Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är livet på gård så här hårt  (läst 12670 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #40 skrivet: 14 jan-16 kl 22:28 »
...slutfråga. Är det här som det ser ut att bo på gård? Hyffsad inkomst (65k netto) men alltid pank, har lärt mig enorm och fixar allt själv om det går att gooogla, men jag som älskat allt med gård att göra börjar t.o.m på att bli lite less på att listan på problem växer snabbare än vi har råd att fixa dom.
Nej det är inte alltid så här, eller behöver inte vara såhär. Kan man inte lösa problemen själv blir det dyrt. Och skaffar ni djur är det alltid så här. Djur kostar alltid mer än man tror, och dessutom tar det så mycket tid att man inte hinner med att sköta resten av gården. Och viktigast av allt, lär dig skjuta upp det som inte är akut och gör bara sådant som riskerar att leda till mer skada, t.ex. laga tak och frusna rör. Koppla av och se andra värden av att bo på gården.

Skogsola

  • Gäst
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #41 skrivet: 15 jan-16 kl 08:28 »
 Att "dränera" beteshagar är ett typiskt "stadsbo som köpt hästgård" tänkande. Det går inte att ändra de naturliga förutsättningarna till rimlig kostnad. Det är bara att skaffa mer mark. Hästar är hemska till att trampa sönder underlaget om de har för lite att gå på.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #42 skrivet: 16 jan-16 kl 09:34 »
Vad har är det jordtyp? Är det lera som på slätten? I så fall hjälper inte dränering. Historiskt har det aldrig varit någon som haft djuren ute på lerslätten under vintern, det går inte. Det är ett modernt påfund av okunniga nybönder som drömmer om "ute"-djur.
Vad gäller hästar är det väl ett lagkrav att de ska få gå ut varje dag, även på vintern? Med resultat att alla hästhagar på våren ser ut som om det har varit en megastor vildsvinsflock och röjt runt där. Det tänkte nog inte lagstiftarna på. Utegångsdjur på tjälad mark funkar kanonbra, utegångsdjur på otjälad mark blir gigantisk lerpöl, redan i oktober-november. Sen kan en nog dränera bäst en vill.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

IvantheTerrible

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #43 skrivet: 19 jan-16 kl 19:26 »
Vart tog ts vägen då? Vi är lite nyfikna på hur det går för dej/er med mössen, elen och vattnet och allt det andra och vill gärna ha lite uppdatering  ;)

Fick så många frågor och började svara men insåg att det skulle bli en hel bok så lät tråden leva vidare medans det drällde in en hel hög med fler vettiga kommentarer.

Somliga skojar nog eller vill skapa debatt. Det är intressant och givande. Många vill flytta ut på landet och uppleva friheten, och det kostar inget heller för allt är ju gratis. Den här tråden är tvärtemot, massor av jobb och ständigt pank trots 65 tusenlappar in varje månad. Kan det vara möjligt? Och att dessutom kalla det för hyfsad inkomst, jag tycker den låter svindlande...
....
Någon berättade om sju svåra år. Det ligger något i det. Lycka till. Torparmor


Du och övriga tvivlare är välkommen ut på studiebesök så ska jag visa hur man sätter sprätt på pengar ännu snabbare än det går att vaska en flaska champagne på stureplan.
Men tack för lycka tillet :)

Tänkte dock göra en liten uppdatering om veckan som varit.
Har en "kattunge" kvar, som har börjat fånga möss och leverarar varje morgon vilket är väldigt fint. Ska försöka vänja den med hundarna allt eftersom. Det har även kommit snö till skåne, men den är betydligt lättare än i norrland som jag är van så bristen av traktor har inte varit allt för stor ännu vad gäller snöskottning.

Elektriker är i full gång och drar om all el i stall/grisstall samt sätter upp värmeslingor runt vattenrör så det inte ska frysa mer (behöver dra om all el direkt då det var krav från försäkringsbolagets sida).
Men ser hela lönen försvinnan in i det hålet på en sak som vi faktiskt inte kunde lösa själva. Nog för jag är duktig på att googla, men att dra om el är självklart något man outsourcar.

Att fixa saker lite då och då är precis det vi gör, fönstrerna låter när vinden blåser, in med silikon, garagedörren blåser upp, dit med en planka, vattenrören fungerar inte, springa med vattenslagen osv.

Fler djur än hästarna lär dröja även om vi har 2 grisar innestående som vi fick i inflyttningspresent.

Hästarna har ett par hektar mark att gå på, det var miljöförvaltningen som var på besök som sa att hagarna måste dräneras vid ingången även om hästarna inte står i lervälling utan som sakt va har ett par hektar mark att springa på som inte är lervälling.


Ja, jag tvivlar starkt på att det är nån lönsamhet i dom, oavsett hur duktig inridare man är. Har aldrig sett nån som på sista raden tjänar pengar på hästar.

Jag tvivlade med, men efter att vi köpte första lägenheten samt det här huset där min sambos del av insatsen helt består av sålda hästar har jag slutat tvivla

Kan även tilläggas att ekonomin är väldigt noggrant dokumenterad på alla utgifter osv. Och om man ser till hästarna så hade vi som mest 7 stycken när vi hyrde boxplateser i flyinge vilket går på betydligt mycket mer än vad vi betalar nu. Och absolut så verkar första året vara det värsta rent ekonomiskt då allt som är "kris" ska åtgärdas fortast möjligt. Därav min fråga.

Jag trodde att det skulle ta slut på saker som behöver laga fortast möjligt, men just nu ser jag faktiskt inte slutet i tunneln.
« Senast ändrad: 19 jan-16 kl 19:33 av IvantheTerrible »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #44 skrivet: 19 jan-16 kl 19:49 »
Du får göra en arga snickar lista.

Tre listor
PANIK
Bra att göra snart
Måste göras.

Lös paniken!
Sedan pysslar du på. Du kan tom välja att prioritera sån som är kul.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #45 skrivet: 19 jan-16 kl 21:52 »
Det behövs en lista till: "Har gjort"-listan.
När man tittar tillbaka på den så känns det bra.
Gör bara inte misstaget att skriv upp i den vad det kostat!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #46 skrivet: 19 jan-16 kl 21:54 »
...Kan även tilläggas att ekonomin är väldigt noggrant dokumenterad på alla utgifter osv. Och om man ser till hästarna så hade vi som mest 7 stycken när vi hyrde boxplateser i flyinge vilket går på betydligt mycket mer än vad vi betalar nu...
Det finns anledning att boxplats är så dyrt  ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #47 skrivet: 19 jan-16 kl 22:20 »
Med 4x4 bil behöver du inte skotta snö.
Spindlar kan du fånga med klisterfällor..
Möss fångar du i burfälla som du flyttar runt.
Spöken kan du tjäna pengar på..ordna spökvandring med övernattning..
Fukt på insidan fönster får du bort med en tändsticksask.. Men installera en väggventil för det lär behövas.
Är elen antik eftersom den behöver dras om? Att byta trasiga kablar eller kontakter är inte så värst svårt..Men man bör veta hur och vad man får göra..
Säger som övriga..vänta med fler djur..djur tar tid och kostar mer än vad de ger åter.
Och spenderar ni 60000kr varje månad så bör ni göra en kalkyl för att minska utgifter...
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #48 skrivet: 19 jan-16 kl 23:08 »
Djur-och miljöfolket från myndigheterna måste du vara lite försiktig med. Inte i onödan gå med på vad som helst, men ändå inte vara tvärt emot. De har nämligen makt att djävlas i sin iver att driva sina frågor. Och att ha djur som man inte bara lägger av med hur som helst gör att det är en viktig del. Elen i svinstallet är ju bara att klippa kabeln om det blir utdömt och sätta upp godkänt provisoriskt tills man har kosing, men att komma på kant med djurskyddet, då kan man ligga risigt till.

Hoppas ni har tur och får förhållandevis vettiga kontakter, skåne är lite av värstingstället när det gäller att anställa djurrättsaktivister till tjänstemannaposter inom djurkontrollen verkar det som.

Kul att höra att ni går plus på kusarna. Givetvis finns det de som gör det, men det brukar inte vara vanligt i slutanvändarledet.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #49 skrivet: 20 jan-16 kl 19:19 »
Om hästarna går på plus och ni ända bränner 65000 i månaden...... hmm.... det skulle innebära att ni amorterar 40000-50000 i månaden.
Gör ni det? I så fall är allt bra och ni är duktiga och borde få medalj och diplom med underskrift av Stefan Ingves.

Om ni inte amorterar i den storleksklassen så finns det fortfarande en oidentifierad penningläcka någonstans som måste letas fram och tätas. Snålhet är grunden för all självhushållning och allt liv på landet. Då talar jag inte om en inåtskitande sjuklig snålhet utan om en företagsam snålhet där man sparar in på onödiga utgifter men satsar ordentligt på saker som ger avkastning.

Räcker 2 hektar till bete för 7 hästar? Jag har för mig att gammelfolket räknade med 0,5-1 hektar bete per häst på den tiden då bönderna höll arbetshästar. Jag undrar om dräneringsproblemet egentligen är ett överbetningsproblem?

Bara för framtiden vill jag tillägga att självhushållningsdjur som höns eller får eller gris kan ge en hygglig liten förtjänst om man har tid med dem.....trots all pessimism som vi har överöst dig med...... men räkna kallt med att det tar några år innan ni har tid. Att ha djur med tidsbrist blir dyrt.

Ni klarar det här....heja heja..... men räkna med några svåra år i början.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

IvantheTerrible

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #50 skrivet: 20 jan-16 kl 19:55 »
Om hästarna går på plus och ni ända bränner 65000 i månaden...... hmm.... det skulle innebära att ni amorterar 40000-50000 i månaden.
Gör ni det? I så fall är allt bra och ni är duktiga och borde få medalj och diplom med underskrift av Stefan Ingves.

Om ni inte amorterar i den storleksklassen så finns det fortfarande en oidentifierad penningläcka någonstans som måste letas fram och tätas. Snålhet är grunden för all självhushållning och allt liv på landet. Då talar jag inte om en inåtskitande sjuklig snålhet utan om en företagsam snålhet där man sparar in på onödiga utgifter men satsar ordentligt på saker som ger avkastning.

Räcker 2 hektar till bete för 7 hästar? Jag har för mig att gammelfolket räknade med 0,5-1 hektar bete per häst på den tiden då bönderna höll arbetshästar. Jag undrar om dräneringsproblemet egentligen är ett överbetningsproblem?

Bara för framtiden vill jag tillägga att självhushållningsdjur som höns eller får eller gris kan ge en hygglig liten förtjänst om man har tid med dem.....trots all pessimism som vi har överöst dig med...... men räkna kallt med att det tar några år innan ni har tid. Att ha djur med tidsbrist blir dyrt.

Ni klarar det här....heja heja..... men räkna med några svåra år i början.

pst, vet inte vad du fick 2 ha från.. hästarna har 7ha betesmark där hästarna går.. miljönissen klagade på att det var upptrampat vid lösdrift och insläppet.

Många undrar hur 65k netto kan försvinna på en månad så här kommer novembers räkning.
Så kallade fasta avgifter
Amortering+lån 10 000
El+vatten+sopor 2000
försäkring hus+2 bilar med bensin, samt byte av vinterhjul = 4000
5 hästar 2000kr/styck med allt (hade en veterinärsutgift på 6000 som jag slog ut på 12 månader) = 10 000
Totalt fasta utgifter: 26 000

ICA dagliga varor/mat 3000
IKEA (Köpte lagerhyllor så att allt inte står på golvet i garaget)  4000
Clas ohlson värmkabel+snöbjörn 3000
Övriga hästsaker så som hinkar, vattenkärl, staket, samt staket till hundarna så att de kan springa fritt på baksidan 4000
Nöje (2 resturangbesök) 1000
Verktyg, brandsläckare och saker vi behöver och som kommer hålla ett par år 3000
Totalt: 18 000

Onödiga utgifter:
Extra slamsugning då vi inte visste vad som var fel på avloppet 1000
Lagning av avloppsrör av fackman 2500
Lagning av tak som ett träd hade fallit över 1500 (försäkringen tog det mesta och vi hade en extra takplatta så vi slapp köpa nytt material)
Totalt 5000

Där är vi uppe i ca 50 000. Ser inte återstående räkningar de utbetallningarna skett från min sambos konto, men vet vi hade nån VVS snubbe här som fick ett par tusen för att berätta hur vi skulle få bättre fart med jordvärmen, vi har köpt lite LED lampor som ska hålla osv.

Sitter och kollar vilka utgifter vi skulle kunna dra in på och det är ju de onödiga utgifterna vi hoppas slippa.

Januariräkningen kommer bara det gå på 50 000 för omdragning av el och installation av jordfelsbrytare i stallet så där försvinner pengarna ändå snabbare.







Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #51 skrivet: 20 jan-16 kl 20:43 »
Grejen är att kostnader sjunker allteftersom du får ordning på prylarna.
Frågan är snarare hur fort du vill få ordning på dom.

Samtidigt så kan ni köpt en gård till vettiga pengar som stiger i värde allteftersom ni renoverar och moderniserar.
Förresten du skrev om att du hade fuktigt inomhus.  Många skånegårdar är juh lerhus med stomme av trä.
Är det då obränd lera så suger det fukt. 
Jag antar att det finns skorsten och den inte används idag. Få ordning på den i det rödaste rappet.
Den absolut billigaste lösningen att fräscha upp kanalen är att glidgjuta den. Säg att det kostar dig en femhundring i material och då har du betalat soppan oxå.
Sedan in med en gjutjärnskamin eller något pelletseldat, då kommer du torka ut huset snabbt och samtidigt ha goärme inne till riktigt bra pengar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #52 skrivet: 20 jan-16 kl 21:06 »
Glöm inte se dej tillbaka på det som du gjort och vara nöjd och stolt över det! Låt inte alt ogjort bli ett evigt måste. Känn dej "nöjd i stunden" och känn efter att det är här du vill vara, det är det här du vill göra. Lycka till.
kretslopp

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #53 skrivet: 20 jan-16 kl 21:08 »
pst, vet inte vad du fick 2 ha från.. hästarna har 7ha betesmark där hästarna går.. miljönissen klagade på att det var upptrampat vid lösdrift och insläppet.

Många undrar hur 65k netto kan försvinna på en månad så här kommer novembers räkning.
Så kallade fasta avgifter
Amortering+lån 10 000
El+vatten+sopor 2000
försäkring hus+2 bilar med bensin, samt byte av vinterhjul = 4000
5 hästar 2000kr/styck med allt (hade en veterinärsutgift på 6000 som jag slog ut på 12 månader) = 10 000
Totalt fasta utgifter: 26 000

ICA dagliga varor/mat 3000
IKEA (Köpte lagerhyllor så att allt inte står på golvet i garaget)  4000
Clas ohlson värmkabel+snöbjörn 3000
Övriga hästsaker så som hinkar, vattenkärl, staket, samt staket till hundarna så att de kan springa fritt på baksidan 4000
Nöje (2 resturangbesök) 1000
Verktyg, brandsläckare och saker vi behöver och som kommer hålla ett par år 3000
Totalt: 18 000

Onödiga utgifter:
Extra slamsugning då vi inte visste vad som var fel på avloppet 1000
Lagning av avloppsrör av fackman 2500
Lagning av tak som ett träd hade fallit över 1500 (försäkringen tog det mesta och vi hade en extra takplatta så vi slapp köpa nytt material)
Totalt 5000

Där är vi uppe i ca 50 000. Ser inte återstående räkningar de utbetallningarna skett från min sambos konto, men vet vi hade nån VVS snubbe här som fick ett par tusen för att berätta hur vi skulle få bättre fart med jordvärmen, vi har köpt lite LED lampor som ska hålla osv.

Sitter och kollar vilka utgifter vi skulle kunna dra in på och det är ju de onödiga utgifterna vi hoppas slippa.

Januariräkningen kommer bara det gå på 50 000 för omdragning av el och installation av jordfelsbrytare i stallet så där försvinner pengarna ändå snabbare.

Ni råkar ha några hårda månader, men betar ju av några hårda poster också.
De poster jag strukit över i ditt senaste inlägg behöver ni ju inte betala varje månad. Ni har lite bråttom med en del saker.
Prioritera efter att ta hand om lite billigare saker några månader nu så känns det säkert bättre. Och inkomsterna från hästarna, de ska väl också slås ut på 12 månader. Än så länge har du bara satt dem som en utgift.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #54 skrivet: 20 jan-16 kl 21:39 »
pst, vet inte vad du fick 2 ha från.. hästarna har 7ha betesmark där hästarna går.. miljönissen klagade på att det var upptrampat vid lösdrift och insläppet.

Många undrar hur 65k netto kan försvinna på en månad så här kommer novembers räkning.
Så kallade fasta avgifter
Amortering+lån 10 000
El+vatten+sopor 2000
försäkring hus+2 bilar med bensin, samt byte av vinterhjul = 4000
5 hästar 2000kr/styck med allt (hade en veterinärsutgift på 6000 som jag slog ut på 12 månader) = 10 000
Totalt fasta utgifter: 26 000

ICA dagliga varor/mat 3000
IKEA (Köpte lagerhyllor så att allt inte står på golvet i garaget)  4000
Clas ohlson värmkabel+snöbjörn 3000
Övriga hästsaker så som hinkar, vattenkärl, staket, samt staket till hundarna så att de kan springa fritt på baksidan 4000
Nöje (2 resturangbesök) 1000
Verktyg, brandsläckare och saker vi behöver och som kommer hålla ett par år 3000
Totalt: 18 000

Onödiga utgifter:
Extra slamsugning då vi inte visste vad som var fel på avloppet 1000
Lagning av avloppsrör av fackman 2500
Lagning av tak som ett träd hade fallit över 1500 (försäkringen tog det mesta och vi hade en extra takplatta så vi slapp köpa nytt material)
Totalt 5000

Där är vi uppe i ca 50 000. Ser inte återstående räkningar de utbetallningarna skett från min sambos konto, men vet vi hade nån VVS snubbe här som fick ett par tusen för att berätta hur vi skulle få bättre fart med jordvärmen, vi har köpt lite LED lampor som ska hålla osv.

Sitter och kollar vilka utgifter vi skulle kunna dra in på och det är ju de onödiga utgifterna vi hoppas slippa.

Januariräkningen kommer bara det gå på 50 000 för omdragning av el och installation av jordfelsbrytare i stallet så där försvinner pengarna ändå snabbare.
Ursäkta....jag läste tydligen arealen fel.

Rent allmänt så låter det som om ni har de där typiska svåra månaderna som alla har innan man kommer i ställning och får livet att rulla. Måna av era kostnader är typiska engånskostnader. Om ni satsar seriöst kommer det garanterat att bli bättre framåt våren eller allra senast i höst. Det lovar jag!



Hmm....nu sprutar jag bara osorterade tankar och inbesparingsideer från min egen österbottniska fattigverklighet så du får vaska och välja bland dem och kanske hittar du en guldklimp bland skitpratet. Jag har tyvärr en gedigen erfarenhet av att leva på små inkomster och töja på slantarna.

-El-vatten-sopor............ har ni elvärme i huset? Går det att dryga ut värmen med ved? Har ni tillgång till billig ved någonstansifrån? En vedeldad eldstad av något slag skulle både sänka värmekostnaderna och lösa fuktproblemet inomhus men det kräver en viss investering. En typisk engångskostnad som tjänar in sig på sikt.
Kan ni sänka rumstemperaturen i något rum som ni inte använder? Släcker ni utelamporna när ingen är ute? Måste ni ha soptömning sådär ofta?
-Bilar..... En normal familj på landet brukar behöva en driftssäker finbil och en billig bil. Den som skall på långresa tar finbilen och i vardagslag kör den som kan mindre om bilar (ofta frun) med finbilen. Billigbilen kan vara vilket vrak som helst bara den går att besikta. Alla fula trick är tillåtna för att hålla den rullande fastän den var skrotningsmogen redan på 90-talet. Billigbilen behöver ingen allriskförsäkring bara trafikförsäkring och eventuellt stöld/brand.
Hjul byter man själv. Man får dem balanserade vid någon däckfirma eller hos någon bekant som har balanseringsmaskin och balanserar på svart hemma i höladan. Det är vanligt att återanvända alla slutkörda vinterdäck i lämplig dimension som man kan få tag på som sommardäck. Man bara sliter ut dubbarna ur gummit med en pryl och balanserar hjulet efteråt.
Om ni nu en gång har två bra bilar lönar det sig sannolikt att behålla den ena längre än ni har tänkt och låta den gradvis förvandlas till billigbil under de kommande 15 åren. Det lönar sig också att försöka planera era ärenden så ni får fler saker uträttade när ni ända skall ut. Att köra fram och tillbaka är dyrt.
-Era matkostnader låter relativt låga....men så har ni betydligt billigare mat i Sverige än i Finland.
-Lagerhyllorna var en investering i verksamheten och investeringar får kosta......fast jag skulle ha letat efter begagnade lagerhyllor som industrin kastar ut eller spikat ihop egna av bräder..... den besparingen skulle ha gett 1000-2000 kronor.
-Restaurangbesök...... har jag inte haft råd att unna mig på 10 år.....utom några enstaka besök på någon billig lunchrestaurang eller billigpizzeria när jag inte har haft med matlåda.....
-Verktyg är investeringar i verksamheten och måste få kosta....... om man slår ut det på 50 år blir det till rimliga summor.
-Vad är en snöbjörn? Vi kör med snöslädar av 70-talsmodell. De är av plåt. Den ena köpte mamma och pappa då de var nygifta och den andra köpte jag begagnad för 5 euro eller någonting i den stilen.
-Rör och avlopp är svåra att reparera själva....... och man måste slamsuga för att hitta felet.
-Taket skulle du kanske ha kunnat reparera själv.
-Hundar äter mycket. Då vi hade en stor hund brukade vi dryga ut hundmaten med havregrynsgröt och potatis och ibland litet gratis slaktavfall när sådant gick att komma över. Flera stora hundar skulle vi omöjligt ha haft råd att mathålla ens då det var goda tider.
-Elsystemet i grishuset hade ni som sagt kunnat lämna bort. Fattigfolk har inte råd med elektriska lampor i alla uthus. Varje gång jag skall ha motorvärmare till traktorn måste jag dra ut 25 meter skarvsladd.

Sedan har vi hästarna som förekom under två punkter....... en del kostnader var investeringar i utrustning så låt oss säga 12000 i månaden. Det förutsätter att de ger en bruttoinkomst på 144000 i året om de ens skall täcka sina kontanta kostnader...... och till det kommer satsad arbetstid.
Du säger att det går på plus och då måste jag ju tro på dig.....men det där är enorma pengar i min värld. Storleksordningen min hela nettoinkomst efter pendlingskostnader när jag har fullt arbete.

Det här var mina tankar....kanske du hittar någonting.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #55 skrivet: 06 mar-16 kl 01:33 »
Radarbomba alla rum så slipper du spindlar. Upprepa vid behov.  ;D
Du lär behöva minst 4stallkatter. Fukt på fönster...ställ ett glas salt i fönstren. Tätningslister kan vara bra.
Vi har oxå hästar o inte kostar dom så där mkt i månaden. Varje häst äter för ca 20kr om dygnet i hö. Vatten är gratis då vi har egen brunn. Vet vård försäkring ca 250kr per häst o månad. Hovslagare 400kr varannan månad . Strö i lösdriften ca 300kr i mån. Det är allt dom kostar på vintern. Det blir bättre! Allt är jobbigt i början.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #56 skrivet: 30 mar-17 kl 16:17 »
Oj vilken härlig tråd! Hade jag vågat skriva en när jag bott tre månader på gården hade den varit identisk med din, det är nästan skrämmande  ;D Vi kallas inte månskensbönder för att det är romantiskt som en del tror, utan för att vi brukar åkrarna i månskenet på den tid som är kvar efter dagjobbet  o:)

Nu har vi överlevt 20 månader, vilket inte är någonting om du jämför med andra på forumet men kanske just därför ville jag skriva en liten uppmuntran. Vi köpte också en gård i toppskick, alla som har varit här har kommenterat hur välskött den är. Men ändå ville inte vedvärmen till ekonomibyggnaderna fungera, vattenläcka och totalrenovering av sadelkammaren, bytte en elcentral som blev dubbelt så dyrt som beräknat, poolen har kraschat, stora blodmasken i hagarna så betet fick vi tänka om med, investerade faktiskt i en bra traktor nyligen och det är nog trettio projekt till som vi genomfört. Och mest har nog alla dom där icke-projekten slitit på mig i alla fall, har aldrig någonsin googlat så mycket i hela mitt liv... Tog timmar att hitta batteriet i traktorn när jag skulle byta  :-[ Att klura ut hur jag bäst stängde sommarvattnet för vintern, ska jag göra något åt vildsvinen på hövallen och i sånt fall vad, vad händer om jag öppnar det här vredet och vad 17 är en urinbrunn och vad ska jag göra med den?  ;D

Jag har börjat sansa mig nu och stormtrivs! Vi fick nog lite panik i början och hanterade det på olika sätt. Jag försökte få kontroll och fixa allt, min karl fick tunnelseende och fokuserade på sitt dagjobb  ::) Jag skaffade whiteboards, flera stycken. Sen skrev jag upp att-göra-listor över stort och smått, allt som behövde kluras på. När det kom upp på väggen så blev det plötsligt tydligt att en hel del var i-landsproblem. Annat stod där bara för att någon granne sagt att det måste fixas. Det skrevs upp nya saker men ströks också en himla massa. Jag har fotat alla tavlor innan de rensades för att påbörjas på nytt och det är kul att titta på allt som vi faktiskt lyckats med.

När tolv månader har passerat blir det plötsligt lättare. Man känner igen, har gjort det förr osv. Uppstartsprojekten som stängsling och annat är på plats, bara att använda. En av mina whiteboards har också förvandlats till listor med vad som måste göras varje kvartal. Bara att pricka av, och det går plötsligt ganska fort. Då orkar och hinner man ta tag i någon av de där större sakerna.

När det gäller ekonomin är jag kluven. Jag har järnkoll på varenda transaktion och häpnar ändå varje gång jag sammanställer föregående månad. Våra boendekostnader är inte så höga, det är investeringarna som äter upp lönen. Jag resonerar så att allt vi gjort hittills höjer värdet i gården. Vi lät faktiskt omvärdera den för ett tag sen och kunde på så sätt finansiera traktorn. Sen räknar jag iskallt med att bostadspriserna kommer att fortsätta stiga, annars är jag rökt... Det fina med att ha en lantbruksegendom och tvingas starta egen firma är att du får dra momsen och det gör stor skillnad. Skaffa en bokföringsbyrå som kan smågårdar, det lönar sig.

Det som jag tror gör allt extra trixit är att om man ska köpa en gård någorlunda nära någon av de större städerna så kostar det, lantbruksegendomar har ofta 30% i kontantinsats jämfört med 15% för lägenheter och hus. Man är fast med ränta och amorteringar för en lång tid framöver och då går det inte att dra ned på sitt dagjobb. Det är väl det jag tycker är värst, man hade kunnat minska sina kostnader om man kunnat spendera mer tid hemma men inte så mycket att det går ihop. Jag hade gärna skaffat fler djur men det är helt uteslutet för tiden att se till dom finns inte, och även om tillsynen inte tar lång tid så är det just det att djur måste man ta hand om om något hänt och då kan man bli sen till jobbet...

Sen ska man ju ha klart för sig varför man har dom här kostnaderna och slitet när man skulle kunna sitta i en lägenhet och kolla på tv? Vi stormtrivs som sagt, med omgivningarna, med att förbättra och fixa till sig själva, att ha hästarna hemma, att vi kan ha gäster som bor över (och hjälper till, glöm inte det!). 

Jag hoppas på en uppdatering från dig, att du är kvar på forumet även om några månader och framförallt hoppas jag att du får landa och lugn att njuta av ditt nya liv. Ta hand om dig!

IvantheTerrible

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #57 skrivet: 26 aug-21 kl 20:50 »
Så här 6 år senare tänkte jag bara sammanfatta lite (även om ingen läser det)

Ja, livet på gård är hårt, saker går sönder. ekonomin går inte ihop sig, vänner slutar besöka för de tycker man bor för långt bort (30 minuter från malmö är tydligen längre än 35 minuter inom malmö).

Måste dock säga att, jag ångrar inget. Har spenderat ett par 2-3 miljoner på att rusta gården, (fönster, dörrar men även paddock, nytt tak på garaget, lösdriftshallar, ett extra stall, nytt tak till stallet osv). och kommer om vi säljer gå back (enligt värderingen).

Så är det jäkligt skönt att bo här ute, jag trivs förmodligen mer än min sambo :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #58 skrivet: 26 aug-21 kl 21:41 »
Så här 6 år senare tänkte jag bara sammanfatta lite (även om ingen läser det)

Ja, livet på gård är hårt, saker går sönder. ekonomin går inte ihop sig, vänner slutar besöka för de tycker man bor för långt bort (30 minuter från malmö är tydligen längre än 35 minuter inom malmö).

Måste dock säga att, jag ångrar inget. Har spenderat ett par 2-3 miljoner på att rusta gården, (fönster, dörrar men även paddock, nytt tak på garaget, lösdriftshallar, ett extra stall, nytt tak till stallet osv). och kommer om vi säljer gå back (enligt värderingen).

Så är det jäkligt skönt att bo här ute, jag trivs förmodligen mer än min sambo :D


Du ska bara veta en sak.

Livskvalité går inte mäta i pengar eller storstadsbor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är livet på gård så här hårt
« Svar #59 skrivet: 26 aug-21 kl 22:09 »
Den här gamla roliga tråden hade jag glömt  ;D Kul att ni bor kvar och inte gav upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser