Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och ankor i samma rastgård  (läst 3290 gånger)

vix

  • Inlägg: 13
    • Uppland
Höns och ankor i samma rastgård
« skrivet: 03 aug-14 kl 20:11 »
Jag har i dagsläget ett hönshus på 10 kvm med fem höns och en tupp.  Planen är att låta naturen ha sin gång och inom ett par år utöka flocken till 12 höns och två tuppar.  Deras rastgård är drygt 100 kvm (kan inte ha dom lösa pga bilväg och grannens lösspringande hundar).  Vi har även ett ankhus på 2 kvm som för tillfället är obebott men drömmen är att ha en trio av svensk blå anka.  Hönsen och ankorna kommer alltså att dela rastgård, men ha separata hus.

Det jag är orolig över är vattnet till ankorna.  Hur stor är risken att hönsen druttar i och drunknar?  Eller framtida kyckliingar?  Tanken var att gräva ner ett badkar med ett avloppsrör ut till diket så jag kunde dra ur proppen vid vattenbyte.  Men det kanske är säkrare att låta karet vara ovan jord?  Kommer ankorna kunna hoppa upp på karets kant för att komma till vattnet? 

Eller har någon nån annan bra lösning som jag inte ens har tänkt på?

100%Fia

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #1 skrivet: 07 aug-14 kl 13:04 »

 Jag är också intresserad av erfarenheter av höns och ankor i samma höns/ankgård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #2 skrivet: 07 aug-14 kl 16:58 »
Usch, jag skulle aldrig vilja ha ankor hos hönsen. Så som de sölar och slabbar,  vatten in i maten,  mat in i vattnet. Och så plaskar de och stänker ner allting.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

vix

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #3 skrivet: 07 aug-14 kl 18:45 »
Usch, jag skulle aldrig vilja ha ankor hos hönsen. Så som de sölar och slabbar,  vatten in i maten,  mat in i vattnet. Och så plaskar de och stänker ner allting.

Fast det är ju det som är vitsen med att ha varsitt hus.  Ankorna får slabba med sin mat bäst dom vill i sitt hus och hönsen får sin mat ifred i sitt hus.   ;D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #4 skrivet: 07 aug-14 kl 20:02 »
Men hur hindrar ni ankorna från att gå in hos hönsen?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

vix

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #5 skrivet: 08 aug-14 kl 07:01 »
Att hindra dom helt går ju inte.  Men om vattenautomaten i hönshuset inte bjuder in till att slabba så har ankorna förhoppningsvis ingen eller väldigt liten dragning dit.  Om deras hus istället är super-ankvänligt så ser dom tjusningen i att hålla sitt slabbande till sitt eget hus, för i hönshuset finns inte tillgång till ankfasoner.

Så ser planen ut i allafall.  Hur verkligheten ser ut återstår ju att se  ;D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #6 skrivet: 08 aug-14 kl 07:28 »
Jag , eller snarare mina höns, har fått   problem med att mina GÄSS  klämmer sig in genom hönsens utgång,  lagom stor för dvärghöns,  och länsar alla matskålar och slabbar i vattnet. Och röjer runt med de höns som råkar befinna sig inne!
Men ankor är kanske inte lika busiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #7 skrivet: 08 aug-14 kl 07:38 »
Aldrig ankor i hönshuset igen!!
Var lite av nöden tvungen att en vinter ha dem ihop och fy 17 så ankorna slabbade ner!!
Det var en kall vinter och all "vattenlek" gjorde att det blev ännu kallade inne i hönshuset när
vattnet i spånet frös till is!!

Mina ankor bor i fd lekstugan och äter, dricker  och badar ute i sin hage!
I huset finns halm som håller sig bra mycket fräschare utan matservering.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

100%Fia

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #8 skrivet: 08 aug-14 kl 11:18 »
    Känns som om jag ska tänka mig för och bygga ett eget ankhus eller dela av hönshuset. Hur stor plats behöver en anka?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #9 skrivet: 09 aug-14 kl 08:45 »
    Känns som om jag ska tänka mig för och bygga ett eget ankhus eller dela av hönshuset. Hur stor plats behöver en anka?
Vet inte på rak arm vad lagen säger, går säkert att hitta på jordbruksverkets hemsida.
Jag har oftast 3 ankor, ibland 4 och deras hus är på ca 4 kvm.
Fler ankor än 5 skulle jag inte vilja ha utan att göra huset större.

Jag har halm i deras hus och ett bildäck utan fälg som rede(halm i).
Mat och vatten får de ute. Som badplats har jag delat en plasttunna på längden och lagt presenning i och fyllt med vatten
Relativt enkelt att byta vatten, hävert eller hink att ösa med.

Det begagnade badvattnet är ett rackars bra gödsel till gräsmattan kan jag intyga! :D

Öppnar dörren till huset på morgonen och låter dem gå helt fritt under dagen, ibland få de hålla sig i sin hage på ca 20 kvm.
Men det är mest om jag är borta under dagen.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

100%Fia

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #10 skrivet: 09 aug-14 kl 20:24 »
Vet inte på rak arm vad lagen säger, går säkert att hitta på jordbruksverkets hemsida.
Jag har oftast 3 ankor, ibland 4 och deras hus är på ca 4 kvm.
Fler ankor än 5 skulle jag inte vilja ha utan att göra huset större.

Jag har halm i deras hus och ett bildäck utan fälg som rede(halm i).
Mat och vatten får de ute. Som badplats har jag delat en plasttunna på längden och lagt presenning i och fyllt med vatten
Relativt enkelt att byta vatten, hävert eller hink att ösa med.

Det begagnade badvattnet är ett rackars bra gödsel till gräsmattan kan jag intyga! :D

Öppnar dörren till huset på morgonen och låter dem gå helt fritt under dagen, ibland få de hålla sig i sin hage på ca 20 kvm.
Men det är mest om jag är borta under dagen.
       

Tack så jättemycket! för tipps och bra erfarenheter.
Har några frågor till :) Jag kommer ha hönor och ankor i samma hus men ankorna kommer få sitt eget utrymme på ca 5kv. går det att ha endast OSB- skivor som golv?  Eller behövs ex.plastmatta? Hur känsliga är ankor mot kyla?


JohannaRaoul

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #11 skrivet: 09 aug-14 kl 21:52 »
Hej!
Jag har höns och ankor i samma gård men i olika delar av hönshuset. Hönshusluckan sitter högt och ankluckan lågt. Jag tycker snarast att hönsen besvärar ankorna... Ankor får bara mat och vatten ute och hönsen tar av den maten trots att de har eget inne. Har aldrig haft problem eftersom ankorna behöver göra ett skutt/klättra på stege för att komma in till hönsen. Enda problemen jag haft på sex år är ovänskap mellan en tupp och en gulanka och att ankhannar blivit vårtokiga och våldtagit hönor. Men funderar ändå på att bygga nytt till ankorna just för att de är tåligare för väder samt att jag vill att de oftare skall få gå lösa i trädgården. Hönsen förstör i odlingarna, vill ha dem instängda under sådd- och bärtider. Ankorna verkar vara extremt köldtåliga eftersom de frivilligt ligger ute i extremt väder men skulle nog ändå få upp golvet lite från mark om jag var du, för att det känns bättre. Lycka till!
Det är bara med hjärtat du kan se det rätta; det som är väsentligt är osynligt för ögat.

vix

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #12 skrivet: 10 aug-14 kl 13:01 »
Jag ställer min grundfråga igen, eftersom den verkar ha hamnat i skymundan bland allas erfarenheter av att låta ankor och höns dela hus (vilket mina inte kommer att göra.)

Frågan gäller alltså hur jag ska göra med ankornas vatten utomhus.

Det jag är orolig över är vattnet till ankorna.  Hur stor är risken att hönsen druttar i och drunknar?  Eller framtida kyckliingar?  Tanken var att gräva ner ett badkar med ett avloppsrör ut till diket så jag kunde dra ur proppen vid vattenbyte.  Men det kanske är säkrare att låta karet vara ovan jord?

Eller har någon nån annan bra lösning som jag inte ens har tänkt på?

JohannaRaoul

  • Inlägg: 6
    • Bohuslän
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #13 skrivet: 10 aug-14 kl 14:41 »
De går aldrig i vattnet! Det behöver du inte oroa dig för!
Det är bara med hjärtat du kan se det rätta; det som är väsentligt är osynligt för ögat.

vix

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #14 skrivet: 10 aug-14 kl 17:04 »
De går aldrig i vattnet! Det behöver du inte oroa dig för!

Tack  ;D  Då börjar jag söka efter ett badkar  ;D

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #15 skrivet: 11 aug-14 kl 09:07 »
       

Tack så jättemycket! för tipps och bra erfarenheter.
Har några frågor till :) Jag kommer ha hönor och ankor i samma hus men ankorna kommer få sitt eget utrymme på ca 5kv. går det att ha endast OSB- skivor som golv?  Eller behövs ex.plastmatta? Hur känsliga är ankor mot kyla?
OSB-skivorna kommer nog att bli uppluckrade av väta och avföring.
Du bör nog lägga på en plastmatta. Det fungerar bra här!

Tycker inte att de är särskilt känsliga mot kyla, mina ankor bor som sagt i lekstugan som inte är uppvärmd.
Under mina ankår har ingen dött eller blivit skadad av kylan, de har ett REJÄLT dunlager och bra med fett.
Men man får såklart se till att byta eller fylla på med torr halm.
Den isolerar helt ok och blir lite varm när de kurar in sig.

Vattnet får man ju byta 1-2 gånger per dygn under den kallaste perioden så att de har tillgång till det.
Badvattnet får mina tyvärr avstå när det hugger i och blir på tok för många minus!
Räkna även med att de ska ha rejält med BRA foder i vinterkylan för att klara energiåtgången.
(bra mat=nåt kombifoder. Te x basfoder eller värp)

Ankdrömmen är att köpa en värmetunna till, sån där man har till häst/ko/får, och ställa in i ankhagen
för att de ska få vinterbada :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #16 skrivet: 17 aug-14 kl 19:14 »
Jag har ankor och höns ihop i rastgården :) Funkar fint! Om luckan till hönshuset sitter högt upp kommer ankorna inte in där, så det problemet är löst. Mina höns har en stor balja utomhus, och flera automater, ankorna badar i baljan medan hönsen dricker ur automaterna. Vattnet rinner ju oftast ner i marken ;) Ankorna måste ha ett tjockt lager halm i sitt hus under vintern. Ankorna sak helst inte ha vatten inomhus heller, bara mat :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

 

Consulten

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Höns och ankor i samma rastgård
« Svar #17 skrivet: 20 aug-14 kl 17:11 »
När jag hade höns och ankor - fick de gå in till varsitt boende - men gick för övrigt lösa på gården. Ett bra sätt att låta ankorna bada - är att köpa en stor plastback (typ Ikea sänglåda) som man fyller med nytt vatten varje dag - först dricker dom ur den sen badar dom iden - jag hade 3 ankor som mest i denna konstruktion för bad!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser