Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Adoptera till gässlingar  (läst 1043 gånger)

Jonte P

  • Inlägg: 131
Adoptera till gässlingar
« skrivet: 18 maj-09 kl 12:13 »
Mina ölandshonor fick för några dagar sedan tre gässlingar och ikväll ska jag hämta ytterligare några som maskinruvats. Funderar på om jag ska försöka få de vuxna gässen att adoptera nykomlingarna. Hur gör jag i så fall och hur stor är risken att det misslyckas? Föder hellre upp dem under lampa än att de inte blir ordentligt omhändertagna av de vuxna gässen men det bästa för gässlingarna (och mig) är ju om de får riktiga föräldrar som uppfostrar dem.

En av honorna har gått av redet och är tillsammans med gässlingarna trots att det under just henne inte kläcktes några. En av de andra honorna ligger inte lika troget längre medan den tredje fortfarande ligger bra på sina (förmodligen döda) ägg.

Ska jag introducera gässlingarna redan samma dag som jag hämtar dem eller ska jag ha dem under lampa först i några dagar tills de blivit lite äldre och mindre känsliga?

Kommer de att fatta att söka värme under gåshonorna, förutsatt att honorna accepterar dem?

Ja, alla tips och råd mottages tacksamt!
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Adoptera till gässlingar
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 17:01 »
När jag har satt ihop mina har jag satt ut de maskinkläckta en bit ifrån de vuxna som bör ha egna små då. Sen avvaktar jag och ser vad som händer. Förra året gick de stora fram och hämtade de maskinkläckta på en gång. Gör de de så är det ingen fara, men om de jagar de maskinkläckta så får man gå emmellan och ta in de makinkläckta igen.

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Adoptera till gässlingar
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 09:21 »
Jag gjorde så här: Släckte ner i gåshuset så det blev mörkt och tog sen de maskinkläckta och stoppade in dem under en av honorna som låg på några gamla ägg i ett av redena. Passade samtidigt på att ta bort äggen. Kollade efter en stund att gässlingarna låg kvar och det verkade lugnt. Kollade sen en gång till inann jag gick och la mig och hon låg då fortfarande fint på dem.

Nästa morgon gick de runt tillsammans med de naturruvade och verkade trivas bra så det funkade fint.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser