Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindruvor  (läst 1847 gånger)

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
vindruvor
« skrivet: 03 sep-11 kl 17:26 »
Vad ska jag göra med min vinranka? Den är ca5-6år och har växt bra nu är den ca4-5 m hög och säkert 2-3 m bred. Den är med andra ord aldeles för stor. Men hur mycke kan jag beskära och när? Nu är det ju så mycke löv så druvorna får svårt att mogna och jag kan ju inte heller nå dem utan stege.
FIAT.....

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: vindruvor
« Svar #1 skrivet: 03 sep-11 kl 20:13 »
Jag brukar sommar beskära min, spara 2 blad bortanför druvklasen som närings dragare.
Annar klipps ju druvor i viloläge, typ i januari.
/ Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: vindruvor
« Svar #2 skrivet: 05 sep-11 kl 16:32 »
Beskära gammal ved ska helst göras redan i december. Årstillväxten får man hålla efter litegrann hela tiden. Två bladpar efter druvklasarna brukar jag beskära precis som Lilla Zoo skriver.

TFia

  • Gäst
SV: vindruvor
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 23:42 »
Nu vet jag inte om det är en vanlig druva du har eller en surjordsdruva, dom har ju lite olika växtsätt, men du kan beskära hårt, gärna nu efter skörd, jag brukar ta hårdbeskärningen i oktober och två sommarbeskärningar då jag klippar i årstillväxten (två blad över druvklasen). Så var inte rädd för att klippa i druvan, även om du bara lämnar en meter så är den snart stor igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser