Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aronia bär  (läst 17687 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Aronia bär
« Svar #20 skrivet: 07 okt-16 kl 20:41 »
Det skall jag göra så snart jag har en kamera... (har inge som funkar på mobilen...).  :)

Känns som det måste vara en ganska vanlig trädgårdsväxt...

Liguster liknar vad jag minns med små vindruveklasar och har blommor som sitter i en spetsig kvast litet som en syrenblomma, men med flera små blommor har jag för mig... (Tror de tär för kallt att odla liguster häruppe, annars hade jag velat ha i trädgården)  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia bär
« Svar #21 skrivet: 08 okt-16 kl 11:24 »
En kompis har ett litet träd som jag misstänker är en uppstammad arronia. Problemet är att den är 2,5 till 3 meter hög, det stämmer inte med arronia. Han hade själv fått för sig att det är prakthäggmispel. Men den har stora bär som sitter i klasar, vilket stämmer bättre med arronia.

Kan en uppstammad arronia bli så hög? Finns det något annat träd som kan tänkas förväxlas med uppstammad arronia?

Det finns en Sören massa bär, jag skulle gärna vilja ta hand om dem.

Mvh
Magnus
Nån gång för årtionden sen fanns en trädgårdsmästare här i vår förening.  Den tomten hen( ;)) förfogade har en liten häck kvar. På en annan tomt kanske hens kompis finns också en liten häck.  Nuvarande  ägaren på den senare har de senaste två åren låtit bli att klippa ner den. Jag gick alldeles nyss ut och mätte. 2.80 cm hög är den.  Något annat mysko med den är att plantorna mot sjön där det blåser mest är utan bär. Men det är gott om bärklasar i skyddat läge mot huset?  Är det förklaringen till att min häck inte har bär att det varit för mycket blåst vid  polleneringen?

I de här trakterna har Aronia varit ett okänt begrepp.  På fd trädgårdsmästarens tomt finns också en flerårig rosa stockros. Den växer mot husets gavel i skyddat läge mot Aroniahäcken.  Vidare på den här tomten är den trevligt arrangerad (i mina ögon).  En kant med slaggstenar.  Några höga träd i grupp ut mot stora vägen. 

Man vet aldrig hur länge såna här tomter får vara ifred. Tids nog kommer någon marodör som röjer för enkel gräsklippning.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia bär
« Svar #22 skrivet: 08 okt-16 kl 11:51 »
Bären är svarta. Både blommor och blad stämmer bra överens med både häggmispel och arronia. Men bären är stora och sitter i klasar, vilket tyder på arronia. Trädet står i mycket skyddat läge mellan hus och berg, men med god tillgång på ljus.

Liguster har väl mycket mindre blad?

Vågar man smaka på bären för att känna igen dem på det sättet?
MVH Magnus
Aroniabär smakar likt slånbär, beskt.  Och smaken är ju individuell jag tar gärna några bär rakt av från busken.  Inte konstigt att man blivit  så besk att man inte längre  passar i vanliga sammanhang   :-[

Uppe i byn finns ytterligare en lång aroniahäck.  Nuvarande ägaren får besök av en kompis varje höst som fyller sina hinkar med bären.  Nu har jag gett honom en burk sylt så kanske han själv tar hand om sina bär.   I samtal om bären i våras visade det sig att vi hade ett gemensamt intresse i björksav.  Så vi tappade björksav  på Sveaskogs björkar när löven var små som musöron.  Sen dess har jag medicinerat björksav.  Kanske är den drogen anledning till att jag mitt onda vänstra knä inte gjort sig tillkänna på hela sommaren?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia bär
« Svar #23 skrivet: 09 okt-16 kl 09:01 »
Frågan om varför det blev så få bär på mina aroniabuskar kvarstår.  Nån som  vet eller tror nåt?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Aronia bär
« Svar #24 skrivet: 09 okt-16 kl 09:58 »
Frågan om varför det blev så få bär på mina aroniabuskar kvarstår.  Nån som  vet eller tror nåt?
Förmodligen dålig pollinering ja. Bina och humlorna kanske inte tycker om blåsten.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia bär
« Svar #25 skrivet: 09 okt-16 kl 10:32 »
Förmodligen dålig pollinering ja. Bina och humlorna kanske inte tycker om blåsten.
Det blåser ju så in i ....... nu antagligen pg av klimatförändringar.  I häcken med 4 buskar har jag aldrig fått bär på den yttersta och undrat varför. Det är ju samma sort på alla fyra inköpt vid samma tillfälle.  Men därtill grannens häck där det fanns bär in mot huset mera skyddat än den andra ändan, som vetter ut mot kalla vindar rakt på öppet från sjön.

Antagligen om det är blåsten så har vi en påtaglig negativ klimatsituation som kommer att beröra oss alla.  Men i år har det varit så mycket hallon och äpplen.  Deras blomning borde också vara utsatt för samma blåst  ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Aronia bär
« Svar #26 skrivet: 09 okt-16 kl 11:17 »
I år var det väldigt varmt under tiden då många växter blommade, det är därför det varit så mycket frukt och bär i år. Vissa år förstörs blommor av sen vårfrost och det slår ju hårdare mot utsatta lägen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia bär
« Svar #27 skrivet: 10 okt-16 kl 09:45 »
Utsatta lägen borde vara lika för alla buskar oberoende om det är hallon, äpplen eller aronia.  Kanske eller troligen har vi en ny situation hur tex  hårdare blåst pga klimatförändringar förändrar förutsättningarna för växter och insekter och i förlängningen allt levande.
Vem lägger upp en sån tråd ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Aronia bär
« Svar #28 skrivet: 08 jan-17 kl 02:59 »
God Fortsättning och Stort Tack till er alla som svarat mej på min fråga angående Aronia.Jag frös in bären och jag har använt  dom i smoothie och jag lever fortfarande och har inte blivit sjuk av dem.Roligt att veta att jag kan torka dom och att de blir söta av detta.Ska prova det en annan gång,ha de

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Aronia bär
« Svar #29 skrivet: 01 nov-19 kl 03:53 »
En kompis har ett litet träd som jag misstänker är en uppstammad arronia. Problemet är att den är 2,5 till 3 meter hög, det stämmer inte med arronia. Han hade själv fått för sig att det är prakthäggmispel. Men den har stora bär som sitter i klasar, vilket stämmer bättre med arronia.

Kan en uppstammad arronia bli så hög? Finns det något annat träd som kan tänkas förväxlas med uppstammad arronia?

Det finns en Sören massa bär, jag skulle gärna vilja ta hand om dem.

Mvh
Magnus

Gammal tråd man jag kan inte hålla mig. Det är troligen bärhäggmispel eller Saskatoon som den också kallas. Viktig och härdig bärbuske från Kanada med vacker blomning, supernyttiga bär och väldigt omtyckt av fåglar. Den kan även köpas här nu (åtminstone i Finland). Jag har precis planterat fem buskar och väntar med spänning på hur de ska ta sig.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Aronia bär
« Svar #30 skrivet: 01 nov-19 kl 03:55 »
Jag har en häck med 4 Aroniabuskar. Sedan har jag köpt ytterligare plantor ca 10 st (Odla Nu).  På de fyra i häcken fick jag nästan inga bär alls iår.  En annan "Viking" buske gav rikligt. De fyra i häcken beskar jag rejält förra hösten.  Är det anledning till att de gav få bär?   De senaste inköpta plantorna är inte så höga än.  Skall jag förekomma och kapa huvudstammen redan i år så att de grenar ut sig iställt för att växa på höjden.  Och vad kan jag göra för att få bär på de i häcken?

Som sagt, gammal tråd men intressant ämne. Jag tror inte att man ska beskära aronian om mna vill ha bär. Minns att vi hade en jättefin aroniahäck när jag var barn men den beskars varje år och hade nästan aldrig några bär. De buskar jag har sett med bär på har varit friväxande.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Aronia bär
« Svar #31 skrivet: 02 nov-19 kl 06:36 »
 låt busken växa fritt men klipp ner den nästan helt vart fjärde år har jag hört..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 4 användare
xaelanar, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser