Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta maskrosblad  (läst 10540 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Äta maskrosblad
« skrivet: 28 feb-14 kl 16:13 »
Var ute och gick och fick se så fina späda maskrosblad. Är det någon som brukar äta dom? Till sallad, eller annat? Kunde inte plocka dom för folk rastar sina hundar där, men skall plocka till helgen vid kolonilotten. Vill gärna ha bra tips hur man kan använda dom. Om det nu är gott. Gratänger, lasagne, soppa? Går det?
Kan man behandla dom så dom inte är så beska, eller kanske dom späda bladen är milda?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Äta maskrosblad
« Svar #1 skrivet: 28 feb-14 kl 17:01 »
De går att äta. Samma sak med rötterna. Men för att nu hålla oss till bladen: de är rätt beska, men späda är förstås minst beska. I sallad använder man med fördel vanlig salladsdressing och låt bladen dra i den ett tag, plus att man inte tar bara maskrosblad utan blandar med annat. I matlagning så kan man nog ta med dem i t.ex. soppa och lite allt möjligt där man kan använda bladgrönt, men även där blanda med annat och inte ta bara maskrosblad, för det kan bli lite väl mycket. Soppa på maskrosblad, nässlor, lök och t.ex. potatis eller morötter är väl inte fel, t.ex.

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Äta maskrosblad
« Svar #2 skrivet: 28 feb-14 kl 18:41 »
Inger Ingmanson skriver "...egentligen bara stjälken som inte går att äta..." och har tips och recept i sina böcker.

Jag tänkte testa ifjol... Plockade blad, la dem på tallriken bredvid den vanliga salladen (jag ville smaka hur de verkligen smakade), la upp mat och ställde fram tallriken på köksbordet. När jag ätit klart insåg jag att jag glömt bort maskrosbladen!  ::)

Så, JA, jag har ätit maskrosblad MEN jag vet inte hur de smakade. De smakade tydligen inte illa - då hade jag nog inte missat att jag åt dem...

Nya maskrosor - nytt smaktest!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #3 skrivet: 28 feb-14 kl 18:51 »
Maskrosor är olika dom med rundad bladtopp är godast. Om du vill testa fler vilda salladsblad kan jag rekommendera kirskålsblad och mållablad.
kretslopp

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #4 skrivet: 28 feb-14 kl 19:49 »
Maskrosor är olika dom med rundad bladtopp är godast. Om du vill testa fler vilda salladsblad kan jag rekommendera kirskålsblad och mållablad.

Kirskål finns gott om på kolonilotten  ;D Jag plockade späda blad förra året och torkade. Hade dom i soppa. Skall titta efter maskros med runda toppar. Jag har sått en målla som heter Den Gode Henrik.

Min mamma brukade lägga beska gurkskivor i kallt vatten så dom skulle bli mildare. Kanske kan det funka med maskros också?
Har en ide att man kunde steka dom lite snabbt med hackad vitlök och ha på smörgås.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Äta maskrosblad
« Svar #5 skrivet: 28 feb-14 kl 21:09 »
Man kan steka skälva blomman i smör och lägga på hård smörgås.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äta maskrosblad
« Svar #6 skrivet: 28 feb-14 kl 21:16 »

Har en ide att man kunde steka dom lite snabbt med hackad vitlök och ha på smörgås.
Det går bra att ta den uppsvällda blomknoppen som sitter nära jordytan innan den skjuter i höjden och steka enligt ovan eller med lök och skira maskrobslad, lägga i ett pajskal eller göra en röra med tex mangold, kirskål etc.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #7 skrivet: 01 mar-14 kl 09:41 »
Tack för svaren. Visste inte att man kunde äta knopp och blomma. Paj kan jag tänka mej blir gott. Skall bli kul att prova. Bra om man kan ta tillvara på ogräset i stället för att irritera sej på det.  ;D

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äta maskrosblad
« Svar #8 skrivet: 01 mar-14 kl 10:34 »
Blomman kan du göra vin eller sirap på men, det visste du kanske redan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #9 skrivet: 01 mar-14 kl 12:22 »
Blomman kan du göra vin eller sirap på men, det visste du kanske redan.
Hur gör man maskrossirap?

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #10 skrivet: 01 mar-14 kl 13:14 »
Mitt recept på maskrossirap

maskrosor
vatten
socker


Plocka maskrosor, minst en stor bukett, mest så mycket du orkar rensa. Lägg dem gärna i skuggan en stund så att småkrypen har en chans att försvinna.

Rensa blommorna genom att ta bort allt det gula och lägga i en kastrull. Släng allt grönt det är beskt. När det är färdigrensat så häll på vatten så att det nätt och jämt täcker och koka ca 10 minuter. Sila. Om du har tid och ork så koka det gula med lite vatten till. Sila igen.

Väg avkoket (blanda dem om du gjort 2) och blanda i lika mycket socker. Reducera det till ungefär hälften (sjud på ganska svag värme). Det ska ha sirapsliknande konsistens.

Det här är härligt till glass eller varför inte till pannkakor/våfflor. Ät och njut

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #11 skrivet: 01 mar-14 kl 14:52 »
I Japan såg jag att de odlade maskrosor som grönsak, i fina rader. Jag såg dock aldrig till den i några maträtter.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Äta maskrosblad
« Svar #12 skrivet: 01 mar-14 kl 15:15 »
Du kan testa att bleka dem för att göra dem mindre beska. Ställ bara något över plantan (t.ex. uppochnervänd hink eller kruka)så att ljuset inte kommer åt den. Vänta sedan tills det skjuter nya och bleka blad som du kan plocka och äta. Har också läst att man kan förvälla bladen för att få bort beskan.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #13 skrivet: 01 mar-14 kl 15:31 »
Maskrosvin har jag gjort, men aldrig sirap. Det måste provas.
Vad smart att bleka bladen, får prova det också.
Tack alla för bra tips.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #14 skrivet: 01 mar-14 kl 21:04 »
Man kan steka skälva blomman i smör och lägga på hård smörgås.

Yes, stekta maskrosor är inte dumt på macka!
Bladen blandar jag i min viltsallad som kan bestå av björklöv, maskrosblad, tusenskönans blommor, våtarv, kärleksörtens blad mm
I somras odlade jag ingen sallad och inte heller gick jag och köpte någon. Det var viltsallad för hela ( icke-) slanten! ;)
Det är bar å ät;)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äta maskrosblad
« Svar #15 skrivet: 02 mar-14 kl 10:16 »
Yes, stekta maskrosor är inte dumt på macka!
Bladen blandar jag i min viltsallad som kan bestå av björklöv, maskrosblad, tusenskönans blommor, våtarv, kärleksörtens blad mm
I somras odlade jag ingen sallad och inte heller gick jag och köpte någon. Det var viltsallad för hela ( icke-) slanten! ;)
Det är bar å ät;)
När du tar blad från kärleksört är den då "odlad" eller vild? Har satt mycket (förädlad, stor och kraftig)kärleksört till bina och vore ju väldigt bra om både blad och blommor kom till nytta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Saraelvira

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #16 skrivet: 14 apr-14 kl 17:51 »
Jag gör omelett. Fräser maskrosbladen mjuka i smör och häller sedan de vispade äggen (med lite mjölk i) över och kanske några tunna skivor tomat. Gott.

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Äta maskrosblad
« Svar #17 skrivet: 14 apr-14 kl 18:15 »
Jag gör pesto på maskrosblad. Nu har jag inte receptet för jag håller på att tömma huset för renovering  >:D. Men såvitt jag minns var det allt annat lika, ingen (eller lite) basilika. Googla så hittar du säkert receptet

Saraelvira

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #18 skrivet: 14 apr-14 kl 18:30 »
Pesto lät gott! Det ska jag prova snarast! Vad kul!  :)

roblin4u

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Äta maskrosblad
« Svar #19 skrivet: 27 jul-14 kl 10:13 »
Maskrosblad är mycket bra för matsmältningen, man kan blanda med olja, och tex äppelcidervinäger. Dessutom är ju hela maskrosen nyttig, blomma och rot! Säkerligen den nyttigaste i hela trädgården. Roten stärker njurar och lever!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser