Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Inte-mat"?  (läst 12965 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
"Inte-mat"?
« skrivet: 16 okt-07 kl 14:39 »
Har en liten fundering - vad ska jag INTE ge till mina hönor bortsätt från kött osv. Finns det någon grönsak, växt osv som hönor INTE ska äta?  ???

Och om jag nu vill plantera några buskar så att hönorna kan gömma sig - vad kan jag plantera som FÅR inte äter upp?? Vet någon?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:"Inte-mat"?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 15:00 »
Din intemat, är min höns favvomat  :-\
De äter glatt våra matrester, och de får allt utom hönskött! För jag tycker det känns oetiskt.
Det enda jag slutat ge dem är avocado för det var någon här som sa att det var dåligt, fast efter en tacokväll slinker det nog ner lite av det med i hönsmaten, och alla mår de prima!
jag går efter principen att höns är allätare!

Vad FÅR inte äter, kan jag inte svara på dock eller kanske ska jag skriva inte svara på heller  ;)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:"Inte-mat"?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 17:53 »
Jag gav mina hönor korvbitar och sånt innan jag hörde att de inte skulle äta det. De tyckte det var jättegott. Jag kommer inte ihåg nu riktigt varför de inte fick äta kött?

Jag har hört att hönor som lägger bruna ägg inte ska äta kål för då smakar äggen fisk (?) och kanske ska de inte äta fisk heller då?

Jag tror det kan slinka med en liten köttbit någon gång om det blir kvar rester efter en gryta, men oftast är det bara grönsakerna kvar för min familj är rätt bra på att peta ur köttbitarna... Men kycklinggryta får de inte!

När vi hade nymfparakiter fick vi veta att de kunde dö av avocado så det måste vara något i det som inte är bra för fåglar. Frågan är vad?
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 17:55 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Blomme

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 18:27 »
Kan du äta det kan hönsen äta det.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:"Inte-mat"?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 18:33 »
Leverpastej har visat sig vara en hit...

Margit

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-07 kl 18:42 »
Samma här, leverpastej och för att inte tala om falukorv... :o
Enda skälet att inte ge dem köttprodukter är väl om man själv är vegetarian eller liknande.
Jag ger heller inte kyckling - dels av etiska skäl och dels för att det finns teorier om att "galna ko-sjukan" uppstod då kor fick animaliska produkter i fodret...
Avocado och choklad är giftigt för papegojor, om det även är giftigt för höns vet jag inte. Undvik starka kryddor.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:"Inte-mat"?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-07 kl 18:50 »
Du ska inte ge dom raps, det ger visst fisksmak åt äggen... Eller var det soja?...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-07 kl 19:37 »
Raps ger fisksmak på bruna ägg. Och matrester med kött är, för att fortsätta paragrafrytteriet, inte tillåtet att ge hönsen.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:"Inte-mat"?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-07 kl 19:42 »
Salt upplöst i vatten kan de dricka ihjäl sig på, men torra saltflingor i en skål är bra mot hackning.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:"Inte-mat"?
« Svar #9 skrivet: 16 okt-07 kl 19:49 »
Mina hönor älskar att få lite slaktavfall att hacka i. Inte för mycket bara. Höns är allätare och de dör inte att få lite animalisk föda. De äter ju vad de kommer åt ute, mask, insekter osv. Ska man för bjuda dom det också menar ni? ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:"Inte-mat"?
« Svar #10 skrivet: 16 okt-07 kl 19:51 »
Höns behöver ju faktiskt animalisk föda även om lagstiftningen prioriterar människans välbefinnande framför hönans.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

snorpan

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:"Inte-mat"?
« Svar #11 skrivet: 16 okt-07 kl 20:37 »
Mina höns får alla våra matrester, när hunden fått sitt, både kött o fisk.
Jag tror inte äggen tar smak om de får lite av varge o inte för mycket av något speciellt tex fisk. Dagens rätt korvstråganoff var mycket populärt ;D
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 20:37 »
Höns är allätare och de dör inte att få lite animalisk föda.

Nej, de mår till och med bra av animalisk föda.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:"Inte-mat"?
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 20:56 »
Raps ger fisksmak på bruna ägg. Och matrester med kött är, för att fortsätta paragrafrytteriet, inte tillåtet att ge hönsen.

Mask & skalbaggar då? Går det bra???  :o

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 21:23 »
Mask & skalbaggar då? Går det bra???  :o

Om man inte hade dem till middag, för då är de matrester.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:"Inte-mat"?
« Svar #15 skrivet: 16 okt-07 kl 22:50 »
Vad är anledningen då till att hönor inte får äta animaliska matrester när de till och med mår bra av dem? Det måste ju finnas någon anledning till att det är förbjudet, mer än bara förbjuda det för att...

En av mina hönor jagade en sork i går... hon fick inte tag på den som tur var, jag vet inte om hon ätit upp den om hon fått tag på den, men de äter både ödlor och grodor och stora sniglar, såna med skal (som inte är våra matrester...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:"Inte-mat"?
« Svar #16 skrivet: 16 okt-07 kl 22:53 »
På sommaren brukar jag sitta på brunnslocket framför stallet och lyfta på stenarna för att hönsen ska kunna komma åt maskarna och skalbaggar. Det är roligt att se hönsen bli lyckliga av att få ett så stort "Byte" . ;D ;D Och se hur de springer iväg med masken så de andra inte ska få del av godbiten. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:"Inte-mat"?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-07 kl 07:29 »
Om man inte hade dem till middag, för då är de matrester.

Om jag steker pannbiff till hönsen & äter resterna själv?  ;)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:"Inte-mat"?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 08:03 »
Anledningen till att man inte får ge dem animalisk föda är nån regel om smittospridning. Tror den kom till vid "Galna kosjukan". Vet inte om det finns nån smitta som kan överföras från kött till höns, men hönor äter gärna kött rester om de får chansen.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:"Inte-mat"?
« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 08:29 »
Vad är anledningen då till att hönor inte får äta animaliska matrester när de till och med mår bra av dem? Det måste ju finnas någon anledning till att det är förbjudet, mer än bara förbjuda det för att...

Anledningen är Bryssel. Närmare bestämt EG-förordning 1774/2002.

Artikel 22
Begränsningar i användningen
1. Följande användningar av animaliska biprodukter och bearbetade produkter skall vara förbjudna:
a) Utfodringav ett djurslag med animaliskt protein som härrör från djurkroppar eller delar av djur av samma art.
b) Utfodringav produktionsdjur, med undantagav pälsdjur, med matavfall eller foderråvara som innehåller eller framställts av matavfall.


Det är alltså b) som gör det förbjudet att ge hönsen matrester med kött.

Motiveringen står i början av samma förordning och är flera sidor lång. Den kan sammanfattas med bla, bla, bla, BSE, sjukdomsspridning, bla, bla, bla.

Om vi nu leker med tanken att vår familj skulle äta kaningryta på en av våra egna kaniner och ge resterna till hönsen så krävs det nog en hel del fantasi för att se det som en vektor för spridande av sjukdomar. Men jag sitter ju inte i Bryssel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 6 användare
xaelanar, Stengrim, Trolle_85, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser