Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löpankor  (läst 20671 gånger)

Älgin

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: löpankor
« Svar #20 skrivet: 24 jun-14 kl 17:13 »
jag har med litre frågor om löpankor om de är ok att jag frågar här?

hur högt hägn behöves? flyger de? skulle de kunna bo i en kalvhydda av plast även på vintern? typ sånhär http://www.gardsbyiglu.se/igluperfect1kalv.html fast med hälften så stor ingång? :)

Hea

  • Inlägg: 29
    • Värmland
SV: löpankor
« Svar #21 skrivet: 26 jun-14 kl 12:56 »
När vi har delat av vår ankgård så har vi använt oss av kompostgaller och det har fungerat. Till vår hage har vi ett lite högre nät, kan det vara runt 1m. De flaxar lite med vingarna och om de samtidigt hoppar så kan de sväva en liten bit ovan marken. Men de flyger inte iväg. På sin höjd har det väl hänt att de tagit sig upp i skottkärran etc. När det gäller boende så tror jag att en "kalvhydda" skulle fungera på vår/sommar/höst. På vintern kanske den blir för dragig om vinden ligger åt "fel" håll dvs. då blåser det rakt in i den. Skojiga djur som man inte vill vara utan.

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: löpankor
« Svar #22 skrivet: 30 jun-14 kl 21:23 »
Har ni löpisar o myskankor till sammans? Går dom bra ihop eller bråkar dom? Va matar ni dom med nu på sommarn? Just nu ger jag dom havre o kornkross o så får dom gå o käcka fritt under dagarna ute men bör man ge dom nå mer?

Hea

  • Inlägg: 29
    • Värmland
SV: löpankor
« Svar #23 skrivet: 30 jun-14 kl 23:19 »
Mina löpankor får under sommaren hel spannmål (just nu korn och vete), grus och snäckskal. Det är bara på våren som jag ger dem värpfoder innan det finns så mkt gräs och insekter att äta.

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: löpankor
« Svar #24 skrivet: 12 jul-14 kl 00:31 »
Tror ni att dom här kommer att förbli vita?

Då vi köpte dom...

Nu...

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: löpankor
« Svar #25 skrivet: 12 jul-14 kl 00:48 »
Det kommer de alldeles säkert. Vad fina de är!
Brevduvor, höns

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: löpankor
« Svar #26 skrivet: 13 jul-14 kl 01:47 »
Är det vanligt att dom blir helvita? Dom vi köpte dom av hade lite äldre precis brevid men dom var då flerfärgade. Dom flesta på bild ja har sett är också flerfärgade

 

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: löpankor
« Svar #27 skrivet: 03 sep-14 kl 07:46 »
Hur går det att ha 2 hanar en hona? Tycker att jag ser början på knorr fjädern på 2 av ankorna... :( Vill ju ha kvar alla...

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: löpankor
« Svar #28 skrivet: 06 dec-14 kl 16:21 »
Nu i veckan så så fick vi första ägget :D Nu har vi fått ägg varje dag. Äggen har grön nyans... Vad har era ägg för nyans?

Kvarnbanken

  • Inlägg: 7
  • Mor, dotter tillsammans driver vi kennel.
    • Västergötland
    • Kvarnbanken
SV: löpankor
« Svar #29 skrivet: 11 dec-14 kl 14:06 »
Vi har miggisar och löpisar.....

Det festliga är att löpisarna går in i ett hus på kvällen, och miggisarna i det andra.

De kommer att få bo i dessa hus i vinter, är ju redan nu 11dec.

Inga ägg från löpisarna än. Miggisarna har värpt, men slutat.

Hade på tok för många honor, 9 honor och en hane...så vi köpte 3 hanar till och nu är det lugnare i flocken löpisar. Miggisarna är 4 honor och två hanar.

Ena miggishanen fick närkontakt med duvhöken en dag....fick ett bett på ryggen, fick bo i sjukhörnan en natt, under värmelampa...plus att vi tvättade av såret. Idag märks inget på honom.

Har alltid hatat skator, kråkor och kajjor....idag välkomnar jag dem! Och de har ett eget matställe. De varnar, och jagar duvhöken på flykt allt som oftast!!

Så vi vet det att när det blir ett olidligt oljud på dessa fåglar, så är nåt fara å färde....antingen rovfågel, eller räv.

De går inte längre in i hönshuset, de får ju mat ute nu.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser