Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om värmesystem på avstyckad gård  (läst 2766 gånger)

mandelöga

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Råd om värmesystem på avstyckad gård
« skrivet: 28 maj-15 kl 09:58 »
Tacksam för input för att välja uppvärmningssystem som lämpar sig i en varsamt renoverad Hälsingegård från 1800-talet, som i nuläget värms upp med 6 kaminer/kakelugn och direktverkande elradiatorer.

Den består av tre timrade bostadshus med golv och tak någorlunda isolerade, men väggarna endast lindrev och på något ställe pärlspont samt en lada med nybyggda (1990-talet) gemensamhetsutrymmen, kök och badrum om totalt 200 kvm (varav 90 kvm har 4,5 m takhöjd). Ett hus används året runt, det är 70 kvm i bottenplanet, 1,5 plan och har en kamin i köket. Två hus används framförallt sommarhalvåret, men vi undersöker möjligheter att värma upp också i perioder under vinterhalvåret. Stora huset är 90 kvm per våningsplan i två plan och har fyra kaminer. Lilla huset är 45 kvm med oinredd vind, bara nedervåningen behöver värme och där finns en kakelugn. I ladan finns plats för panna/tankar. Därifrån är avståndet till husen 30-50 meter. Även ladan används framför allt sommarhalvåret. De byggnader som används sommarhalvåret står i nuläget helt ouppvärmda vintertid.

Vi har fått råd om luftluftvärme-pumpar i gemensammhetsutrymmena, men behöver tänka kring uppvärmningsbehovet som helhet. Vi är måna om en tyst och naturlig miljö och vill gärna höra råd från personer som känner alternativa lösningar, gamla hus och uppvärmning, det vill säga Er! Säg till om förtydligande eller mer info behövs.

Allt gott!
Tack på förhand / Mandelöga

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #1 skrivet: 28 maj-15 kl 10:06 »
Har ni tillgång till ved?

Ska man köpa ved till sex kakelugnar så kostar detta ju en del, ska man installera en rejäl panna så kostar ju även detta.

Men finns det plats till en panna samt tankar så skulle jag ju fundera på en ved/pellets-panna med lagom tankar. I de rum som inte används så mycket så kan man ju ta till luftvärmepumpar.

Finns där någon möjlighet att stoppa in en extra kamin i de delar ni rör er mycket i? kan ju vara skönt med en pelletskamin som står och myser även dom dagarna man inte hunnit elda i kakelugnarna.

Intresse för att installera vattenburen värme? ska man kanske renovera golven så kan man ju passa på..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #2 skrivet: 28 maj-15 kl 10:24 »
Jag är inne på samma spår som Bösahusaren, för att värma sådana arealer krävs nästan en panna och vattenburen värme. Det går åt enorma mängder energi för att värma sådana arealer som är dåligt isolerade och i ett relativt vinterkallt område.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #3 skrivet: 28 maj-15 kl 10:34 »
Jag har satt in vattenburen värme i ett ett 1800-talshus och jag är mycket tveksam om jag skulle göra om det.

Rördragningen tar mer plats än man tror, man måste bygga om överallt samtidigt och kostnaden för alla rörkrokar i ett gammal hur med trånga utrymmen blir hög. Dessutom kan man inte kallställa huset eftersom det knappt går att dra rör med naturligt fall och dränering i efterhand.

mandelöga

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #4 skrivet: 28 maj-15 kl 10:50 »
Tack allihop! Inte egen ved, tyvärr. Jag har också tänkt att vattenburet och panna nog är en lösning. Olof, hur skulle du gjort idag om du kunnat göra annorlunda?

Bösahusarn, menar du vattenburen golvvärme? Eller krävs upptag av golven också för vattenburen värme till radiatorer på väggarna? Jag vet så lite (än så länge, vill lära mer), men många rum i boningshusen har gamla timmergolv, som vi gärna vill ha kvar.

Appropå luftvärmepump: Det är egentligen så att två av boningshusen mest används för att sova i (kursverksamhet). Hur mycket värme kan luftvärmepump alstra vintertid?

Fin idé att sätta en någon extra kamin. I nuläget finns bara direktverkande radiatorer i ladan (200 kvm), där skulle el kamin eller två sitta fint. Vad är skillnaden mellan pelletskamin och annan kamin?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #5 skrivet: 28 maj-15 kl 10:58 »
Har man inte egen ved...då kostar det ju pengar plus en massa fritid för att få det gå ihop.

När jag köpte mitt hus så fanns det en rejäl vedpanna med tillhörande elpatron men vi kände direkt att ingen skulle ville elda dygnet runt eller skänka hela lönen till elbolagen, så vi skaffade en luft/vatten-pump men kopplade ihop den med vedpannan. Så under vargavintern så får jag elda varannan dag för att hålla el-djävulen borta.

Vi har även kakelugn som det trivseleldas ganska mycket i.

Man ska nog göra en investering som passar ens livsstil, vill man klyva ved varje år samt gå och elda hela dagarna, då kan man ju roa sig med flera kakelugnar och en lite vedspis i köket men har man andra hobbys så får man nog tänka på något modernt...och kostsamt.

Ja vattenburen golvvärme är precis vad det låter som, man lägger slangar under golvet. Det har jag i mitt hus från slutet av 1800-talet... Dom som bodde här innan mej hade den goda smaken att lägga tillbaka golvbrädorna så det syns inte.

Att sätta in radiatorer är inte heller helt enkelt om jag fattat rätt...det ska dras rör o borras..

En värmepump kan alstra mycket värme men den drar ju också mycket el.

En pelletskamin har ju den finessen att man fyller på ett magasin med pellets som sedan sköter sig själv och reagerar vid en inställd temperatur. Att fylla på magasinet någon gång i veckan är ju lite enklare än att kånka ved till 6 kakelugnar 2 gånger om dagen.
Det finns ju moderna kakelugnar som har vattenmantling och kan således värma lite varmvatten om man kan koppla detta vidare, inte så dumt.

Att ha så många ytor gör det lite spännande..

Har ni soligt läge? glöm inte den resursen som finns bakom molnen....


« Senast ändrad: 28 maj-15 kl 11:10 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #6 skrivet: 28 maj-15 kl 11:29 »
...Jag har också tänkt att vattenburet och panna nog är en lösning. Olof, hur skulle du gjort idag om du kunnat göra annorlunda?
Flera luft-luft-värmepumpar. I ditt fall hade jag även behållit de gamla eldstäderna för triveleldning och stöd när det är för kallt som komplement till luft-luft.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #7 skrivet: 28 maj-15 kl 11:39 »
Luftvärmepumpar är inte mycket att komma med i den norrländska vintern, de funkar bäst under vår och höst. Verkningsgraden när det är riktigt kallt är i princip den samma som direktverkande el.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #8 skrivet: 28 maj-15 kl 12:06 »
Man skulle ju på något sätt vilja kunna räkna på kostnaden för installation av vattenburet system kontra en uppgradering av elradiatorerna. Jag antar ju att det har skett en del på även den marknaden dom senaste åren...men det är ju inget jag är så insatt i.

Tänker själv att när jag närmar mej renoveringen av en del i mitt uthus så kommer det ett konvektorelement eller liknande istället för att hålla på att dra fram ledningar från min panna.

Allt är ju beroende på hur mycket vissa rum nyttjas.

Men kan man elda med kakelugn och sedan toppa med ett el så kanske det är det enklste och billigaste.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #9 skrivet: 28 maj-15 kl 12:28 »
Jag håller med Bösahusen, pelletskamin en eller flera stycken, tror jag är en bra lösning! Dom är lättskötta och har stor kappasitet när det är -30 grader kalt? Dom sprider värmen väl över stora ytor. En aspekt på uppvärmning är, tappvarmvattenproduktion. Hur produserar du varmvatten nu? Hur stort är ditt varmvattenbehov? Så om du ska ha någon form av vattenburen värme bör du ha varmvattnet med.
kretslopp

mandelöga

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #10 skrivet: 28 maj-15 kl 13:27 »
Tack för all input! Vi har 100 kvm ladtak i söderläge, det andra husetmed tak åt söder är skuggat av träd. Övriga tak i öst/väst men soligt läge.

Jag tänker på spridning av värmen från en pelletskamin i ladan (som har isolerade rum i en del av sig): på övervåningen finns ett 90 kvm rum med högt i tak, samt kök/matrum om ca 60 kvm. Ovanpå kök/matrum finns två mindre rum. Nedervåningen är mindre än övervåningen, där finns bad och dusch på ca 50 kvm (det handlar om en liten kursgård). Får sätta mig in i hur väl värmen kan spridas i de utrymmena. Överlag håller vi hallar o trappor ouppvärmda o dörrar stängda, svårt för värmen att spridas?

Just att det också finns kursverksamhet ger väldigt ojämnt varmvattenbehov. 3000-4000 liter per dygn när det är fullt (det får gärna va lite kallt i duschutrymmena, inga långduschar!), kanske 400 l med bara de bofasta.

Vi får helt klart gå vidare med att undersöka pelletskamin respektive luftvärmefläkt med el som komplement. Osäker på om vattenburen golvvärme kan bli aktuell.

Tack igen! All info uppskattas. 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #11 skrivet: 28 maj-15 kl 13:48 »
Där finns mycket att tänka på...men att först kolla hur många murstockar/pipor som finns att tillgå är ju en bra början om det är de där med att elda som känns rätt.
Kanske man vill sätta en kamin i ett rum som saknar murstock, då får man hitta en lösning på detta.

Det finns ju ganska roliga små fläktar som kan dra runt värmen men det kräver ju lite planering.

En luftvärmepump i varje rum är ju nog det enklaste men inte vackert.

En bra panna för varmvatten är kanske det enkla, då det mesta av rördragningen verkar vara fixat.

Dock är det väl så att om man investerar i för många energikällor så är det svårt att räkna hem dom i budgeten...

Hitta några firmor som pysslar med pannor och värmepumpar och låt dom komma med förslag....sen sammanställer du dessa och får kanske en bra lösning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #12 skrivet: 28 maj-15 kl 13:53 »
Förvisso är det så att luft-luft-värmepumpar inte ger mer värme än direktverkande el när det blir tvåsiffrigt minusgrader. Men ta med i beräkningen att så fort du har något vattenburet så måste du ha värme på året runt, försäkringsbolaget säger +15ºC, i verkligheten kan man nog komma undan med +5-8ºC. Men redan det är mycket om det är -30ºC ute. De utrymmen som periodvis står ouppvärmda idag vore en ekonomisk katastrof om du måste värma dem hela året.

Det lämnar bara direktverkande el, sol-luft, vedkaminer, pelletskaminer och luft-luft-värmepump.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #13 skrivet: 28 maj-15 kl 14:51 »
Det finns en ide till som jag har och det är en varmluftspanna driven av en pelletsbrännare. den har stor kappasitet och kan värma upp ett kallt hus snabbt, även om det är högt i tak och kalt ute. Jag har set sån på blocket dom hette pelltec.
kretslopp

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #14 skrivet: 29 maj-15 kl 22:41 »
Att dra runt en massa spirorör till varmlufts pannan lär ju inte bli lättare än kopparrören.Kolla på en flispanna istället.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #15 skrivet: 30 maj-15 kl 10:08 »
Mitt förslag är att skaffa gamla element som smälter in i miljön och dra synliga grova järnrör, så långt det går.
Fyll sedan systemet med glykol eller nåt liknande, så det inte fryser sönder.
Dra kulvert från ladan till husen, om det inte finns källare som ni kan ha pannan i.
Ha två tankar för varmvatten. En liten för normal användning och en stor som ni värmer upp när ni behöver mycket varmvatten.
Ni kan även ha solfångare. Om ni har plåttak så är en enkel variant som inte syns, slangar under plåten.
Om ni har kunskaper och bygger själv med begagnade delar så behöver det inte bli så dyrt.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #16 skrivet: 31 maj-15 kl 13:00 »
En elektrisk varmvatten beredare efter acktanken  är en bra ide.Men grova järnrör är ju inte direkt enkla att jobba med .Gamla element finns de gott om.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #17 skrivet: 31 maj-15 kl 14:02 »
Här rör det sig om värme av industrityp. Plottra inte bort pengar på dyra verkningslösa solfångare bara.
Luftvärmepumpar fungerar var där de står höst och vår så inget dåligt komplement.
Titta på flisvärme! Finns både dyrare pannor av typ Veto som sköter det mesta själv och enkla flisbrännare som den från Nymo energiprodukter.
Finns väl ingen källare så ett fristående värmehus med tillkopplat flisförråd blir enklast.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #18 skrivet: 31 maj-15 kl 19:28 »
Kunde inte sagt det bättre skälv Ahlman  ;D

mandelöga

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Råd om värmesystem på avstyckad gård
« Svar #19 skrivet: 03 jun-15 kl 23:44 »
Tack allihop! Er input ger mycket  bra utgångsläge att tänka kring detta. Nu samlar vi mer info för att hitta det bästa alternativet. Låter er veta hur det blir.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser