Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basic om utfodring?  (läst 6393 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
Basic om utfodring?
« skrivet: 02 feb-16 kl 19:40 »
Snart dags att skaffa våra första höns och det känns riktigt kul!

Men just utfodringen är jag lite fundersam över hur man bör lägga upp.
Läst alltifrån att slänga ut fodret på golvet till att ha nåt form av fodertorn.
Vet inte riktigt hur och vad jag ska ha vart.

Vet inte heller exakt vad som absolut måste ingå och vad som är lite si och så med.
Läst om både kol, grus, kalk på lite olika ställen, men inte alls överallt.
Säd (ev. något krossat), protein (tex fiskmjöl eller ärtor) och snäckskal har jag såklart läst överallt, men inget annat så pass frekvent. Matrester och lite grönsaker är ju också någonting enkelt och bra.
Men vad är ett måste och vad är mest bra? (Menar inte att jag skulle dra ner på något enbart pga det såklart).

Funderar också på att bygga ett form av fodertorn (se bild) och undrar då också vad jag ska ha i det.
Enklast vore ju att ha allting (säd, protein, snäckskal, kol(?), kalk(?)) i det, så slipper man fylla på så ofta och endast ha blöta grönsaker och rester mer fritt.
Men hur bra är det egentligen? Hönsen vill ju gärna picka och leta maten så att slänga ut en del av den bland ströet låter ju förståeligt. Och vanliga fodertråg är väl utformade för att alla individer ska kunna ta del av maten samtidigt (ca 10 cm per höna i raka tråg va?). Hur kan man då ens tänka sig ett form av torn (som jag sett vissa konstruera). Är det endast till tillskotten då eller? Dvs allt utom säd, protein och rester?
Lite svårt att hitta bra info om det här så skulle gärna uppskatta lite svar.

« Senast ändrad: 02 feb-16 kl 20:56 av wannabehippie »

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Basic som utfodring?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-16 kl 19:44 »
http://m.imgur.com/bCKRR2O

Här har vi automaten jag tänkte bygga.
« Senast ändrad: 02 feb-16 kl 19:56 av wannabehippie »

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Basic om utfodring?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-16 kl 08:00 »
Gissar att några som läst har egna höns och gör på något vis själva. Skulle som sagt gärna uppskatta några tips då det kliar lite i fingrarna och jag skulle vilja gå ut och börja på automaterna/trågen så snart som möjligt.

Men för att vara mer rak.
Vad passar i en foderautomat och vad passar bäst i ett öppet fodertråg?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Basic om utfodring?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-16 kl 08:17 »
Jag har snickrat en enkelt tråg där jag häller säd och lite värpfoder.

Sen brukar jag kasta in lite rester från köket i hönsgården så att dom får något att pyssla med när dom är där..

Och en liten skål med snäckskal är ju bra.

Mina höns går ju fria så dom äter ju vad dom hittar...ibland står dom i komposten och ibland kastar sig någon efter en hundskit... :-\
Pga av att dom går fria så har jag ingen foderautomat, dom får jobba lite själva..
« Senast ändrad: 03 feb-16 kl 08:24 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-16 kl 08:54 »
Undrar var du har läst? det finns ett antal utmärkte böcker att tillgå ex "höns i trädgården" där även utfodring behandlas ;D

Generellt kan hel säd och annat stort kastas i strön, i hönsgården eller i öppna tråg, medan finfördelat foder funkar bäst i automat, detta for att det granulerade foder går förlorat om det kommer ner i ströet.
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-16 kl 09:20 »
En sak som är enormt viktig om man inte har extremt effektiv gnagarbekämpning, är  att inte det finns något som helst foder tillgängligt under natten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Basic om utfodring?
« Svar #6 skrivet: 03 feb-16 kl 12:11 »
Foderautomat verkar vara en fast konstruktion...det skulle inte jag gå på. Jag gillar att kunna ta ut allt när det ska storstädas.

En av denna typ hade jag köpt.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/H%C3%B6ns-%26-Fj%C3%A4derf%C3%A4/H%C3%B6nshus-%26-Utrustning/Foderutrustning/Foderautomat-Danki/p/1170786_BASE

Glupska gnagare är ju en viktig aspekt. Jag har ju samförvaring av höns-, får- och kattfoder så den gnagare som vill komma dit får vara beredd att möta en katt som också vill in i samma utrymme.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Basic om utfodring?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-16 kl 13:21 »
Ang gnagare betyder det då att annat än tillskott (kol, snäckskal, kalk tex) inte borde ingå i automaten?
Och ang att jag vill ha en automat som är avlång och inte rund är för att utrymmet är något begränsat och upphängning på väggen skulle underlätta.

Och jag har läst om utfodring i ett par hönsböcker men känner ändå att jag inte riktigt fått tillräckligt med svar på vad man lägger vart, men det är säkert inte superviktigt. Känns bara smidigt att inte behöva fylla på allting konstant.
Och ang att sprida ut det på marken, det betyder alltså att man sprider ut så mycket spannmål hönsen behöver x antalet individer. Finns inte risken att vissa blir mer utan än andra om några är aktivare på att leta mat?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Basic om utfodring?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-16 kl 13:53 »
Jag har snäckskal i en separat liten burj då hönsen själva vet hur mycket dom vill äta...Tuppen behöver ju inte picka snäckskal. Och att hälla ut det tillsammans med foder ökar risken för spill. Säd och pellets städar dom ju snyggt upp...men snäckskalen kanske dom inte ville ha just då.

Jag brukar hälla där jag vill ha lite uppsprätt...tex en del av gräsmattan som har blivit nerkörd...då kastar jag mat till dom där så luckrar dom upp i jakten...

Automat är säkert fint men mina höns får ett mått på morgonen och ett på kvällen...däremellan får dom rota själva..

Det är klart att det blir snålt efter flera dagar i hönsgården så där får man ju kasta ut lite extra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #9 skrivet: 03 feb-16 kl 13:59 »
Måste ju vara väldigt opedagogiska böcker du läst som ändå inte klarar av att få fram de viktigaste punkterna.

Jag vill ställa några frågor.

Hur många höns/hönor ska du ha?
Vad är det huvudsakliga syftet med dem, ägg, kött, sällskap?
Vad strävar du efter för ras?
Hur stort är hönshuset?
Hur stor är utegården?
Odlar du egen spannmål?
Köper du spannmål från någon?
Har du funderat på att ge dem ett färdigfoder från tex granngården, lantmännen eller svenska foder?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #10 skrivet: 03 feb-16 kl 16:58 »
Jag har tråg till mina höns. 3 stycken tråg. Majs, värpfoder/allfoder och vete. Alltså inte blandat. Snäckskal i en liten burk som är fastsatt på väggen. Går att lyfta bort vid behov. Matrester i ett stort tråg. Detta tråg ställer jag ut på eftermiddagen och tar in det efter någon timme. De äter upp matresterna på fem minuter  ;D. Den foderautomaten som du hade på bild tycker jag ser bra ut. Se bara till så att den går att ta ut. Häng på några krokar/spikar så man bara kan lyfta ut den. Jag vill kunna plocka ut allt i hönshuset vid storstädning vår och vinter. Slänger aldrig mat på golvet. Har jordgolv så hönsen sprätter bara ner det i jorden. PÅ sommaren går det inte mycket mat åt då de går i ett stort sommarhägn. Lycka till med dina höns. Underbar hobby  :)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Basic om utfodring?
« Svar #11 skrivet: 04 feb-16 kl 09:58 »
Måste ju vara väldigt opedagogiska böcker du läst som ändå inte klarar av att få fram de viktigaste punkterna.

Jag vill ställa några frågor.

Hur många höns/hönor ska du ha?
Vad är det huvudsakliga syftet med dem, ägg, kött, sällskap?
Vad strävar du efter för ras?
Hur stort är hönshuset?
Hur stor är utegården?
Odlar du egen spannmål?
Köper du spannmål från någon?
Har du funderat på att ge dem ett färdigfoder från tex granngården, lantmännen eller svenska foder?

Nja, kanske mer är jag som inte är nöjd med svaren och som sagt inte får ihop exakt hur jag ska ge maten, men det ger säkert med sig.

Vi hade tänkt börja med en fyra höns och en tupp. Tanken är att försöka få ägg så snart som möjligt därför funderar vi på att köpa vuxna individer istället för kycklingar. Även om det väl är lite svårare att få tag på just nu.
Kött tänkte vi nog mest ta när vi vill dra ner på flocken.
Hönshuset är inte jättestort, drygt 3 kvadrat och hönsgården har jag inte mätt, men en 30 kvadrat är det nog i alla fall.

Odlar inget spannmål än, men har tankar på det. Främst havre och korn då. Ärtor, majs och solrosfrön också.
Känns en aning fuskigt med färdigfoder, men lär nog bli en del av det i början gissar jag, när man inte lärt sig allt än.

Sambon är inte lika nitisk med att planera osv som jag (och jag kommer ju inte direkt nån vart med mitt funderande) så det får nog bli nåt enkelt och rakt fodertråg för säd, frön och protein (inkl. att slänga ut lite då och då), någon enkel matskål för matrester samt någon enkel upphängning för snäckskal.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Basic om utfodring?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-16 kl 15:01 »
En sån där liten rund foderautomat som man kan hänga i ett snöre kan med lite tur klara sig från möss och annat, men den får hänga en bit upp.  Storleken på en automat behöver inte vara så väl tilltagen, eftersom alla höns inte behöver äta samtidigt.

Annars är det som är mest basic med utfodringen, det att det inte är nåt trolleri med höns.  Ägg är väldigt rika på protein, alltså måste hönan få i sig protein av bra kvalitet i tillräcklig mängd.  Hönan är dessutom så liten i förhållande till vad den producerar, så den är direkt beroende av maten.

Det du stoppar in, får du ut. Det är Basic.  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

trassla

  • Gäst
SV: Basic om utfodring?
« Svar #13 skrivet: 25 apr-16 kl 10:57 »
Färdigfoder är bra med, att det innehåller allt vad hönsen behöver i vitaminer mm
Jag har färdigfoder i mattråg, som jag köpt hos granngården. Vattenautomat, som står på golv. Matrester och säd mm ger jag på en stor bricka, så att alla kommer åt. Till snäckskal har jag en gammal glassbytta, och även en glassbytta till grus.

Om du inte vill ha gnagare, så måste du ta bort efter hönsen till natten, annars så hittar de ju mycket smått och gott ute. Glöm inte att ställ en vattenautomat ute också, så att de kan dricka ute om de vill.

La Frida

  • Inlägg: 10
SV: Basic om utfodring?
« Svar #14 skrivet: 29 aug-16 kl 11:52 »
Jag har precis installerat tre höns och en tupp i vårt lilla hönshus (det gamla dasset fick ett nytt liv :) )!

De kommer gå ute dagtid i en väl tilltagen hönsgård, tänkte ge dem lite foder morgon och kväll samt lite matrester och sånt då och då. Är ett mått på 2,5 dl färdigfoder morgon + kväll lagom? Alltså 5 dl foder/dag för 3 höns o 1 tupp?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Basic om utfodring?
« Svar #15 skrivet: 29 aug-16 kl 14:10 »
Hur säkerställer du att alla får en tillräcklig del av fodret, så inte någon blir utanför och får mindre mat?

La Frida

  • Inlägg: 10
SV: Basic om utfodring?
« Svar #16 skrivet: 29 aug-16 kl 16:00 »
Har du någon metod för att säkerställa det som du vill rekommendera?


Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Basic om utfodring?
« Svar #17 skrivet: 29 aug-16 kl 17:48 »
Så här gör vi (och jag vill inte på något sätt påstå att det är det enda rätta sättet):

Pelletsfoder får de i ett öppet tråg. Det tar slut ganska fort (< 1 tim).
Ev blötfoder (alltså matrester och/eller gröpe) får de på ett stort fat respektive i en öppen skål. Det tar slut ännu snabbare (< 10 min).
Spannmål får de i separata foderautomater som sitter på väggen. En automat för varje sort så det själva kan komponera ihop vad de behöver. Spannmålet har de fri tillgång till, dvs. automaterna är tillräckligt stora för att de inte ska äta slut på ett dygn.

Tankarna bakom vårt sätt att ge fodret är att blötfodret ska ta slut direkt så att det inte drar till sig objudna gäster. Spannmål ges uppdelat för att undvika spill. När våra höns fick blandat spannmål kunde de peta ut det som inte var tillräckligt smakligt eller inte var vad de behövde för stunden så vi fick en hel del spill. Och spannmål på golvet är lättare för möss att komma åt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


La Frida

  • Inlägg: 10
SV: Basic om utfodring?
« Svar #19 skrivet: 29 aug-16 kl 19:50 »
Hmm. Ok. Men för att kunna göra lite beräkningar på storlekar på tråg/automater: Är 5 dl foder/dag ungefär lagom för tre hönor o en tupp?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 7 användare (4 dolda)
xaelanar, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser