Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd för samodling av få grödor!  (läst 3711 gånger)

Busk

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
Råd för samodling av få grödor!
« skrivet: 17 apr-14 kl 22:20 »
Hej!
Har i många år använt mig av växtföljdodling, 4-årig. Resultatet har varit OK, lite sämre nån gång beroende på väder och brist på vatten. Men i är tänkte jag prova samodling för det verkar vara smart, och för att det ser så himla fint ut! Tyvärr har jag inte så bra koll på vad som går ihop med vad. Jag har inte många sorters grödor numera utan mer av de som jag använder mest och som kommer till användning under vintern.
Jag har en konstig tomt så det har blivit en mängd olika lådor av olika storlek.

Så till min fråga; hur placerar jag de här?
Bondbönor (massor)
Haricoverts (massor)
Pumpa och Squash (massor)
Sallat, Roccula
Morot, rödbeta
Mangold
Koriander
Jordmandel (ny för i år!)

(Palmkål tänkte jag sätta tillsammans med ringblommor närmare huset Lättare att komma åt den under snötäcket då.)

Väldigt tacksam för svar på det här för det är svårt att hitta tips när man har så få grödor. jag har ju varken kål, lök eller potatis att varva med, och tomat har jag ju i växthuset.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #1 skrivet: 17 apr-14 kl 22:27 »
Tillsammans eller i nästa rad med morötterna skall du gärna ha lök då detta förvirrar morotsflugan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #2 skrivet: 18 apr-14 kl 13:00 »
Bondbönor (massor)
Haricoverts (massor)
Pumpa och Squash (massor)
Sallat, Roccula
Morot, rödbeta
Mangold
Koriander
Jordmandel (ny för i år!)

(Palmkål tänkte jag sätta tillsammans med ringblommor närmare huset Lättare att komma åt den under snötäcket då.)

Störbönor kan klättra på störar i samma land där du har pumpa/squash.

Sallad, rucola och mangold kan blandsås, om du inte låter mangolden växa för högt för då kväver den det andra. Även koriandern kan blandas in här om du vill skörda mest de späda bladen.

Lök + morot (varannan rad, de konkurrerar om utrymmet under jord) är en beprövad kombination. Enligt Lena Israelsson är det dock en ren myt att detta hjälper mot flugangrepp.

Rödbetor är känsliga för konkurrens. Kanske kan man ha varannan rad med någon snäll bladväxt där med kort odlingstid, t ex rucola, spenat. Sådana snälla bladväxter som inte tar så mycket utrymme kallas ibland för mellankultursväxt. Exempel är kryddväxter som dill och koriander, olika ätbara blad (sallad, rucola, spenat, pak choi, diverse asiatiska bladväxter osv). Även småväxta rotfrukter med kort odlingstid som rädisa eller sommarmorot kan användas som mellankultursväxt.

Bondbönor är också svårkombinerade då de växer relativt högt och skuggar marken. Folk har kört "tre systrar" (blandodling majs, störböna, squash) med bondbönor istället för störbönor, och det funkade tydligen ok. Kanske varannan rad bondböna, varannan rad koriander?

Jag tror Lena Israelsson har en del tips på kombinationsodlingar (kompaktodling, intensivodling, överlappande odling, mellankulturer) i sin bok "Köksträdgården". Designprinciperna bygger på att växterna inte ska behöva konkurrera med varandra utan tvärtom kanske ha lite hjälp av varandra. Ett exempel är morot+spenat. Spenaten (som sås först) ger ett bra mikroklimat till morotsfröna som då gror snabbare i skydd av inte alltför stora spenatplantor. När morötterna börjar växa till sig är det dags att skörda spenaten. Då kan man odla tätare än om man odlade enbart morötter eller spenat i landet.

Själv gillar jag mer och mer att använda ätbara blommor som "kantkultursväxter" och mellankultursväxter. Ätbara blommor är väldigt odlingsvärt eftersom det inte går att köpa motsvarande produkt, de tillför något unikt i köket, och odlingen går snabbt, nästan lika snabbt som att odla ätbara blad. Dessutom blir det väldigt vackert.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Busk

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #3 skrivet: 19 apr-14 kl 23:38 »
Störbönor kan klättra på störar i samma land där du har pumpa/squash................

Jag tror Lena Israelsson har en del tips på kombinationsodlingar (kompaktodling, intensivodling, överlappande odling, mellankulturer) i sin bok "Köksträdgården"

Tack för ett så detaljerat svar! Tror jag kan försöka mig på det här nu, ska bli spännande att se skillnaden i odlingssätt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #4 skrivet: 20 apr-14 kl 08:02 »
Ett exempel är morot+spenat. Spenaten (som sås först) ger ett bra mikroklimat till morotsfröna som då gror snabbare i skydd av inte alltför stora spenatplantor. När morötterna börjar växa till sig är det dags att skörda spenaten. Då kan man odla tätare än om man odlade enbart morötter eller spenat i landet.
Det måste jag pröva :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #5 skrivet: 20 apr-14 kl 08:41 »
Bra råd har du reedan fått men vill bara lägga in en liten not när det gäller samodling av bönor och squash/pumpa. Man måste ha rätt bra med plats för denna samodling annars kliver man på squashladen/stammarna när man grejar med bönorna. Det bästa är att sätta störar för alla sorts  höga bönor i samband med sådd, tom bondbönor blir omkulldragna av snabbväxande squash. Och vaxbönor är nog får små för att trivas med den stora bladmassa som squash och pumpa genererar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kullan

  • Inlägg: 35
    • Dalarna
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #6 skrivet: 22 apr-14 kl 15:51 »
Har inte hunnit testa än själv men potatis och bondböna skall må bra av att sås varannan planta.

Tomat och basilika trivs ihop.
Morot och lök (mot morotsfluga)

Fyll gärna på med fler kombinationer

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Råd för samodling av få grödor!
« Svar #7 skrivet: 22 apr-14 kl 17:12 »
Man bör också tänka på vilka växter som bildar mykorrhizza, och vilka växter som behöver fungerande mykorrhizza. Kålväxter bilar ingen mykorrhizza, medan t ex lök behöver mykorrhizza, för att kunna ta upp tillräckligt med näring. Därför att det bättre att odla växter som bilar mykorrhizza året innan man odlar lök.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/217290?programid=1667

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/utan_serietitel_slu/UST99-20/UST99-20W.PDF


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser