Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  tjära i skorstenen  (läst 19029 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
SV: tjära i skorstenen
« Svar #20 skrivet: 28 nov-14 kl 05:46 »
Bumpar denna då vedspisen tjärar så det rinner längs skorstensröret. Husqvarna 728. Den fungerar och värmer bra men det är väl ganska allmänt känt att vedspisar inte brinner så varmt. Vi har uteslutande eldat rivningsvirke då vi får det gratis. Frågan är vilka träslag som är bäst. Vi har allt från gran till ek och redwood att elda. Björk är det ganska gott om också. Tills nu går det mest in barrträ i spisen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: tjära i skorstenen
« Svar #21 skrivet: 28 nov-14 kl 09:47 »
Men hur eldar du? Testa mer tilluft. Se till att det brinner med övervägande gul-vit låga. Hur ser det ut när du tittar in i brännkammaren? Ser det gul-svart ut är det läge för åtgärd, t.ex. mer tilluft eller bättre/torrare ved.

Läs Bo i Dalas inlägg ovan:
Vanligaste orsaken till tjära i skorstenen är snarare hur man eldar än vad man eldar!!!

Dålig (ofullständig) förbränning ger tjära/sot som biprodukt, medan en fullständig förbränning ger aska och väldigt lite sot!

Citera
Rent allmännt kan man tänka sig att för att inte få tjära ska man försöka att INTE efterlikna en tjärdal- i en tjärdal brinner det väldigt långsamt med mycket begränsat drag, detta ger låg temperatur och tjock vit/vitgul rök och som sagt tjära och en del kol.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: tjära i skorstenen
« Svar #22 skrivet: 28 nov-14 kl 10:13 »
Modernare vedpannor ger mer tjära i skorstenen eftersom de utnyttjar den varma röken bättre. Någon vecka innan sotaren kommer kan du lägga i zinkbitar på glöden. Det gör att tjäran släpper i skorstenen. Jag gör så enl. sotarens rekommendation.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Rubensgården

  • Gäst
SV: tjära i skorstenen
« Svar #23 skrivet: 28 nov-14 kl 11:30 »
Elden ser gul och fin ut. Kom på idag att jag glömt öppna frånluftspjället helt några gånger. Ska också se till att bakugnen inte suger tjuvluft in i skorstenen. De går i samma kanal.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: tjära i skorstenen
« Svar #24 skrivet: 28 nov-14 kl 14:24 »
Kan det vara att rivningsvirket du eldar med är för grovt? I en järnspis så behöver veden vara finklyvd för att det skall brinna bra, särskilt i början innan spisen blivit riktigt varm. Allt som är i eldstaden skall brinna, hela tiden! Eller befinna sig i låga. Annars innebär det att eldstaden fungerar som en torrdestillation som producerar tjära.

Samma sak om du stänger till undre luckan, då blir det kanske för lite luft till elden. Normalt måste man ha undre luckan vidöppen när man eldar hårt. Bara stänga den när det är glöd kvar eller om man eldar lite, lite. Och skaka rosten så att den verkligen släpper igenom förbränningsluft.

Rubensgården

  • Gäst
SV: tjära i skorstenen
« Svar #25 skrivet: 28 nov-14 kl 15:53 »
Ja, jag hade en tanke att det kan vara för grovt. Så kan vara fallet. Två tum två som grövst kanske. Att luckan ska vara öppen visste jag inte. Spisen blir tokvarm ändå.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: tjära i skorstenen
« Svar #26 skrivet: 28 nov-14 kl 16:20 »
Entum är nog max, gärna mindre. Fingergrovt är bäst.

Innan det blir glöd så behövs det mycket luft. Är det klen ved blir den snabbt glöd, och man kan stänga. Lägger man i mycket nytt får man öppna igen.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: tjära i skorstenen
« Svar #27 skrivet: 28 nov-14 kl 17:48 »
Jag tror på för lite tilluft, som andra också nämnt. Och en ensam vedbit brinner oftast dåligt. De ska inte vara grövre än att det får plats några stycken.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: tjära i skorstenen
« Svar #28 skrivet: 28 nov-14 kl 21:10 »
Om du tar ett vedträ som exakt går in i vedspisen och delar de i tre bitar så har du lagom storlek.Om man lägger in för finklyven ved i pannan med omvänd förbränning så brinner all veden samtidigt och då räcker luften inte till.Kan hända att veden hänger sig då man eldar gran & tall.Fel justerade termostater i pannan kan få fläkten att stanna i förtid.Om luckorna på pannan är otät kommer luft in på fel ställe vilket stör förloppet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser