Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekollon ?V  (läst 1934 gånger)

mor på landet

  • Inlägg: 43
Ekollon ?V
« skrivet: 15 sep-07 kl 09:02 »
 ???Hur är det med ekollon måntro? Kan getterna äta dessa?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ekollon ?V
« Svar #1 skrivet: 15 sep-07 kl 11:45 »
Här hemma står en ek. Men ekollonen låter dom bli. Ja, trädet och löven som sitter på med förresten. Men tappade blad på hösten åker ner ibland.

mor på landet

  • Inlägg: 43
Re:Ekollon
« Svar #2 skrivet: 15 sep-07 kl 14:19 »
ockey, vi väntar fortfarande på våra två bockar, men de kommer vilken dag som helst. Vi ska precis göra en mindre hage tillsvidare  så det är ju  bra att ha och tänka på vad som finns för ätbart däri.
Vi har även gjort iordning en plats åt dom i ladan där dom får vara när vi inte är hemma och innan vi lär känna dom och vet hur de beter sig. Ska bli riktigt spännande. De är redan lugna och fina berättar nuvarande ägaren och går i koppel, om man så vill. Tack för svaret iallafall. ::)

mor på landet

  • Inlägg: 43
Re:Ekollon ?V
« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 18:28 »
 :)Nu har vi haft våra getter några dagar, de äter gladerligen lövruskor från ek.Annars är det gräs och hö,
och alla sorts löv från träden som smakar bäst. Förutom skorpa och knäckebröd förstås.Det är verkligen rogivande att se på, ingen brådska där inte. Hunden har också fått lära sig att inte stödda sig. Kul, med getter även om dom inte luktar supergott.

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Ekollon ?V
« Svar #4 skrivet: 18 sep-07 kl 18:33 »
De som vi köpte våra getter av sa att getter ska inte äta ekollon då de är hårdsmälta och kan ge getterna problem med magen....någon getexpert som vet om det stämmer??
Knäckebröd ska man också vara försiktig med men varför.....det har försvunnit.....
Kan ingen som kan mycket get lägga upp en liten lista på "förbjuden getmat"??
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 18:35 av Skrutt »

mor på landet

  • Inlägg: 43
Re:Ekollon ?V
« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 18:42 »
Det bästa är väl att inte ge dom för mycket av något, variation så gott det går. Ekollon har inte våra heller ätit.Man får prova sig fram lite. :D

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Ekollon ?V
« Svar #6 skrivet: 18 sep-07 kl 21:44 »
Om getterna har 1) fri tillgång på hö och 2) fritt får ta för sig av saltsten och minneralfoder samt 3) därtill förses med gran och annat löv än ek, så kommer getterna att lämna de flästa ekollonen kvar.
Att ensdidigt utfopdra med uteslutande eklöv ger magstörningar och förgiftning  pga garv syra och bitterämnen som finns i eken.
Skall de bli känliga för idislare måste de rostas, malas grovt och kokas i gott om vatten (vattnet borthälles).
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ekollon ?V
« Svar #7 skrivet: 20 sep-07 kl 00:21 »
Kan då även malas till mjöl åt husfolket vid nödår  :)

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
Re:Ekollon ?V
« Svar #8 skrivet: 18 nov-07 kl 19:19 »
Getterna har i Ardesh, ostra frankrike alskar ekollon. Basfoda under hosten typ.

Elice

  • Inlägg: 6
Re:Ekollon ?V
« Svar #9 skrivet: 18 nov-07 kl 19:27 »
Ekollon blir giftiga om de börjar ruttna när de fallit ner och det kan getterna bli sjuka av.

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Ekollon ?V
« Svar #10 skrivet: 19 nov-07 kl 00:38 »
Mina ena get åt idag torkade löv från ek, glatt och förnöjt, de andra tittade avundsjukt på, så jag hoppas att hon inte är dålig imorgon. Men det var inte så mycket, bara lite som kommit med i höt...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Ekollon ?V
« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 15:00 »
Det här läste jag på en sida...
Fråga:

Ekollon till svin att äta är det ofarligt ?
Vet att det är väldigt farligt till får kor hästar.
Vad beror en ev. skillnad på ???

Svar:

Den giftiga substansen i ekollon är tannin, alla djurslag kan förgiftas om intaget blir för stort, men tröskeln för förgiftning varierar mellan djurslagen. Tanninet ger skador i njurar och lever och slemhinneskador i magsäck och tarm. Förgiftning beskrivs oftast hos nöt och får och ibland hos häst, getter anses tåla tanninet bättre kanske beroende på att de har mer av enzymet tannas i våmväggen som bryter ner tanninet. Eventuellt tål även grisar högre intag av tannin, men någon förklaring varför, finns inte att finna i böckerna, kanske är det något liknande som hos getterna, grisen skiljer sig också från idisslarna genom att vara ett enkelmagat djur med annorlunda nedbrytningsfunktion av födan.
Ollonsvin ansågs ju förr i tiden, när grisarna hölls på skogen, bli extra välgödda, tror att dessa grisar mest åt bokollon som till skilland mot ekens ollon inte är giftiga.

(Hoppas att ingen blir arg för att jag kopierat detta. :-\)
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
Re:Ekollon ?V
« Svar #12 skrivet: 23 nov-07 kl 13:50 »
En lista på giftiga saker att ge djur..
Det sades att marsvin inte tålde paprika så jag lät bli att ge det till marsvinet Grisen. Men jag är inte orolig över giftiga växter inne i gethagen, de låter de väl bli att äta helt enkelt? Kan inte de flesta djur det där rätt bra själva? (Utom hundarna då som verkar vara utan självbevarelsedrift  ;))Jag vet ju att de kan välja bort eventuella giftigheter eftersom det finns annat som är bättre att gnaga på. De har goda valmöjligheter.
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Ekollon ?V
« Svar #13 skrivet: 23 nov-07 kl 21:11 »
Pappa hade en kanin som åt smörblommor och dog så de kan nog inte riktigt förstå vad de ska äta och inte. Getterna springer gärna fram och snor några blad rododendron om man inte ser upp här hemma. Annars tror jag att de är ganska smarta...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser