Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 44998 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #240 skrivet: 21 apr-15 kl 18:44 »
Skithunden fick följa med till jobbet idag.... Vad har jag gjort fel???!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #241 skrivet: 21 apr-15 kl 18:48 »
Morsan: Kite löper just nu, därför fick hon inte följa med. Ville inte lämna blodspår efter henne... Men när vi kom fram visade det sig att Jill (Skithunden) också börjat löpa - och också lämnade blodspår efter sig.
Det förklarar varför de har "taggat" mot varandra på senare tid. Jag var rädd att jag skulle var tvungen att omplacera Skithunden, eftersom de inte kom överens.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #242 skrivet: 22 apr-15 kl 14:07 »
Flushing?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #243 skrivet: 28 apr-15 kl 18:37 »
Nej. Individer av det kvinnliga könet tenderar att "löpa" samtidigt. Där för har jag och Skithunden synkroniserat våra löpningar. Allt för att morsan ska slippa tvätta golvet så ofta ;D Fast nu kommer det en hundbäbis så då blir det golvtvätt av!!! >:D >:D

För övrigt består jobbet här hemma av att följa med morsan ut i hagen när en mamma-ullis har lammat. Om jag finns i periferin så står mamma-ullisen still när morsan ska fånga in henne, kolla tuttarna och öronmärka bääbisarna.
Morsan prövade att ta med sig Skithunden, men hon gick till grinden... Behöver jag säga mer??!! >:D ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #244 skrivet: 28 apr-15 kl 19:15 »
Ska nu grinden vallas också ...   ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #245 skrivet: 26 maj-15 kl 18:21 »
Nu är alla bääbisar födda! Och vi har puttat ner mamma-ullisarna med de små ner till sjön.
Morsan är glad över att det mesta av jobbet är över, det är inte jag!!!
Fast vi ska anordna tävlingar ihelgen som kommer - då blir det jobba av för mig ;D ;D ;D

Skithunden har varit på semester i 2 veckor och jag fick ta hand om puppisen (hund-bäbisen) helt ensam.  Nu har Skithunden kommit hem igen. Morsan hoppas att Skithunden ska börja leka med puppisen. Detta eftersom puppisen försökte att äta upp morsans Aj-fån häromkvällen... Överskottsenergi...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #246 skrivet: 28 maj-15 kl 09:43 »
Och vad jobbade Skithunden med på sin semester, då?  - För hon ÄR väl ändå en border collie?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #247 skrivet: 21 jul-15 kl 20:04 »
Nu har Skithunden flyttat för gott. Hon har fått en väldigt trevlig familj i Skåne att bo hos. Jag och morsan åkte ner och vallade in (vande fåren vid hund) en dag. Det var kul!!! ;D ;D ;D
Skithunden ville åka med oss tillbaka igen - jag tror att morsan blev lite beklämd över detta...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #248 skrivet: 24 jul-15 kl 09:10 »
Igår så var det akututryckning. En kompis hade några ullisar som hade gått ut och stod och betade i grannens trädgård.
Jag förstod med en gång vad som var på gång: morsan kommer hem går in och hämtar visselpipan och hänger den runt halsen, sen går hon med bestämda steg bort till min hundgård och släpper ut endast mig 8)
Jag blev  ju jätteglad, förstås, och sprang runt och visade hur glad jag var. Då går människan bort i trädgården och säger "Gå och kissa!" Gå och Kissa!
Hur fan tänker hon egentligen?! Här är det bråttom, så ska jag kissa, mitt i allt ihop >:D
Nåväl, hon förstod att jag inte tänkte göra något alls utom att komma in i bilen. Morsan la mig på golvet där nere frami. Det var också ett tecken att det var ett bråttomjobb, när hon lägger mig där, så vill hon kunna få ut mig snabbt ur bilen o:)
Vi åkte bort till kompisens gård och hittade rymmarullisarna. Morsan släppte ut mig  och la mig ner på vägen. Sen gick hon bort och öppnade nätet, sa "look" till mig, som betyder titta efter ullisar. Jag tittade först på alla ullisar som var inne i hagen, morsan sa "nej, look", vilket betyder att det finns andra ullisar som jag ska titta på. Jag såg rymmarna och precis när jag såg dom, så gav morsan mig ett vänster. Ullisarna såg inte hålet i nätet som morsan gjort, så hon gav mig ett höger. Det blev en båge halvvägs tillbaka till bilen igen. Då slank alla ullisar in och jobbet var över... Suck, underbart är kort!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #249 skrivet: 24 jul-15 kl 11:56 »
Kunde du gå och kissa efteråt, då?  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #250 skrivet: 24 jul-15 kl 21:31 »
Nää, det gick ju inte då heller :-[ :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #251 skrivet: 18 aug-15 kl 14:01 »
Igår var det kaos må ni tro!!! >:D :o ::)
Vi har ett antal gummibollar - hoppetackor kallar morsan dom  jag kallar dom gummiullisar, som vi har sorterat bort med bääbisarna. De ska få åka lastbil nästa vecka, gummiullisarna, alltså. Det var meningen att de skulle ha åkt denna veckan, men det blev fördröjt... Det tycker jag var dåligt för det var att utmana ödet, här hemma. Igår kväll hände alltså det som inte fick hända. Gummiullisarna tog med sig ett antal lamm och promenerade till hagen nere vid sjön 700m bort. Där hoppade de in i hagen till mamma-ullisarna som ska gå och torka upp sin mjölk Naturligtvis var det en del av bääbisarna som hade sina mammor i hagen, så de slog sig ihop med en gång. Så vart hela skiten blandat, igen.
Morsan ringde in en kompis ooch slängde mig i bilen och körde ner och hämtade med viss svårighet upp en mindre del av gänget där alla syndarna uppehöll sig. Sen sattes alla in i klipphallen. Där sorterades mammaullisar som inte är gummibollar, bääbisar som skulle tillbaka till sina kompisar och gummibollar upp. Gummibollarna låstes in  >:D (:) :o ;D och mammaullisarna skulle tillbaka ner till sjön. Då kom en gummiboll upp till, som tyckt att det hade blivit så tråkigt nere vid sjön, så hon gick hem igen... Hoppase in till bääbisarna. Därefter hoppade mammaullisar som skulle ner till sjön in till bääbisarna.
Morsan var helt hysterisk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hon skrek kommandon så att rösten skar sig :o :o
Jag gjorde mitt bästa att hålla huvudet kallt, men när en morsa bär sig åt på det viset så är det helt naturligt för en hund att bita det som finns närmast, dvs en ullis. Nu gjorde jag faktiskt inte det!! :) o:) o:) o:)
Men jag fattade en del egna beslut som morsan inte var så glad över. (rösten skar sig igen).

Ja herrejävlar, jag hoppas att alla går där de ska när morsan kommer hem, annars har hon hotat att ta fram bössan :o eller att ge bort hela högen. Och det tycker jag vore synd för då blir jag arbetslös!!! >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #252 skrivet: 18 aug-15 kl 17:49 »
inte så snällt kanske men oj vad jag hade velat se detta kaos - på avstånd förståss, tror inte att jag blivit speciellt populär med tanke på hur jag skrattat bara av att läsa om det  ;)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #253 skrivet: 18 aug-15 kl 18:56 »
Jo, man kan hålla sig för skratt när ens morsa får något vilt i blicken och börjar springa runt som en yr höna, vilt viftande "Oh, nu hoppas DE in DÄR också..."
Gummi-ullisarna står bräkande inlåsta bakom hundgårdgaller. Morsan säger att det är 180cm (vad nu det är) högt och att det bara finns en liten springa uppe vid taket som glappar i Lilla Ullishuset... Men som en kompis påpekade - da kan faktiskt stånga sig ut genom väggen... >:D (:)
Imorgonbitti ska morsan sätta upp elnät mot vägen i bääbishagen, säger hon - det blir ju jättebra. 8) Då kan jag stå i hundgården och se på när det går in i elnätet ;D ;D ;D 8) :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #254 skrivet: 19 aug-15 kl 13:43 »
Sicket ett kaos ...  Blev du stressad, Kite, när allting blev så där rörigt ...  Och ändå bet du ingen, det var duktigt.  Jag vet inte om jag hade klarat av det...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #255 skrivet: 20 aug-15 kl 13:05 »
Nä, jag klarade av det!!!
Och morsan bet ingen heller, fast jag trodde att hon var nära några gånger ::) ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #256 skrivet: 21 aug-15 kl 10:59 »
Bra gjort, båda två!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #257 skrivet: 02 sep-15 kl 13:28 »
Vi har en ullis här hemma som heter 6042. (Ja, det är hon som gillar att dricka vatten med bubblor i ::))
Jag vet att morsan har henne uppskriven som "mördar mamma-ullis" >:D >:D
Det är på grund av att en lammning (födelsetid) så siktade hon in sig på mig. Hon stångade mig hela tiden, men hon var smart den jäkeln, hon stångade mig bara när hon hade en vägg bakom mig, så hon hade något att fimpa mig mot, så att säga. Ute på öppna ytor där jag hade möjlighet dels att komma undan och dels att försvara mig, där gick hon inte till attack. En födelsetid när bääbisarna kom, så stängde morsan i henne och hennes bääbisar i en box, eftersom morsan inte orkade se oss slåss varenda dag!!!
Jag fattar inte varför hon fortfarande finns kvar på gården??!! Kanske att jag ska kontakta Djurens Rätt?! Vad tycker ni?!
Vallhundar borde också ha rättigheter...

I alla fall så går denna mamma-ullis nu med bääbisarna som har blivit avskilda och som ska in i fålla två gånger om dagen, så att morsan kan hälla upp fårmat till dom.
Och varenda gång bääbisarna ska in i fålla, så saboterar 6042 det hela. Bara genom att stå still, när ullisarna ska gå, hon släpar benen efter sig, och precis när fållan ska stängas så slinker hon ut. Tyvärr är hon för smart för att utmana mig på en öppen åker, så jag får ingen möjlighet att uppfostra henne!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #258 skrivet: 02 sep-15 kl 21:25 »
Vilka problem du har, Kite!  Nu skulle du ha Skithunden till hjälp, så att ni kunde ta henne från varsitt håll!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #259 skrivet: 08 sep-15 kl 19:53 »
Tror inte att Skithunden hade varit till stor nytta... 8)
Jag har nu vant ullisar vid hund, inför tävlingen som vi ska ha nästa helg.
Morsan tog in mig i fållan som alla djuren stod i och sedan fick jag tala om för ullisarna vem som bestämde. o:) Morsan var hur jävla nöjd som helst med mig... :-[
Nu får vi se hur det går i helgen ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser