Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trillingfödsel  (läst 1384 gånger)

Idaalne

  • Inlägg: 2
    • Småland
trillingfödsel
« skrivet: 18 mar-15 kl 23:23 »
Har en fundering. Vi har 20 tackor och är i full gång med lammningen. Vi har redan haft 4 tackor som fått trillingar. Tidigare år har vi max haft en tacka som fått trillingar. Tackorna är blandras och baggen gutefår. Kan dom blir befruktade flera gånger under brunsten och därför få trillingar? Någon som har svar? vad tror ni?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: trillingfödsel
« Svar #1 skrivet: 19 mar-15 kl 11:15 »
Nä, den sannolikheten är nog väldigt låg. Men har man 2 olika raser på baggarna som går med tackorna kan man tydligen få olika pappor till lammen, så de kan bli befruktade vid flera tillfällen men antal ägg borde ju vara densamma..
I ditt fall tror jag det är så att du ofrivilligt har flushat tackorna så de har släppt fler ägg än de gjort tidigare år. Innan betäckning så kanske de hade väldigt gott/bra foder. En del ger kraftfoder innan betäckning för att få många lamm.
Vad det är för ras på baggen har ingen betydelse för antal lamm som föds, eftersom det är tackan befruktade ägg som bestämmer antal lamm, men du kanske har finull i dina tackor och de kan ju få 5 lamm i samma kull.
« Senast ändrad: 19 mar-15 kl 13:40 av olivia.k »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser