Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagg- och tacklamm tillsammans?  (läst 1260 gånger)

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
Bagg- och tacklamm tillsammans?
« skrivet: 05 aug-13 kl 20:17 »
Är det oetiskt eller olämpligt av något annat skäl att låta bagg- och tacklamm som skall till slakt gå tillsammans?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 07:10 »
DEt beror på ras och årstid. Jag brukar låta min Gotlandslamm gå tillsammans till mitten av oktober, sen skiljs dom åt och åker även separat till slakt. Har du Gotlandsfår så ser du när det är dagt att skilja lammgruppen åt. :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 19:56 »
Jag tolkar trådskaparens fråga som om det är oetiskt att sända dräktiga årstackor till slakt??? Men jag tolkar kanske fel? Tillväxten kanske blir mycket sämre? Slakteriet kanske har synpunkter på det, de lär ju se det även om det inte är långt gånget? Fostret lär ju inte dö omedelbart om man slaktar tackan och då kanske det räknas som djurplågeri. Det kanske är emot regler eller lagar? Inte mycket till svar men jag har aldrig funderat på detta utan bara gjort enligt böckerna ;-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

j karlsson

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-13 kl 20:01 »
du få mkt bättre tillväxt på dom om du dela  dom

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-13 kl 20:45 »
Jag tolkar trådskaparens fråga som om det är oetiskt att sända dräktiga årstackor till slakt??? Men jag tolkar kanske fel? Tillväxten kanske blir mycket sämre? Slakteriet kanske har synpunkter på det, de lär ju se det även om det inte är långt gånget? Fostret lär ju inte dö omedelbart om man slaktar tackan och då kanske det räknas som djurplågeri. Det kanske är emot regler eller lagar? Inte mycket till svar men jag har aldrig funderat på detta utan bara gjort enligt böckerna ;-)

Det var så jag funderade. Kan skapa stress för dem osv. Jag har en liten besättning och mycket fler bagglamm än tacklamm i år.  Men jag inser att det blir jobbigt för tacklammen bland alla bagglamm. Jag kommer att dela.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-13 kl 20:45 »
DEt beror på ras och årstid. Jag brukar låta min Gotlandslamm gå tillsammans till mitten av oktober, sen skiljs dom åt och åker även separat till slakt. Har du Gotlandsfår så ser du när det är dagt att skilja lammgruppen åt. :-[ :-[

När har du lammning, Vallhunden?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagg- och tacklamm tillsammans?
« Svar #6 skrivet: 07 aug-13 kl 09:55 »
April.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser