Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Byta ut ramar  (läst 996 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Byta ut ramar
« skrivet: 22 aug-17 kl 07:12 »
Hej
Har en kupa som består av två lådor LN plus skattlåda.drottningen spärrad på nedre låda,skatt lådan består av fräscha fina ramar med fint vax dock lite tilltufsade efter  slungning har detta någon betydelse eller kan jag byta dessa mot de fula i låda 2

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta ut ramar
« Svar #1 skrivet: 22 aug-17 kl 09:18 »
Jag antar att du slutskattat men inte gett vinterfoder? I så fall går det bra att göra som du tänkt, men gör det direkt annars svälter de. Glöm inte att ta bort spärrgallret sedan. Och om du inte gjort en varroabehandling, gör sedan iordning en Tedbladsburk och ställ ovanpå nu i september, så är samhället i fint skick till våren.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Byta ut ramar
« Svar #2 skrivet: 22 aug-17 kl 09:57 »
 Ja, jag har slutskattat (igår)men inte rensat hela kupan på honung lite finns kvar i yngelrum och i andra lådan,ja det är nog bäst jag vinterfodrar dem som du skriver så de säkert har foder.Varroabehandling har ännu inte gjorts,tänker oxalsyrabehandla senare. Vad menar du med tebladsburken...berätta
            Tack för tipsen

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta ut ramar
« Svar #3 skrivet: 22 aug-17 kl 12:00 »
Ok, det beror lite på när du gjorde förra behandlingen, men varroatillväxten hänger med samhällets tillväxt under vår och sommar och når sitt max nu ungefär, och eftersom det sammanfaller med att drottningen drar ner på äggläggandet nu när hösten närmar sig och att det inte heller finns drönarceller längre så får allt fler varroakryp allt färre arbetsbiceller att krypa in i. Resultatet blir att vinterbina som läggs nu i augusti och september och som samhällets hela existens bygger på har kvalster på sig, ofta flera i samma cell, och alltså då är skadade redan från början, inte bra. Oxalsyran är bra men eftersom du antagligen tänker göra den när samhället är yngelfritt så är det för sent om varroabelastningen är hög nu i augusti.
http://jano.bloggo.nu/Bekampning-av-varroakvalster/
http://www.obbf.se/myrsyremetod.html
https://www.jordbruksverket.se/download/18.e01569712f24e2ca09800057/1370041054237/Preben+Kristiansen+Bek%2B%C3%B1mpning+av+varroa+med+till%2B%C3%91tna+metoder+inom+ekologisk+biodling.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser