Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om ruvning  (läst 4309 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #20 skrivet: 03 maj-17 kl 07:38 »
Sonja, hur gör du när du lyser?
Jag har aldrig riktigt lyckats. En detaljerad beskrivning skulle uppskattas, vi har vårens kläckning beräknad till om ca en vecka.
tack!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #21 skrivet: 03 maj-17 kl 09:34 »
Jag brukar låta hönan ligga i 3-4 dagar först innan hon får några ägg, då ser man om hon är disciplinerad eller inte.

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #22 skrivet: 03 maj-17 kl 10:18 »
Precis så Permission. Och de få ägg hon har legat på för att komma riktigt i gång tas bort och ersätts med nya så att hönan inte går av när de första kläckts pga för stor skillnad i fosterutvecklingen.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #23 skrivet: 03 maj-17 kl 11:23 »
Smart. Så har inte vi gjort.
Vi har tänkt att äggen inte kommer igång förrän hon lägger sej på riktigt, och först då har vi markerat och plockat bort (i vårt fall ofta sparat 12 att ruva på) men det är alltid 2-3 st som inte blir nåt. Men vi har iofs oftast mellan 7 och 10 hönor som hjälps åt att fylla på i ruvningsredena, så det brukar gå fort att fylla på.

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #24 skrivet: 03 maj-17 kl 11:34 »
Det är det värsta det - att de hjälps åt och fyller på och ruvar samtidigt och om vartannat och därmed förstör en hel del och ibland till och med hackar ihjäl kycklingarna avsiktligt och oavsiktligt. Separera de ruvande hönorna från de andra så fort som möjligt

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #25 skrivet: 03 maj-17 kl 11:43 »
Jaha, nej det har vi aldrig upplevt. Kan vara lite gruff första dagarna om vem som ska ruva, men sen tycker jag nog mest de andra hjälper till lite.
det har aldrig varit problem med att någon sabbat eller varit elak mot kycklingar. Men det kanske är olika med olika raser eller så.
Men våra får nog fortsätta att ruva i gruppen tror jag.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #26 skrivet: 03 maj-17 kl 11:58 »
Angående lysning. Det finns särskilda lampor att köpa för ändamålet. Men det går också bra att  modifiera en vanlig, liten ficklampa. Led-ljuset lyser starkt och bra. Det viktiga är att ALLT ljus måste komma in i ägget, annars ser man inget. Så på en ficklampa kan man behöva sätta på någon förlängning. Själv har jag satt på en bit plaströr, och virat om mycket silvertape, så inget ljus kommer ut. Diametern är 2-3 cm.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #27 skrivet: 03 maj-17 kl 13:22 »
Ja för det mesta blir det inget innan hönan surnat ordentligt, men det kan hända att det blir det i ett par stycken ändå. Och i båda fallen är det till fördärv - antingen tar de förstörda äggen onödig plats under hönan eller så saboterar de för sina medsyskon som är ett par tre dagar efter. Dina hönor verkar vara ovanligt snälla 20% aren

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #28 skrivet: 04 maj-17 kl 07:33 »
Ok, tack för info Sonja! Jag har haft en toarulle, men den har ju förstås en mycket större diameter. Får bygga lite.
Sen då? Lyser man från sidan? botten? toppen? I ett mörkt rum antar jag.
Vad letar man efter/hur mycket kan man se?

Tack Seko, det värmer ;). Men de är korkade vill jag lova! Nu stod de och vrålade för att bli utsläppta ur hönsgården och fattade först när jag kom ut att dörren råkat stå öppen hela natten. Men de hade inte ens vett att skämmas...

Skäms lite över trådkapningen, men nu har det väl antingen blivit eller inte blivit kycklingar för TS, så förhoppningsvis är det ok.

seko

  • Gäst
SV: Frågor om ruvning
« Svar #29 skrivet: 04 maj-17 kl 07:53 »
Ja Snäll är ibland synonymt med korkad, men de kanske varnade dig för att du glömde stänga dörren ;) Är du så osäker när det gäller lysningen så ta och lys ett färskt och ett ruvat ägg så ser du skillnaden. Du kan följa fosterutvecklingen dagligen om du så vill, och det under vilken bordslampa som helst, nästan, om äggen är vita och rena

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #30 skrivet: 04 maj-17 kl 10:03 »
Lys i den tjocka änden, nu när äggen är så långt gångna. Då lyser man in i luftblåsan. På nyare ägg går det även bra från sidan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kajsawarg

  • Inlägg: 12
    • Uppland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #31 skrivet: 14 jul-17 kl 19:53 »
Kanske skulle talat om att det till slut blev kycklingar hos oss 😁😁 två små svarta kycklingar tittade fram den 20 maj. Till min förvåning faktiskt då jag dagen innan började plocka bort äggen, hon hade 29 st under sig! Fick snabbt som ögat lägga tillbaka äggen då det helt plötsligt började pipa från 2 st o nästa dag kläcktes dom. Allt har gått jättebra ungefär fram till nu då tuppen helt plötsligt börjar jaga dom o beter sig som om han ska ta död på båda två. Så länge alla går fritt på gården går det bra men är dom instängda jagar han dom. Hur kan vi göra?

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Frågor om ruvning
« Svar #32 skrivet: 14 jul-17 kl 20:45 »
Yxan för tuppen. En sådan knäppis är inget att ha.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, von tratt, långfot, xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser