?
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Adnil

  • Gäst
Re:Vanvård...
« Svar #2 skrivet: 17 jul-06 kl 00:48 »
Ägarna har flyttat honom från stallet, som tog dit djurskyddsmyndigheten. De påstår att han går på sommarbete någonstans på Djurön (Norrköping)

Patron Kärn finns att finna på STC-sida. Sök då på Patron Kärn. Så finns utförligare beskrivning där. Oxå ägaren.

 :'(
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 03:30 av Adnil »

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Vanvård...
« Svar #3 skrivet: 17 jul-06 kl 16:14 »
Försök spåra hästen. Risken är väl att han inte får vatten eller något insektsskydd på betet. Stallas han upp igen får du vara snabb att anmäla.
Man tycker ju att djurskyddsmyndigheten inte skulle "släppa" ett klart fall bara för att ägarna säger att hästen nu är på bete, ring dit och fråga upp hur det står till i fallet.

Adnil

  • Gäst
Re:Vanvård...
« Svar #4 skrivet: 17 jul-06 kl 22:32 »
Hej Sar.

Vi pratades vid lite förut.
Hästen jag söker liknar din guldklimp...


Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vanvård...
« Svar #5 skrivet: 18 jul-06 kl 02:36 »
ägarna har flyttat honom från stallet som tog dit djurskyddsmyndigheten. De påstår att han går på sommarbete någonstans på Djurön (Norrköping)

Patron Kärn heter han, är ett varmblod, 21 år gammal. Svart stickelhårig. med två vita strumpor bak. Finns att finna på STCsida. Söker då på Patron Kärn. Så finns utförligare beskrivning där. Oxå ägaren.

 :'(

Om djurskyddsmyndigheten är inkopplad bör de veta var hästen nu befinner sig. Deras handlingar är offentliga så du ska ha rätt att ta del av det som framkommit.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Vanvård...
« Svar #6 skrivet: 18 jul-06 kl 22:50 »
Kan inte tänka mig att det är djurskyddsmyndigheten som handlägger ärendet om denna häst,utan det är väl djurskyddsinspektören i den kommun hästen befinner sig i,o är man inte nöjd med inspektörens arbete kan man ta kontakt med sin länsvetrinär som har huvudansvaret för hur djur har det. O så vill jag oxå påpeka att det inte är offentliga handlingar så länge ett ärende är under utredning.

Adnil

  • Gäst
Re:Vanvård...
« Svar #7 skrivet: 19 jul-06 kl 03:36 »
Djurskydds inspektören har laggt ner ärendet på grund av betessläpp. Jag ifrågasatte uppföljning av fallet men det blir ingen. Jag får leta upp honom och höra av mig igen (I vinter)

 :-\

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Vanvård...
« Svar #8 skrivet: 19 jul-06 kl 12:37 »
Hejsan Adnil jag tycker du ska ta kontakt med din länsvetrinär på länsstyrelsen o nåmna att inspektören laggt ner fallet,det är ingen orsak att lägga ner ett fall pga betesgång,det brukar ta fart om man kontaktar länsvetrinären för dom är över inspektörerna o kan begära o få handlingar om fallet o kan begära att dom ska gå vidare.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Vanvård...
« Svar #9 skrivet: 19 jul-06 kl 21:53 »
Hej. Jag ville bara tipsa om "Svenska hästars värn" De står på hästens sida och hjälper till så mycke de kan. Kontakta dem och be om råd. www.shv.org
Lycka till. Mvh Anette
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 21:54 av Jonny »
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Adnil

  • Gäst
Re:Vanvård...
« Svar #10 skrivet: 21 jul-06 kl 01:58 »
Hej. Jag ville bara tipsa om "Svenska hästars värn" De står på hästens sida och hjälper till så mycke de kan. Kontakta dem och be om råd. www.shv.org
Lycka till. Mvh Anette
Hej Anette.
Jag har kontaktat shv men de vädjar till att jag skall trycka på hos djurskyddsinspektören...
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 01:59 av Adnil »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vanvård...
« Svar #11 skrivet: 06 nov-06 kl 23:11 »
Jag blir så ledesn över alla dessa "räddade" travhästar... Var finns insikten om att hästar som används för trav inte har det dåligt... suck...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Adnil

  • Gäst
Re:Vanvård...
« Svar #12 skrivet: 07 nov-06 kl 00:48 »
Hästen är räddad :)  Utdömd av veterinär på grund av näringsbrist. Mår ganska bra i dagsläget. Har fått tillbaka livsgnistan i ögonen. Bor i dag hos en hästmassör.

Älskar dig Patron...
« Senast ändrad: 07 nov-06 kl 00:49 av Adnil »

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Vanvård...
« Svar #13 skrivet: 16 nov-06 kl 13:14 »
Låter som ljuv musik i mina öron....underbart ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Vanvård...
« Svar #14 skrivet: 18 nov-06 kl 15:58 »
Vad härligt :D :D :D Jag är jätteglad för både din och hästens skull ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser