Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har problem med en arrendator  (läst 2726 gånger)

Millan

  • Inlägg: 36
    • Värmland
Jag har problem med en arrendator
« skrivet: 22 sep-16 kl 09:24 »
Hej på er!
Jag har ett problem och tänkte fråga er här inne dom är mer insatta än jag.
Vi hyr ut betesmark till en granne, nu när vi var ner och tittade till marken såg vi att de skruvat de flesta isolatorerna i våra träd så de dkulle spara in på stolpar. Många stora och fina björkar.
Det kan väl aldrig vara tillåtet? Vad ska vi göra och vad har vi rätt till? Ersättning?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #1 skrivet: 22 sep-16 kl 09:42 »
Det är inte tillåtet att skada levande träd på annans mark (såtillvida inget annat har gjorts upp).
Det är bara det som står i arrendeavtalet som ingår.

Om träden blir allvarligt skadade så att ni lider ekonomisk eller motsvarande skada har ni rätt till ersättning, men jag vet inte exakt hur man går till väga, men gissar att man måste utföra någon form av domstolsprocess om ni inte kan lösa det på annat vis.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #2 skrivet: 22 sep-16 kl 09:49 »
Är det så att isolatorerna blir inväxta i träden så dessa blir omöjliga att skruva ut (vilket tar ganska många år) så skulle jag bli orolig, annars skulle jag inte bry mig.

Tycker det är en skitsak egentligen och antagligen gör en domstol det också, eftersom skadan inte är nu utan först när träden ska avverkas.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #3 skrivet: 22 sep-16 kl 10:02 »
Ta ett snack med dem och skruva loss skiten så finns det god chans att det läker.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #4 skrivet: 22 sep-16 kl 11:36 »
Jag tycker du ska gå och skruva ur isolatorerna så fort som möjligt och rulla ihop tråden.
Jag har själv plockat ihop andras stängsel på min mark på flera ställen för själva är de så sega och lyssnar inte på vad jag säger.
Ersättning skulle jag inte bry mig om men det beror kanske lite på hur det ser ut.. svårt när du inte lägger upp bilder.

Millan

  • Inlägg: 36
    • Värmland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #5 skrivet: 22 sep-16 kl 11:44 »
Tack för era svar! Saken är den att vi skulle sälja björkarna till ett snickeri som tillverkar kök här i närheten. Nu vet jag inte om det är intressant för dem längre och vi går miste om en stor summa pengar..

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #6 skrivet: 22 sep-16 kl 11:52 »
Att träden har skadats behöver du nog inte oroa dig för. Säg till arrendatorn att träden ska avverkas och att de därför måste ta bort alla isolatorerna och stolpa upp istället. Var extra tydlig med att alla isolatorer ska bort och kontrollera gärna det själv för sågverket kommer inte bli glada om det är metall kvar i träden. Jag skulle inte heller berätta detta för sågverket då de skulle kunna dra sig ur bara för risken att få in metallskrot i maskinerna.

Om det inte var för att du skulle sälja träden nu så skulle jag inte bry mig mer än att berätta att isolatorerna absolut inte får växa fast och att de därför får kontrollera och dra ut dem något varv vart annat eller vart tredje år.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #7 skrivet: 22 sep-16 kl 13:47 »
Träd klarar att ha flera inskruvade isolatorer i stammen men om de ska lämnas för sågning är det ju inte att rekommendera, händer att isolatorer går sönder och metalldelen fastnar inne i stammen när plastdelen bryts av, vilket den kan göra efter olika tid beroende på godsets kvalitet. Vet inte hur det är allmänt nuförtiden när en lämnar träd för sågning men den man som sågade upp förr här skulle ha en sjuttiofemma brännvin för varje metalldel som satt i inlämnat virke. Fördärvade sågklingor är inte gratis att fixa till eller byta ut så det är ju rätt taskigt att inte berätta för den som sågar att det kan finnas metalldelar i virket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #8 skrivet: 22 sep-16 kl 14:11 »
Jag har skruvat ut en massa gamla (troligen 5-10 år) elstängselisolatorer ur träd på sista tiden. De brukar vara lätta att skruva loss ur björk, dock är de alltid kraftigt rostiga och man kan misstänka att veden är missfärgad närmast omkring hålen. Däremot växer de alltid fast i al, och det verkar också kunna vara besvärligt med gran.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #9 skrivet: 22 sep-16 kl 15:29 »
Jag har fullt av taggtråd i mina träd, det är väl ungefär motsvarande. Som sagt blir veden svart runt metallen och därmed otjänlig som möbelvirke men i övrigt verkar träden klara det bra. Visserligen gran i mitt fall men de har växt som normalt trots taggtråd och krampor som spikades in på fyrtiotalet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #10 skrivet: 22 sep-16 kl 15:56 »
Ja, skall de avverkas snart så är det nog ingen fara, brukar mest bli någon bit ytved, men se till att alla metall är borta innan sågningen, det är inte populärt om man kör in metall i sågklingan på ett litet snickeri med äldre utrustning...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #11 skrivet: 21 okt-16 kl 23:40 »
Arrendenämnden kan medla i tvister mellan jordägare och arrendatorer.

Däremot skulle jag akta mig för att på eget bevåg gå och demontera andras djurstängsel om man samtidigt inte stolpar upp. Vi har en stängsellag (en av Sveriges äldsta lagar förresten), som tvingar djurägare att hålla sina djur instängslade. Gör man åverkan på stängsel kan det bli tal om "egenmäktigt förfarande" eller liknande.
Arrendelagstiftningen ger dessutom arrendatorerna normalt full nyttjanderätt till fastigheten (till skillnad från hyreslagstiftningen), om inget särskilt har överenskommits i avtalet. Eventuella brister i fastigheten regleras normalt vid avtalets upphörande i den s.k. "Laga synen": https://sv.wikipedia.org/wiki/Laga_syn


Skogsola

  • Gäst
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #12 skrivet: 22 okt-16 kl 09:34 »
Har varit ute för samma sak. Bara att gå  och tala om att om de ska ha marken kvar så får de sköta sig. Hur svårt kan det va?

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #13 skrivet: 23 okt-16 kl 13:08 »
Skogsola:
Det är just det som är problemet. Om man HYR marken så kan man säga så: "Sköt dig eller så åker du ut!"
Men ARRENDERAR man så gäller en helt annan lagstiftning.

Det här är viktigt att tänka på också när man skaffar försäkring av sin mark - det är inte säkert att de som säljer eller förmedlar försäkringar förstår skillnaden.

Skogsola

  • Gäst
SV: Jag har problem med en arrendator
« Svar #14 skrivet: 23 okt-16 kl 17:45 »
Nu skriver Millan just att hon hyr ut marken och arrendelagen är knappast tillämplig när det inte är en hel gård som arrenderas ut. Lite beroende på hur avtalet är skrivet om det överhuvudtaget finns något avtal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser