Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?  (läst 3152 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« skrivet: 07 jan-12 kl 09:11 »
En av våra dvärggetter fick tre killingar häromdagen. Det har hänt ett par gånger tidigare och alltid slutat med att den minsta killingen strukit med efter ett par veckor, så nu försöker vi att hänga i med nappflaska. Den minsta i den här kullen är pytteliten, men knallar omkring så gott hon kan och vi har sett att hon diar på mamman ibland. Vi uppvaktar henne med nappflaska och lammnäring tre gånger om dagen och det går sådär. Nu, efter tre dagar, tar hon nappen själv och suger lite, men när hon har slutat suga ser jag på flaskan att hon bara har fått i sig någon tesked på sin höjd. Hon verkar inte särskilt angelägen, och vill jag få i henne mer måste jag bända upp munnen på henne och köra in nappen. Då suger hon en liten stund till, men sedan är det bra. Jag tycker inte att hon verkar trött eller sjuk - snarare pigg och glad - men hon är mycket mindre än sina syskon och ganska ostadig på benen. Nappflaskan vi använder är en vi hade kvar efter våra barn, eftersom granngårdens lammnappflaska, som vi köpte, visade sig ha alldeles för stor napp.

Min fråga: Tror ni att killingen inte behöver nappflaskan eftersom hon inte verkar vara så angelägen, eller betyder det bara att hon inte har lärt sig tekniken, eller att vi har fel sorts napp på nappflaskan? Det vore tråkigt om hon inte klarade sig.
harstorp4.se

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 09:17 »
har inga egna men i furuviksparken anvnder dom eska/bambino flaskor för barn, med dom vanliga napparna som ingår..  va bland annat ett lam där som blivit bortstött av sin mamma som fick flaskan.. lycka till!!!

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 09:23 »
Känn på hennes mage. En killing som druckit brukar kännas lite rund om magen.
Känns hon tunn runt magen så testa att mata henne med flaskan igen. Håll henne mellan knäna och håll i huvudet försiktigt, luta flaskan snett uppåt så det blir samma vinkel som om hon skulle diat från mamman.
Självklart är det ju bättre (och betydligt lättare) om hon kan klara sig med mammans mjölk, men man vill ju inte att hon ska försvinna.

Lycka till!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

kulvej

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 12:53 »
En frisk och pigg killing är ju hungrig nästan jämt. Så det låter som om
denna behöver lite extra hjälp, om den inte girigt suger tag i varken flaskan eller mamman.
Prova att hålla killingen i knäet, kanske liggandes med ansiktet ifrån dig och
hålla om nappen i killingens mungipor, så att det blir vakuum när den suger.
(svårt att förklara) Men innan den förstått att flaskan erbjuder snabb mättnad
kan det vara knepigt. Är den svag och har sin trygghet hos mamman, kan det vara extra svårt.
Lycka till!

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 16:01 »
Kan det inte vara så att det är lite för litet hål i nappen så att det går för trögt så att hon ger upp? När jag födde upp Iris med flaska skar jag ett litet kryss i den som på bilden i denna länk. Jag hade vanliga barnnappflaskor.
http://goat-link.com/content/view/94/76/

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 16:23 »
Är hon mycket liten, som Du själv skriver, har hon också en mycket liten magsäck (=löpmagen). Denna kan vara liksom sammandragen, dessutom, på mycket små killingar. Det tar några dagar att spänna ut den till sin rätta form och volym. Det blir nog ett styft jobb i ca 14 dagar med lätt tvångsmatning.
Om hon är så liten som Du beskriver det bhöver hon mat mycket ofta, helst var annan timma!
Du kan tillsätta  ett kryddmått druvsocker till 1dl spädd lamnäring, för att öka energi-intaget. För att minska energiförlusten om hon vistas i ett oisulerat stall kan du linda en liten halsduk runt kroppen hennes, och låta den gå upp mellan frambenen och ett par varv runt halsen. Fixera med teip eller häfta och säkerhetsnålar.

Hälsningar och lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 10:06 »
Nu har hon börjat lära sig tekniken och äter mycket fortare. Inga stora mängder dock - när hon har slurpat i sig 20 ml är det tvärstopp. Inte förhandlingsbart. Tyder väl på liten mage? Tack för era svar!
harstorp4.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 11:25 »
Om killingen orkar suga skulle jag i första hand hjälpa den till getens spenar medan den är hungrig och se till att den får dia ostörd så mycket den vill. Därefter stödmata med flaska. Men mammans råmjölk måste den få.

Några mål mat/dag av mamman + 20 ml flera ggr/dag från flaska är inte dåligt för en mycket liten killing. När man börjar med flaska till nyfödda och svaga killingar är det, precis som Bergsblomman skriver, viktigt att hålet i nappen inte är för litet. Mjölken ska droppa ganska snabbt ur nappen utan att rinna när man håller flaskan upp-och-ned. När killingen fått mer kraft i suget, kan man byta till en napp med litet mindre hål för att undvika att den bälgar i sig för snabbt. Litet druvsocker i mjölken, som Torptomten skriver, är mycket bra.

Nålar av alla de slag i "killingklädseln" skulle jag absolut undvika. Hellre en liten varm babytröja om det är nödvändigt.
http://fiascofarm.com/galleries/Goat_Galleries/Goats_in_Sweaters/index.html
« Senast ändrad: 08 jan-12 kl 12:27 av Sussilo »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Flaskmatning - inte hungrig eller bara okunnig?
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 19:26 »
Som Du har beskrivit killingen, så tycker jag att 20 ml låter mycket, så snart.  Respektera killngens vilja - annars kan det bli våmförskämning, och en död killing.  :o

Eftersom hon är så liten, vill jag nog råda till att Du ger henne E-vitamin med selen enligt dosering på flaskan.  Finns på Granngården.  OBS!  När Du beräknar dosen, och hon är så liten, kan det vara bäst att bara ge E-vitamin med selen i en vecka, och sedan göra uppehåll i två veckor, för att sedan sätta in det under en vecka igen.  Och följ gärna detta tills hon väger åtminstone 3 kg.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser