Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver gäss vatten för att para sig?  (läst 3185 gånger)

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Behöver gäss vatten för att para sig?
« skrivet: 13 feb-06 kl 09:25 »
Hej vi har ett par ölandsgäss och jag undrar om det räcker med en liten dam typ trädgårdsdam cirka 30 cm djup för att gässen skall kunna para sig .

MVH  Göran   8)
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

snäckan

  • Inlägg: 27
Re:Behöver gäss vatten för att para sig?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 11:17 »
Hej! Vi har något liknande hemma och det har fungerat hur bra som helst.
Ölandsgässen är ju inte heller så tunga som andra gäss vilket är till deras fördel.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Behöver gäss vatten för att para sig?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 15:05 »
hej måste gäss ha vatten för parning? vi har skåne två damer som lägger varsitt ägg varannan dagdom har säkert lagt över 30 ägg nu men dom är inte befruktade eller är hanen för ung, kläckt i juni05 vi har en stor damm men istäckt nu förstås, hoppas jag inte behöver vänta till våren. fjällan

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Behöver gäss vatten för att para sig?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 20:53 »
Gäss lägger normalt inte ägg så här tidigt på säsongen. Hur är deras miljö? Hanen kan vara väl ung. En del gamla gåsdamer är lite hårdflirtade och släpper inte gärna till så där med en gång. Gäss parar sig på land eller i en vattenbalja, men föredrar öppet vatten och parar sig då simmande/flytande.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Behöver gäss vatten för att para sig?
« Svar #4 skrivet: 17 feb-06 kl 09:33 »
Hej ! våra gäss är cirka 3 år och hade en kull i förfjor men då dom blev flyttade till oss i slutet på mars 2005 så hade dom redan lagt ägg men det blev väl för mycket med flytten för hon lade sig inte på äggen som vi fick med ( inte så konstigt !) nu går dom i vårt drivhus med möjlighet till att gå ut i en liten hage utanför, jag har en gammal trädgårdsdamm som dom brukar bada i men det är för kallt för tillfället att få något vatten i den om jag inte vill gå med spann förstås !

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Behöver gäss vatten för att para sig?
« Svar #5 skrivet: 17 feb-06 kl 09:55 »
De måte inte ha vatten, men det underlättar. Finns ingen damm, så går det fint med en balja tillräckligt stor för att det ska gå att fullfölja akten i.
Parningen "lyckas" oftare när det finns vatten (förmodligen upphetsande miljö).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser