Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Problemägg skinnägg tvillingägg  (läst 894 gånger)

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Problemägg skinnägg tvillingägg
« skrivet: 24 maj-17 kl 22:14 »
Hej! Jag har en Lohmanhöna som är ca åtta månader. Hon värper för det mesta skinnägg som går till spillo på gödselbrädan. Då och då värper hon enorma ägg med dubbel gula alternativt ett skinnäg och ett litet skruttigt skevt ägg. För en vecka sedan värpte hon två normala fina ägg men sedan dess bara skinnägg. Hon blir lite kladdig i bakfjädrarna, inte mycket och jag har tvättat och fönat en gång. Hon varken luktar eller sölar och hon är pigg och fin. Hönsen är duktiga att bara skita utomhus så det är helt rent i reden och strö. Vad tusan gör jag? Blir hon irriterad i äggledarna av tvillingäggen så det bara blir skinnägg sen eller blir äggledarna uttänjda så vanliga ägg slinker förbi skalstationen? Kommer hon bli vettig så småningom? Tar tacksamt emot tips.

Kickibettan

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Problemägg skinnägg tvillingägg
« Svar #1 skrivet: 31 maj-17 kl 18:37 »
Hej! Jag har också haft problem med skinnägg och då har jag strött grovsalt ovanpå hönsmaten och det har fungerat. Äggen blev bättre på 4-5 dgr. Hoppas det hjälper dig!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Problemägg skinnägg tvillingägg
« Svar #2 skrivet: 31 maj-17 kl 20:06 »
Jag har varken förklaring eller lösning, ingen större erfarenhet heller. Men ett vet jag. Förekomsten av trasiga eller tunnskaliga ägg KAN ge hönorna  iden att äta  dessa ägg,  och nästa steg, om hönsen är påhittiga och företagsamma, kan bli att även ge sig på hela ägg. Så det är något att ha koll på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser