Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skydda växterna med löv under vintern  (läst 1491 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Att skydda växterna med löv under vintern
« skrivet: 25 okt-16 kl 10:05 »
Vilka fördelar och ev nackdelar finns det med att lägga  löv  på växterna under vintern?

Någon berättade att hen´s mormor (småland) hade lagt löv på hallonen och att det gett riklig skörd. Mormodern var konfunderad till orsaken och misstänkte själv löven. Hallon gillar väl surt? och löven är väl "sura" och vad händer om man tar för tjockt lager på de som inte gillar surt? 

Finns det skillnader på löven från olika träd i detta sammanhang? 
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #1 skrivet: 25 okt-16 kl 10:14 »
Fördelarna äv väl att det är billigt, oftast riklig förekomst samt ganska lätt för ryggen?

Om du kollar på Skillnadens trädgård så finns det något klipp om detta men även här https://www.youtube.com/watch?v=JeK1t5hEbbQ

Skulle det bli för surt så får du väl tillföra lite kalk..men om jag fattar så ska löven hjälpa till och hålla marken neutral i pH.
« Senast ändrad: 25 okt-16 kl 10:21 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #2 skrivet: 25 okt-16 kl 13:16 »
Vi brukar samla löv under både vanliga buskar och bärbuskar. På våren är alla löv borta, maskarna har dragit ner dem.

Enda nackdelen jag kan komma på är att sorken trivs under och kan skada bärbuskar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #3 skrivet: 25 okt-16 kl 14:13 »
Vi brukar samla löv under både vanliga buskar och bärbuskar. På våren är alla löv borta, maskarna har dragit ner dem.

Enda nackdelen jag kan komma på är att sorken trivs under och kan skada bärbuskar.
Ja sorken gillade trots avsaknaden av löv ett av äppelträdet jag köpte av Leif Blomkvist (Finland) på en mässa.  På våren var det en lös pinne.  Det var kvar lite av grundrotknölen, så sedan dess har pinnen fått specialbehandling och grenar har växt ut och gröna löv.  Jag har hört från flera håll att man kan sticka ner vissa lökar (naturligtvis dyra).  Jag har därför stuckit ner både dyra och vanliga gula lökar runt buskar och aktuella växter.  Lök som lök säger nåt i min ryggrad. Samma år som  sorken var på äppelträdet rök även en humle.  Humlen klarade sig inte trots lökbehandling.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #4 skrivet: 25 okt-16 kl 16:16 »
Jag var nyss uppe i affären och köpte vitlök för att skrämma sorkarna. Gul- och rödlöken var alldeles för stora. En bekant i affären berättade att sorkar inte heller gillar ingefära och kanel.  Så nu blir det kryddor runt rötterna på de växter som kan tänkas vara attraktiva för sorkar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #5 skrivet: 25 okt-16 kl 19:32 »
Vilka fördelar och ev nackdelar finns det med att lägga  löv  på växterna under vintern?

Någon berättade att hen´s mormor (småland) hade lagt löv på hallonen och att det gett riklig skörd. Mormodern var konfunderad till orsaken och misstänkte själv löven. Hallon gillar väl surt? och löven är väl "sura" och vad händer om man tar för tjockt lager på de som inte gillar surt? 

Finns det skillnader på löven från olika träd i detta sammanhang?
Det var nog kvävet som bildades av det som blev kvar av löven när maskarna ätit dom som gav effekten. Dessutom kanske det hämmade gräset lite att bli täckt av löv, och gräs konkurrerar med hallon om näring och vatten.

Jag fick en helt fantastisk skörd av hallon efter att ha grävt och lagt en jordhög intill hallonbuskar. De tog över högen supersnabbt och i den luckra jorden växte de sig enormt stora och fina och gav stora mängder bär året efter.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #6 skrivet: 25 okt-16 kl 23:15 »
Jag var nyss uppe i affären och köpte vitlök för att skrämma sorkarna. Gul- och rödlöken var alldeles för stora. En bekant i affären berättade att sorkar inte heller gillar ingefära och kanel.  Så nu blir det kryddor runt rötterna på de växter som kan tänkas vara attraktiva för sorkar.
Mina sorkar skräms inte av vitlök. Förra året så hade dom gnagt på mer än hälften och flera var borta, så jag kan inte odla vitlök där längre.  :'(  Det är vattensork jag har.  >:D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att skydda växterna med löv under vintern
« Svar #7 skrivet: 26 okt-16 kl 15:44 »
Vilka fördelar och ev nackdelar finns det med att lägga  löv  på växterna under vintern?

Någon berättade att hen´s mormor (småland) hade lagt löv på hallonen och att det gett riklig skörd. Mormodern var konfunderad till orsaken och misstänkte själv löven. Hallon gillar väl surt? och löven är väl "sura" och vad händer om man tar för tjockt lager på de som inte gillar surt? 

Finns det skillnader på löven från olika träd i detta sammanhang?
Löv är ett bra täckmaterial så fördelar är att jorden håller sig fuktigare/är mindre känslig för uttorkning, mindre eller inget alls ogräsrensande, det ogräs som ändå kommer upp är lätt att dra upp, löven kommer att med tiden gödsla och förbättra jorden.
Nackdelar är åtminstone här nere att små sniglar övervintrar under löven och att ett tjockt lövlager av tex ek kan göra att jorden under täcket möglar fast det har nog inte nån större betydelse.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser