Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sneda tåleder  (läst 916 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Sneda tåleder
« skrivet: 28 nov-14 kl 20:23 »
Hej!

Idag smörjde jag in benen på mina tre månader gamla kycklingar för att motverka kalkben, och jag märkte en märklig sak. På ett par av dem var mittenleden på mittentån "gängad" snett. Istället för att böja sig rakt uppåt och neråt böjde den sig snett uppåt/utåt-snett neråt/inåt. De drabbade kycklingarna var drabbade i olika grad.

Jag har funderat på vad det här kan bero på.

Ärftligt? Osannolikt, för varken mamman eller pappan har det.
Inavel? Nej, för tuppen är blandras mellan två olika raser och mamman är av en tredje ras.
Dålig kost? Tror jag inte; de är uppvuxna på havre, basfoder och matrester, går fritt i en stor hönsgård där det alltid växer gräs samt har fått gå fritt mycket på en stor skogstomt.
Inte fått rätt motion? Tror jag inte heller, i hönsgården finns jord att krafsa i, samt många nivåskillnader att hoppa upp och ner från.
Sovit på fel ställe? De har alltid sovit på det spåntäckta golvet i hönshuset, för de vuxna hönsen har inte låtit dem flyga upp på pinnarna än. Men har svårt att tro att det skulle kunna bero på det; många höns sover väl på golvet hela livet utan dessa besvär.
Sjukdom? Inte vad jag vet. Iofs har de nyst ibland, men det tror jag mer beror på att de har ätit något torrt.

De verkar inte må dåligt något av detta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sneda tåleder
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 21:10 »
Anses kunna vara en följd av "dålig ruvning" i äggkläckare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Sneda tåleder
« Svar #2 skrivet: 28 nov-14 kl 21:55 »
Anses kunna vara en följd av "dålig ruvning" i äggkläckare.

Hönan brukade vara borta från äggen ganska långa stunder när hon ruvade. Har för mig hon kunde vara iväg gott och väl två timmar ibland. Så där har vi nog huvudet på spiken.

Är detta något jag behöver bekymra mig om? Ska jag förvarna om det om jag ska sälja dem, t ex?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser