Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpplen - fårbonde  (läst 3268 gånger)

swedpatch.se

  • Inlägg: 2
  • www.swedpatch.se
    • Hälsingland
    • www.swedpatch.se
Äpplen - fårbonde
« skrivet: 09 jan-17 kl 20:53 »
Hej,

Jag är intresserad av att skaffa många äppelträd, på stor yta, till låg kostnad.

Skörden ska användas till får, vad jag undrar är, vilken är bästa metoden att odla fram bra äppelträd?

Bor i Hudiksvalls kommun.

Tack. // www.swedpatch.se

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Äpplen - fårbonde
« Svar #1 skrivet: 09 jan-17 kl 23:32 »
Varför i all fridens namn ska du mata får med en massa äpplen? Det är inget dom mår speciellt bra av att äta i mängd.
//Luff

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Äpplen - fårbonde
« Svar #2 skrivet: 22 jan-17 kl 00:23 »
Detta är vad tyskarna kallar "Obstwiese" en gles äng med spridda fruktträd där det går betande djur. För att det skall funka brukar man ha högstammiga träd, 180 - 200 cm till första grenen.

Om det dessutom skall vara billigt, då får du börja med att köpa grundstammar, t.ex. hos EBE plant (typ 25 - 30 kr styck) som du ympar och driver upp i krukor. Du kan plantera ut träden på ängen när du vill, men det tar mer än 10 år innan träden är så stora att fåren lämnar träden i fred (låter bli att äta upp barken)

Låter som ett härligt långtidsprojekt...

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Äpplen - fårbonde
« Svar #3 skrivet: 22 jan-17 kl 03:54 »
Det är ju inget som säger att han skall ha fåren gående med äppelträden, han skall odla äpplen till får!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser