Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hök och rävproblem  (läst 2323 gånger)

missoak

  • Gäst
Hök och rävproblem
« skrivet: 08 maj-17 kl 07:05 »
Har fått stora problem med hökar,4 Hökpar har kommit för att stanna känns det som.Har under en längre period inte vågat släppa ut våra höns,varav att hönsgården nu är ett måste nu.Vi har 2 vallhundar som jobbar hårt för att skrämma bort hökarna och rävarna..Tar endast ut hönsen då vi är ute och jag tror inte att hönsen på ngt sätt tar skada av att få vara i hönsgården som nu är stor,men som ni alla vet så blir ju hönsgården urtrist .Finns här ngn som har mer tips om hur vi kan göra och hur vi kan göra hönsgården lite trevligare? Håller på att planera för en större hönsgård..

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hök och rävproblem
« Svar #1 skrivet: 08 maj-17 kl 08:47 »
Är det flera par med duvhökar så kan det ju inte vara häckande duvhökar eftersom de skulle försvara revir, utan då är det rimligen ungfåglar som inte brukar vara stationära

missoak

  • Gäst
SV: Hök och rävproblem
« Svar #2 skrivet: 08 maj-17 kl 08:58 »
Tack för ditt svar...Brukar dom stanna länge innan dom bildar eget revir? Vi bor i ett fågelrikt område och även gott om räv..Så hökar är vi vana vid men inte så många som har varit här nu i ca 3 v.

andtol

  • Gäst
SV: Hök och rävproblem
« Svar #3 skrivet: 08 maj-17 kl 09:39 »
Jag slänger in det mesta av ogräsrenset i hönsgården. Dessutom gillar de gräsklipp. Detta blir till fin kompost så småningom. Vi har några träd och buskar i hönsgården, det ger skugga och ibland sysselsättning.

Mina höns gillar inte heller vår hönsgård, den är alldeles jordkal trots sin storlek. De vill gärna smita ut när man öppna dörren in till gården.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hök och rävproblem
« Svar #4 skrivet: 08 maj-17 kl 10:26 »
Jag har pinnar på olika höjder, eventuellt kan man ha dit en gunga.
Jag rev mossa och allt hamnade i hönsgårdarna, när jag tog bort svål runt äppelträdet så la jag in det där och satte en pallkrage med putsnät över så dom får en gräsbar att beta lite gräs ifrån.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hök och rävproblem
« Svar #5 skrivet: 08 maj-17 kl 19:00 »
hur ser hönsgården ut i övrigt?  Träd, buskar? ett gammalt bord att sitta på ibland och under när det regnar är poppis hos mig. Gamla huggkubbar också. Både skugga och sol ska förstås finnas.  Oavsett kommer de att vilja gå ut om de får.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hök och rävproblem
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 20:33 »
Är det duvhökar?

Som tidigare påpekats, 4 par = 8 st duvhökar mycket ovanligt, dels för att duvhökar inte är så jättevanliga längre och för att 8 hökar skulle ha svårt att samsas på samma område.

Om det är ormvråkar som är brunaktiga och gärna svävar omkring i vinden så behöver du inte vara så orolig då de extremt sällan skulle ge sig på höns.

missoak

  • Gäst
SV: Hök och rävproblem
« Svar #7 skrivet: 09 maj-17 kl 07:12 »
Tack alla ni som svarat ..Dom flesta är faktiskt bruna och svävar mkt runt.Har vi tur så är det då ormvråkar,fågelskådarna håller till ca 1,5 km från vårt och dom hade gjort observationer på olika hökar samt Gladan..Igår såg vi inga hökar alls ,till vår stora glädje..Vidare till hönsgården är den urtrist och jordig..Har mkt torv och hö ,pinnar i diverse stl.Iden nya delen har vi nu planterat lite vinbär mm och ska bygga lite småhus som dom förhoppningsvis ska gilla..Väntar bara på att det ska grönska sig lite innan vi öppnar upp den delen och säkrat upp runt om inför vårat kosläpp..Tack än en gång för era tips och kloka observationer

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hök och rävproblem
« Svar #8 skrivet: 09 maj-17 kl 07:55 »
 :)Höken SER man så gott som aldrig. Inte förrän den flyger upp från en dödad höna. Har höken dödat, så brukar den hålla sig i närheten, sitter gömd i ett träd.  Men de håller inte på och seglar runt som ormvråkar och glador.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

andtol

  • Gäst
SV: Hök och rävproblem
« Svar #9 skrivet: 09 maj-17 kl 09:09 »
Jag har haft några fullvuxna höns som är slagna och i princip bara inälvor är tagna. De ligger kvar på marken. Jag trodde det var ormvråken.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Hök och rävproblem
« Svar #10 skrivet: 09 maj-17 kl 10:42 »
Det finns ormvråkar där jag bor och dom har inte tagit en enda höna. En höst för några år sedan råkade jag ut för att en hök slog en höna och åt upp inälvorna, sådär som hökar gör. Jag tror det var en flyttande duvhök som var den skyldiga. Då köpte jag en berguvsbulvan /attrapp som jag sätter upp varje vår och höst. Bäst att flytta den någon gång så att rovfåglarna inte blir väna.Den händiga kan tillverka en själv, allra viktigast är att han är stor har lysande, gula ögon. Mina höns går i en elnätshage och tack vare den har jag inte förlorat en enda en till någon fyrbent fiende. Jo, en otäck råtta tog två nykläckta kycklingar som hade sitt rede på golvet, men det är det enda som hänt. Om du vill ha goda råd angående elnätshage så får du fråga mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser