Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Groddar  (läst 1485 gånger)

saratruls

  • Inlägg: 8
    • Skåne
    • Stall Skälbäck
Groddar
« skrivet: 20 okt-15 kl 00:15 »
Behöver lite tips angående att grodda foder till mina höns och kalkoner. Gärna också hur mycket jag ska räkna per höna per dag ungefär. Och vad som är bäst att grodda??
Bor på skånegård med min man Anders och 5 hästar, 2 hundar, 7 katter, 3 marsvin, 21 höns, 4 grisar och 6 getter...vårat lilla zoo i Veberöd! Underbart!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Groddar
« Svar #1 skrivet: 20 okt-15 kl 09:50 »
Behöver lite tips angående att grodda foder till mina höns och kalkoner. Gärna också hur mycket jag ska räkna per höna per dag ungefär. Och vad som är bäst att grodda??

Gör vetegräs; lägg vetekorn i en ugnsplåt, håll fuktigt och det blir bra "gräs" för fåglarna att picka i.
Maskrosblad brukar de gilla också, jag släpper ut mina varje dag (men jag har bara en höna och en tupp kvar och bor nere i Skåne), de pickar i sig av allt möjligt, lite här och lite där. Några maskar etc.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Groddar
« Svar #2 skrivet: 20 okt-15 kl 10:10 »
vetegräs och havregräs tar c.a tio dagar, och behöver ljus. Kul för hönsen när snön och tjälen hindrar utepick.  Groddar tar mindre plats. Jag groddar vetekorn precis som när groddar till folk. Glas- eller plastburk med med någon typ av silduk över, sköljning av groddarna 1-2 ggr/dag, tar 2-3 dar innan det är klart.  Hur mycket? Jag gör inte mer än vad som känns bekvämt för mig. Hönsen dyker på det som hökar och vips är det borta.  Jag vet inte om det kan bli för mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser