Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)  (läst 1308 gånger)

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« skrivet: 09 apr-16 kl 11:29 »
Hejsan! Min mamma har bestämt sig för att skaffa höns. Delvis för äggens skull, men också för att hon tycker att det skulle vara mysigt med ett litet gäng "tanter" att ta hand om och pyssla med.  :-*

Dock så har hon inte riktigt bestämt sig för vilka raser hon ska ha än. Hon har fått erbjudande om ett par Hedemorahönor som är under kläckning just nu, men hon skulle gärna vilja ha en till ras som kan gå med dem. Helst någon ”lite rolig” ras som går bra ihop med Hedemororna.  ;D

Har lurat lite på Silkeshönor eller Isbarhönor (för de gröna äggens skull), men inte hunnit kolla upp de raserna än.

Om det är någon som har lite tips, så dela hemskt gärna med er! Vore jättebra om ni även känner till nån uppfödare i Hälsingland-krokarna. :)

vilma23

  • Inlägg: 74
  • Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SV: Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 18:43 »
Dvärgkochin! Min favoritras ;) En lätt nybörjar ras som är hur söt och mysig som helst! Kan till och med bli tama!  ;D
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
SV: Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« Svar #2 skrivet: 10 apr-16 kl 11:58 »
Dvärgkochin! Min favoritras ;) En lätt nybörjar ras som är hur söt och mysig som helst! Kan till och med bli tama!  ;D

Nejmen vilka söta dunbollar!  :-* Att de kan bli tama är definitivt ett plus.  ;D
Jag ska tipsa henne om den här rasen. Tack!  :D

vilma23

  • Inlägg: 74
  • Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SV: Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« Svar #3 skrivet: 10 apr-16 kl 21:04 »
 ;D
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« Svar #4 skrivet: 13 maj-16 kl 15:43 »
O Shamo blandat med broiler föreslår jag.
Då får man mycket kött, och en rolig ras.

-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Tips på roliga hönsraser (Gärna i Hälsingland)
« Svar #5 skrivet: 19 maj-16 kl 09:22 »
Kolla in vår hemsidan, kanske finns det något där som fallet smaken.


www.sonnarpsnaturbruk.n.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 7 användare (3 dolda)
Tli, von tratt, ÖsterFröken, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser