Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm, hur mycket???  (läst 15798 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #20 skrivet: 06 apr-11 kl 22:35 »
Men även om tackan sitter, kan hon väl skrämma lammet med klövarna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #21 skrivet: 07 apr-11 kl 08:53 »
Jag tycker att sondmatning är suveränt... Det stör inte lammens instinkter att leta efter en spene och lammet blir ändå mätt!!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #22 skrivet: 07 apr-11 kl 19:23 »
Förutsatt att man kan sondmata.  Det är ju egentligen sjukvård, och kräver absolut utbildning!  Kanske det finns beskrivet här på alt.nu; kan Du rent av länka?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #23 skrivet: 07 apr-11 kl 19:51 »
Tyvärr så kunde vi inte rädda lammungen :(
Lotta

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #24 skrivet: 07 apr-11 kl 19:55 »
 
  Beklagar  :'(  Du kämpade på bra. Hoppas allt går vägen nu med det andra lammet
                                                   MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #25 skrivet: 07 apr-11 kl 21:38 »
Grejen är råmjölk. Utan råmjölk är det kört.

Man lär sig. Säger Vurre mitt i lammningen som ska ut och kolla nyförlöst tacka.
snus? vad är priset på en pris?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #26 skrivet: 07 apr-11 kl 22:57 »
 :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Laggarfrun

  • Inlägg: 3
    • Västmanland
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #27 skrivet: 16 maj-14 kl 21:21 »
Nu har vi slutat med flaska! På våra flasklamm (finull och gotländska pälsfår) körde vi en kombination av utfodringsrekommendationerna på Pontus lammnäring, och den norska modellen för rationell uppfödning. De är nu drygt sex veckor gamla och har ökat till ca 14-16 kg. Sedan två veckor har de fått 1 liter ljummen komjölk morgon och kväll, och haft fri tillgång till lammpellets. Nu får de inte längre mjölk och de var väldigt mäiga, näst intill maniska, ett dygn efteråt. Nu, två dagar senare är de lugna igen och knaprar pellets och det som betet bjuder på. Då uppstår nästa fråga - hur länge bör de få pellets?

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Flasklamm, hur mycket???
« Svar #28 skrivet: 19 maj-14 kl 08:24 »
Alls inget måste: vi ger våra får kraftfoder varje dag året runt. Ett bra sätt att se att alla är ok. Nyligen var en tacka inte ok vilket vi märkte när hon inte kom till kraftfodergivningen. Hon hade juverinflammation. Med behandling mår hon nu bättre. När vi skiljt från lammen ökar vi kraftfodergivan successivt. Vi räknade på det och kom fram till att det lönar sig. Sammanfattat: vi ger alla får pellets året runt.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Svarthönan, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser