Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårt första flasklamm...  (läst 1493 gånger)

Jessica BB

  • Inlägg: 3
    • Ångermanland
Vårt första flasklamm...
« skrivet: 08 mar-15 kl 09:54 »
För snart en vecka sedan fick en av våra tackor tre lamm. Jag är förvånad över antalet då hon dels inte brukar ha fått mer än två tidigare och även är gammal (10 år). Tackan går det ingen nöd på, men två av lammen blev svaga efter någon dag och trots att det var plusgrader ute, så var lammen kalla. Det största lammet var det inga fel på. Vi tog in de två mindre över natten när de var 2 dygn gamla och den minsta var då så dålig då att varken jag eller min man trodde att den skulle överleva. Döm därför om vår förvåning när den var mycket piggare på morgonen och åt med god aptit. Nästa dag tog vi ut dem igen, men de var dåliga på att dia, vilket de varit innan också och efter ett tag insåg vi att tackan inte ville ha dem. Vi hade nu två flasklamm.

Eftersom båda lammen var små (det ena väldigt litet jämfört med lammet som går hos tackan) och snabbt blev nerkylda, så satte vi upp en liten hage av två pallkragar i ladugården och så hängde vi upp en värmelampa över. Båda lammen trivdes, tills det större av dem plötsligt blev lite off häromdagen. Det åt, men inte med någon större entusiasm och igår morse när jag kom ut till dem så var den nästan död. Den dog några timmar senare. Det minsta lammet är däremot mycket piggt och äter med god aptit och det är härligt att se att han lägger på sig hull. Han är nu ensam i sin lilla pallkrage-hage, vilket känns så där... De andra kommer ju in där han bor ibland, men på dagarna så är de ju helst ute.

Nu till min fråga. Bör jag ha lammet kvar i hagen under värmelampan ett tag till så att han växer på sig mer (han är som sagt väldigt liten), eller vågar jag ha honom tillsammans med de andra, där han ju har en bror att leka med, men ingen mamma som vill ha honom. Jag vill verkligen inte att han ska råka illa ut när han klarat sig så bra hittills, men jag vill ju inte hålla honom ensam om det inte är absolut nödvändigt...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vårt första flasklamm...
« Svar #1 skrivet: 08 mar-15 kl 12:55 »
Hej. Så tråkigt att tackan inte tar hand om lammen. Det låter som lammen har fått för lite råmjölk och därför blivit nedkylda och kalla och senare dött. Oavsett hur mycket lammnäring man häller i dem så är det viktigt de får råmjölk inom 2h.
Mjölkade du ur tackan och gav dem? Svaga lamm kan oftast inte dia själva när de föds. Åtminstone kunde inte mina det förra året för de var små och det var stora kullar.
Slickade mamman sina lamm torra? Att inte vilja ha 2 av 3 lamm måste vara ovanligt. Man kan hålla fast/binda upp tackan och försöka få lammen att dia ifall hon inte vill ha dem och har svårt att stå still.

Varför ni skilde av lammen från mamman inne förstår jag inte. Stångade tackan lammen? Att hålla sig under värmelampan hade de gjort ändå, ifall de fryser och tackan ska ju ändå va instängd/boxad med lammen i början. För att tackan ska knyta an till lammen ska de stå i egen box tills man ser att de kan ta hand om lammen och alla får dia. Efter några dagar släpper jag ihop dem med de andra. Med trillingar skulle du  haft lammen och tackan i box i 4 dagar. När de sen kan gå ut till de andra, kan även flasklammet gå ut. Men du stänger väl in tackor med lamm på natten eller har du 1v gamla lamm utomhus nattetid?

Jag hade ett flasklamm förra året. Han ville aldrig dia, men mamman är duktig så det var inte hennes fel. Han var aldrig ifrån sin mamma och syskon. Jag tog inte ens in han första dygnen även om det hade varit enklare för mig att flaskmata då, men det är viktigt tror jag att de alltid är med andra får eftersom de är flockdjur. Man vill ju inte ha nåt lamm som springer igenom stängslen sen när de är på bete, pga att de inte förstår att de är ett får.
lycka till, och jag hoppas den andre klarar sig.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vårt första flasklamm...
« Svar #2 skrivet: 08 mar-15 kl 13:04 »
Här är en bra länk om den viktiga råmjölken. Jag har som vana att mjölka ur mamman det första jag gör och flaskmata alla lamm med ca 0,5dl-1dl råmjölk som de får inom en timme när hon slickat dem någorlunda torra, och en del sondar lammen men det törs jag inte. Jag läste en tråd på det här forumet om någon som hällt i sitt lamm väldigt mycket lammnäring första dygnen, men trots att den var mätt så dog den för den fick aldrig råmjölk.
Att dina blev nedkylda trots plusgrader tyder också på att de fått för lite råmjölk. När mina första lamm föddes förra året var det minusgrader och jag hade inte ens värmelampa. De vägde inte ens 2kg men de var varma för de fick mat ofta.

http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2012/e/433/mera-ramjolk-till-lammen/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser