Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!  (läst 5405 gånger)

paddlaren

  • Gäst
Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« skrivet: 24 feb-07 kl 13:51 »
Hej!

Jag har en kamin av märket Husqvarna  Warmwind. Kaminen värmer ganska bra men är så välisolerad att den inte ens är ljumen på utsidan vilket gör att den är värdelös utan fläkt.

Tyvärr är det så att fläkten skramlar. Särskilt på låga varvtal. Detta är otroligt irriterande i ett i övrigt knalltyst hus på landet.

Fläkten sitter under kaminen men det går inte att nå den om man inte lyfter kaminen, vilket verkar ganska opraktiskt.

Är det någon som har haft och löst problemet och som kan komma med tipps?

Tack på förhand!
// Erik

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #1 skrivet: 25 feb-07 kl 22:00 »
Har inte sett just denna kaminen men mistänker den är likt den Far installerade en gång.

Strunta i den inbyggda fläkten. Den är utsliten i lager.
Montera nya fläktar på utsidan insugningshålen. Billiga fläktar finns där man köper delar till datorer.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 16:35 »
Höj volymen på stereon! ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 16:41 »
Glömde den seriösa delen :P Fläktblad samlar dam och slits det ger upphov till obalans som ger missljud, slitna lager och skrammel i kombination med slitna lager. Byt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

paddlaren

  • Gäst
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #4 skrivet: 26 feb-07 kl 17:22 »
Fläkten sitter snyggt monterade på undersidan av kaminen. Ser ut som om den är skruvad och därmed möjligt att dona men.

Kruxet är att man inte kommer åt att skruva utan att lyfta upp kaminen. Är det svårt att demontera den för att utföra service och sedan montera den igen? Har aldrig varit i närheten av sådana operationer tidigare.

Jag har sett samma kamin till försäljning på blocket så det måste ju vara möjligt.

// Erik

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #5 skrivet: 26 feb-07 kl 21:32 »
Såg en till salu på blocket och är den inte mer inbyggd än så kan det inte vara så omöjligt att få omkull den, du behöver nog inte ens alla de tre V'na
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 20:42 »
Visst är det en gammal fotogenkamin det handlar om? Kan man elda en sådan med billigare bränslen som t.ex. villaolja eller modern diesel, rapsolja eller begagnad frityrolja?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Min kamin (Husqvarna Warmwind) skramlar!
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 21:32 »
Nej den är avsedd för ved, blir lätt överhettad av briketter.
Fläktbladen är inte slipade i kanterna utantvära och i af på min finns metalgraderkvar efter tillverkningen.
Om Du nu tar ner den så passa på att sätta dit flänsar för ett ett sk pollenfilter till AC i bilen. Billiga finns på Biltema! Sedan kan Du byta filtret i stället för att ta ner kamminen!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser