Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppar skadligt för höns  (läst 1513 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Koppar skadligt för höns
« skrivet: 20 aug-14 kl 12:21 »
Jag har en ganska stor kopparbunke som jag funderar på att använda med sten i nästa år (varför och till vad kan jag utelämna här). När det regnar eller på andra sätt kommer vatten i bunken kommer säkerligen hönsen och ankorna att dricka där. De har förstås vatten på andra ställen men min erfarenhet är att de dricker lite här och där eftersom de är helt frigående på gården.

Min fråga är om det är risk att vattnet kommer att innehålla för mycket koppar. Är koppar skadligt för hönsen? Bunken är, som ni förstår, inte förtennad.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koppar skadligt för höns
« Svar #1 skrivet: 20 aug-14 kl 18:26 »
Man använder koppar i vattenledningsrör och man skall inte undvika det.
Så jag är ganska säker på att det är utan risk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Koppar skadligt för höns
« Svar #2 skrivet: 06 apr-15 kl 21:01 »
Jag vet inte hur mycket koppar kitteln avger..

Men Höns är känsliga för koppar (dom får leverskador) så det är smart att vara försiktig med det.
Hönsfoder innehåller inte koppar t.ex
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Koppar skadligt för höns
« Svar #3 skrivet: 07 apr-15 kl 13:26 »
Tack för svar. Eftersom vattnet kommer att stå i bunken finns det ju risk för utfällning. Det verkar som om den här bunken går bort.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser