Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Begagnade" stordriftshöns  (läst 1818 gånger)

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
"Begagnade" stordriftshöns
« skrivet: 07 jul-08 kl 19:53 »
Jag har lyckats placera sista(?) tuppen nu, hos Rosenhill på Ekerö. Ett himla charmigt ställe med café, musteri mm.
Tuppen ska gå med ett par färgglada höns, såg ut som bl a Hedemora och maran - men också med 20 vita fd "stordrifts-äggproducents-höns".
De såg fördjäkliga ut!  :'( De flesta saknade helt fjädrar och dun över stora delar av kroppen. Och ändå hade de gått som sk "frigående höns". Som konsument har man ju lärt sig att det måste stå frigående på paketet för att det skall vara kosher. ???

Hur blir de fjäderlösa?  ??? Är det plockning av varandra eller sig själva? Hur kan det vara ok att hönsen behandlas så? Och ändå sa nya ägaren att de började se riktigt tjusiga ut i jämförelse med när de blev hämtade...

Det var roligt att se lilltuppen bekanta sig. Jag var ner och tittade nån timme senare, och då gick hönserihönsen på led efter lilltuppen som skrockade förnöjt.  ;D

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 21:36 »
Ja höns som kommer från hönserier är då inte speciellt granna! Har 20 st bruna värphöns, som nu är väldigt fina! Men när de kom hit var de skalliga och hade varken fjädrar på ben mage eller rygg. Hade lite dåliga fjädrar på halsen och på vingarna och lite framtill på "bringan". Tog ett par veckor, sen var de helt piggiga som en igelkott av alla nya fjädrar som var på väg ut. Detta var också frigående höns, men det betyder ju inte att de har gått om plats för det, slipper bara sitta i bur, det är väl det enda egentigen. Satt helt stilla första dagen, andra dagen började de "sandbada" i torven, och nu är de vansinniga om man råkor sova till kolckan åtta nån gång... De vill ju bli utsläppta! Alla våra fåglar går lösa på gården om dagen, de tror nog att de kommit till himmelriket, hoppas jag iaf:)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 23:46 »
Som konsument har man ju lärt sig att det måste stå frigående på paketet för att det skall vara kosher. ???

krav har ganska ok regler för höns (men en krav-höna har oftast inte i närheten så bra som hos de flesta hönsägare som finns här på forumet)...

reglerna för frigående värphöns säger att man får ha 9 hönor per kvadratmeter (om hönorna väger mindre än 2,4kg annars 7,5 hönor per kvm)...  så, hur bra har en höna som trängs med 8 andra på en kvadratmeter? bara 9 hönor i sig själv blir trångt på den ytan... sen ska du dessutom trycka in foderautomat, vattenautomat, värprede, sittpinnar och ströarea (sandbad). Frigående hönor lever med stor säkerhet hela sitt liv inomhus.

Men frigående låter i alla fall bra när det står på kartongen...

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #3 skrivet: 08 jul-08 kl 00:01 »
vilka regler gäller för krav ägg

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #4 skrivet: 08 jul-08 kl 09:48 »
vilka regler gäller för krav ägg

max 6 hönor per kvadratmeter, 3 cm extra sittpinne (jämfört med en "vanlig" höna) samt 4 kvadratmeter utrymme utomhus per höna ("Fjäderfä får hållas inne vintertid. I övrigt ska utevistelse erbjudas.")

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #5 skrivet: 08 jul-08 kl 11:25 »
Nu köper jag inte ofta ägg, men jag gillar inte levnadsvillkoren för de frigående...
Höns kan inte hålla reda på rangordningen i så stora flockar därför hackas det mer eller mindre hela tiden :(
Det är frågan om inte inredda burar är bättre egentligen? Så länge man inte kan ha små flockar i stordrift.
En kompis köpte nyligen helt nakna (i princip) höns från hönseri. Jag tror att dom ruggar (därmed äggar dom inte och säljs). Förmodligen är hönserihönsen avlade för att rugga snabbt. OM dom skulle vara kvar i produktion så skulle pausen bli kortare.
                                                  Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #6 skrivet: 08 jul-08 kl 11:56 »
Citera
Jag har lyckats placera sista(?) tuppen nu, hos Rosenhill på Ekerö. Ett himla charmigt ställe med café, musteri mm.
Tuppen ska gå med ett par färgglada höns, såg ut som bl a Hedemora och maran - men också med 20 vita fd "stordrifts-äggproducents-höns".
De såg fördjäkliga ut!   De flesta saknade helt fjädrar och dun över stora delar av kroppen. Och ändå hade de gått som sk "frigående höns". Som konsument har man ju lärt sig att det måste stå frigående på paketet för att det skall vara kosher.

Hur blir de fjäderlösa?   Är det plockning av varandra eller sig själva? Hur kan det vara ok att hönsen behandlas så? Och ändå sa nya ägaren att de började se riktigt tjusiga ut i jämförelse med när de blev hämtade...

Det var roligt att se lilltuppen bekanta sig. Jag var ner och tittade nån timme senare, och då gick hönserihönsen på led efter lilltuppen som skrockade förnöjt. 

Vilken lycka!!!

Hönsen kommer att återhämta sig och bli mer och mer "normala", ja rent av vackra och LYCKLIGA!

Jag gläds över denna berättelse!!


Tack!
/Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #7 skrivet: 08 jul-08 kl 14:08 »
Mina hönserihöns föll snabbt offer för rovfågel. De hade helt tappat instinkten att vara vaksamma och att gömma sig när de andra hönsen signalerade fara. Dessutom gjorde frånvaron av fjädrar det enkelt för höken att döda dem snabbt. De som överlevde lite längre värpte ett par dagar, sedan aldrig mer, de var väl tömda på ägganlag.

Jag skaffade aldrig fler såna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: "Begagnade" stordriftshöns
« Svar #8 skrivet: 08 jul-08 kl 15:00 »
Min tjej skaffade höns från hönseri för några år sen som såg helt eländiga ut. Väldigt lite fjädrar kvar och helt apatiska. När de kom till nya hönsgården satt de bara tillsammans i en hörna och stirrade in i väggen. Men sen under några veckor förvandlades de. De började springa runt på tomten och leta mask och prata med varandra. En var fortfarande utmobbad dock så den fick bo med svärfar :) I början la de inga ägg alls. De fick ju ny kost, pasta och foder istället för det superfoder de får på hönserierna för att producera så många ägg som möjligt. Men efter någon vecka kom det ägg varannan var tredje dag eller så. Och skalet på dessa ägg var hårda och äggulan var verkligen gul.

Jag köper alltid kravmärkta ägg där det står att de har möjlighet till utevistelse. Jag gör inte detta för att jag tror att de har de så himla bra utan för att visa att jag som konsument är beredd att betala mer för en sjysstare produkt. På så sätt kanske producenterna får upp ögonen för detta och går mer och mer mot sjyssta förhållanden för hönsen. Man hoppas ju det iallafall.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 5 användare
von tratt, ärt, peterm, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser