Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfåget problem gäss som försvar  (läst 4307 gånger)

faverolls

  • Inlägg: 2
    • -
Rovfåget problem gäss som försvar
« skrivet: 14 feb-16 kl 13:09 »
Hej!

Vi har nu relativt länge haft problem med en rovfågel som tar våra höns. Det började efter vi sålde våra kalkoner. Även våran granne har förlorat runt 20 ankor och höns innom ett par månader. Vi har försökt allt möjligt men inget har hjälp hitills. Den lösninge som finns kvar är att skaffa gäss som försvarar hönsen. Vi har tillräckligt plats för gäss, dock undrar jag vilken ras som är bra för att försvara hönsen, och vart man får tag på ägg. Jag har läst lite om olika lantraser men eftersom det finns otroligt många är det enklare att fråga här. Man har ju inte hela världens tid. Annars är jag även glad om jag får lite andra förslag om hur man kan lösa problemet.

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #1 skrivet: 14 feb-16 kl 20:07 »
Gässen varnar för faror men jag vet inte om de är något direkt skydd mot rovfåglar. Bäst funkar nättak över hönsgården. 
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #2 skrivet: 14 feb-16 kl 20:44 »
Det började efter vi sålde våra kalkoner.

Skaffa kalkoner igen då?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

faverolls

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #3 skrivet: 14 feb-16 kl 22:45 »
Vi har ett nät över hönsgården, men den är för liten för att alla höns kan gå där hela tiden. Dessutom är de vana vid att gå frigående, så de letar efter en väg ut. Det verkar vara väldigt stressade av att plötsligt vara instängda.
Problemet med kalkonerna är att hönsen väldigt ofta bär på virus som hönsen inte blir sjuka av men kalkonerna kan dö av det. Vi kommer skaffa kalkoner igen, dock kommer hönsen och kalkonerna inte gå tillsammans. Så de hjälper inte.

Tack för era svar ändå :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #4 skrivet: 14 feb-16 kl 23:48 »
Jag skulle skaffat större hönsgård då. Ge dem 10 kvadratmeter per höna, då blir de nog nöjda.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #5 skrivet: 15 feb-16 kl 09:19 »
Jag har haft gäss ibland,  ibland inte. Rovfågelsattacker har jag också haft,  mest om senhösten. Det kan ju bero på slumpen,  men: jag har aldrig fått något  höns dödat  under tid då  vuxna gäss har gått  tillsammans med hönsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 10:30 »
Nu har jag ännu inte haft gäss, men jag ser på vissa tuppar att de försvarar väldigt bra om någon i flocken blir attackerad. Tror att en duvhök inte gärna slår något i närheten av en gås som kan knipa den över nacken.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #7 skrivet: 15 feb-16 kl 11:58 »
A och O är ju att hönsen under den tid de är ute har ställen att gömma sig på, låga tak tex eller skyddande buskar.

Någon beklagade sig förut om en massa duvhöksangrepp men dem hönsen gick visst på en öppen gräsmatta, i princip.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #8 skrivet: 16 feb-16 kl 18:22 »
Fast duvhöken är skicklig på att flyga i snår och in under saker, det har jag bister erfarenhet av.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #9 skrivet: 16 feb-16 kl 19:11 »
Visserligen men skydden ska ju inte vara högre i tak än vad hönsen är.
Skydd ska de ha.

har man förlorat ett 20 tal fåglar till duvhök inom några månader så kanske man ska fundera en extra gång, det känns knappast rimligt med halva den siffran.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #10 skrivet: 16 feb-16 kl 22:28 »
Frågan är om det inte är möjligt att söka skyddsjakt på duvhök vid hönsanläggning, det låtar inte acceptabelt med så stora förluster.
Enligt jaktförordningen får t ex räv skjutas inom 200 meter från hönsgård året om.
Alternativet är att att länsstyrelsen infångar höken, för utsläpp på annan plats.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #11 skrivet: 17 feb-16 kl 01:28 »
Visserligen men skydden ska ju inte vara högre i tak än vad hönsen är.

Är detta viktigt? Man lär sig små guldklimpar av info hela tiden här på alternativ.

De artificiella skydd jag gett till hönsen i hönsgården är långt högre än deras huvuden, det kanske är dåligt då...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #12 skrivet: 17 feb-16 kl 04:41 »
Ju lägre skyddet är desto svårare har ju en rovfågel att flyga direkt in i ett skydd.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Rovfåget problem gäss som försvar
« Svar #13 skrivet: 17 feb-16 kl 10:01 »
Skyddsjakt på duvhök kan ni glömma, det kommer tyvärr inte hända, om inte exeptionella skäl föreligger, att få tillstånd att fånga dem är också väldigt svårt att få tillstånd.

Höns fungerar lite som så att de har bra syn, men deras syn är inte så bra på långa håll.
man räknar med att ser fullgott uppåt en 50-75 meter och det är ungefär så långt de promenerar iväg från hönshuset när de går fritt ute, ja nu kommer någon säga att de går visst längre bort och jag har själv haft höns som promenerat iväg uppåt en 150 meter ifrån deras hem, flera utav de kom så småningom aldrig hem igen ( korkade och ouppmärksamma djur överlever inte).

Har man en massa skydd som låga tak, bilar, buskage mm så är det mycket passande om de inte står längre bort än 10-15 meter ifrån varandra, då kommer man upptäcka att (om hönsen är smarta och medvetna) de går emellan skydden medans de pickar och sprätter.

Inte att förakta vikten av en tupp som är vaksam och gör sitt jobb.
Det är nog iaf lättare att ordna med små skydd än vad det är att såga ner alla höga träd som duvhöken kan sitta och spana ifrån som ju är ett annat alternativ


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser