Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor- mängd mat/dag och individ?  (läst 4877 gånger)

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
Ankor- mängd mat/dag och individ?
« skrivet: 26 feb-14 kl 21:25 »
De första ankorna är hemma- ett par Welsh Harlequin. Tror inte jag har skrattat så här mycket på länge!

Trots att jag är uppväxt med diverse djur och fjäderfä så kan jag inte låta bli att tänka att ankor- de måste verkligen  höra till världens knasigaste djur!  ;D

Hur som helst så funderar jag på hur mycket mat de ska ha!
Jag har försökt googla och hittar mängder på 1-2 dl per anka och dag. Stämmer det?

Som det är nu så får de 2dl totalt per dag och styck men fördelat på morgon och eftermiddag- de slukar maten på några sekunder och sen blir jag utskälld för att det inte finns mer!

Jag funderar på om det är så att ankor hör till "mums-maskinernas"mästare på samma sätt som marsvin, grisar och shettlandsponnys och golden retrivers som kan äta upp en hel fodersäck inklusive säcken om de skulle få tag på den  :o
Eller om det faktiskt är så att de behöver mer mat?

Jag vill ju varken svälta dem eller göra dem överviktiga- hur kan man känna att de är i "lagom" hull?

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-14 kl 21:39 »
Jag har alltid gett mina höns och ankor fri tillgång
På säd och allfoder o tyckt att dom verkar sköta det rätt
Bra själva med hur mycket dom behöver.
Mina går frigående och maten får dom inne i huset.
Livet är fullt av möjligheter :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-14 kl 22:44 »
Jag blev nyfiken på vad de gör för knasiga grejer…
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-14 kl 08:54 »
Jag blev nyfiken på vad de gör för knasiga grejer…

Ha ha  ;D
Ava är "gåpåig" och pratar medans Arvid hamnar i bakgrunden och pratar mest för sig själv för han får ingen syl i vädret. Han är den som flyr först vid minsta lilla "läskighet"- allmänt konflikträdd- kan inte låta bli att det finns en viss likhet mellan dessa och mina föräldrar  ::)

När man släpper ut dem på morgonen får jag världens utskällning för att jag väcker dem- sen när de har skrämt bort mig så hugger de in på maten och den försvinner i ett naffs, på kvällen så kan de inte gå in själva- de står vid grinden och skriker men direkt jag ska gå in till dem så springer de in i huset- precis som att de vill bli nattade! (På dagarna vandrar de fram och tillbaka och har inga problem med att gå in...)

Gräva i trädgårdslandet (jätte fint "grävväder" här!) är med livet som insats- spaden får man allt ha kontroll på för här är det maskjakt som heter duga  ;D

Kort och gott- allmänt knasiga och personliga!

När jag var 10 hade vi kläckt ett tiotal gässlingar- efter ett tag hade de växt så de fick ducka för att ta sig ut genom hålet- de ploppade ut en efter en men på kvällen stod de samlade på rad och ville in för då kunde de minsann inte ducka så någon av oss fick snällt stå vid ingången och böja ner huvudena på dem- sen gick de tacksamt in! Världens bästa vakthundar- älskar gäss och har flera roliga minnen av dem men vi hade för många för att man skulle hinna lära sig att känna igen dem (vita- så när de rymde ut i farleden till svanarna så såg det rätt kul ut tror jag för de som inte kunde se skilnaden när vi hämtade hem dem med roddbåten ;D )

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-14 kl 09:01 »
Jag har alltid gett mina höns och ankor fri tillgång
Våra höns fick också fri tillgång! Ankorna och gässen som vi hade när jag var liten fick däremot mat bara en gång per dag- vi hade sällan några över vintern utan de hade bete, bad och sen hade de ett gäng byttor som de fick säd i en gång om dagen men eftersom de åt annat också (är säker på att det slank ner några sorkungar också för det var djupa hål i jorden här och där  :o) så känner jag mig osäker på hur mycket vuxna ska ha nu när naturen inte har så mycket att ge...

Hur mycket ger du/ hur stora mängder har dina tillgång till? Kanske skulle prova...

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #5 skrivet: 27 feb-14 kl 09:04 »
Skulle våra ankor av blandad/okänd härkomst få fri tillgång på foder skulle vi nog snacka 1-2 liter per dag om det är något de gillar. Så ska de få fri tillgång får man nog ge dem något jävligt äckligt. Skulle nog inte göra så ändå, då det lätt blir råttutfodring då.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #6 skrivet: 27 feb-14 kl 11:18 »
Skulle våra ankor av blandad/okänd härkomst få fri tillgång på foder skulle vi nog snacka 1-2 liter per dag om det är något de gillar. Så ska de få fri tillgång får man nog ge dem något jävligt äckligt. Skulle nog inte göra så ändå, då det lätt blir råttutfodring då.
Hur många ankor har du då? På ett ungefär mellan tummen och pekfingret- hur mycket får dina ankor?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #7 skrivet: 27 feb-14 kl 12:32 »
Jag var nog lite otydlig, menade per anka. 10 st. Kan få i sig en tioliters hink med havre på en dag. Har iof inte prövat att mata dem så kontinuerligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #8 skrivet: 27 feb-14 kl 22:27 »
Ha ha, okej- funderade på om det var så du menade men var inte riktigt säker!

Nu blir det fri tillgång- kom hem och skulle natta kvackisarna och upptäckte masaker- någon har ätit upp Arvid- Ava chokad med lever! Hon får trösta sig som alla kvinnor med god mat tills nytt sällskap finns...

riket33

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #9 skrivet: 28 feb-14 kl 17:31 »
mina myskisar som är sju stycken 4 hanar och tre honor har fri tillgång till vatten och havre blandat med värpfoder, och hanarna äter betydligt mycke mera än honorna

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ankor- mängd mat/dag och individ?
« Svar #10 skrivet: 28 feb-14 kl 21:19 »
ger ankor mat så dom har från morgon fram 12 ungefär och sen får dom lika mycket 16.00 så nästan fri tillgång


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser