Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sätta en mullvadsfälla?  (läst 21457 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Hur sätta en mullvadsfälla?
« skrivet: 27 dec-09 kl 11:14 »
Nu har hela trädgården snart grävts upp av mullvader. Jag har köpt en fälla men det går ingen mullvad i den. Hur sätter man den så man fångar dom dära s.......? Har hört att det är jättesvårt så jag blir glad om någon kan beskriva det så jag kan fånga dom.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

kentha

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-10 kl 23:15 »
prova karbid stoppa ner 3-5 bitar i hålen fukta med lite vatten om det är torrt ute täckigen hålet .trädgårdsmästarna använde De alltid detta mot sork i markerna .jag använder det med stor framgång mot sork ,när mina gamla fina rosbuskar och perenner angreps.det bildas acytylengas när den jommer i kontakt med fukt .blir då tyngre än luft ock sjunker ner i gången och skadedjuren dör .men var försiktig med eld mm och gör det inte nära husen.hälsn.kentha
kentha

Mr Olesen

  • Gäst
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-10 kl 20:30 »
Ett annat sätt är att slå lite dieselolja i hålet. Då flyr sorken eller mullvaden

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-10 kl 15:13 »
En Terrier brukar vara bra på att ta sork. Låna en och visa på högarna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-10 kl 17:02 »
Var får man tag i karbid ??? ??? ??? Neeed some....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-10 kl 18:09 »
Ett varningens ord om du får tag i karbid. Läs inlägget 4:e uppifrån.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797239

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-14 kl 21:17 »
Vill bara berätta att jag har blivit riktig bra påatt sätta upp (eller ner) mulvadsfällorna  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 21:44 »
Det finns gott om filmer på Youtube i ämnet. Och böcker att köpa. Jag skickade efter bok och några fällor från England, och letade sedan gångar och grävde upp hål att sätta fälla i gångarna. Och jag fångade verkligen ett par mullvadar! Men jag har inte blivit av med alla än. Eller så har det flyttat hit nya från grannarna...

Man räfsar ut högarna och dagen efter kommer man tillbaka och ser var mullvaden är aktiv. Sedan försöker man lista ut var det kan finnas ytliga gångar mellan högarna. Sticker med ett litet järnspjut för att känna efter. När man hittar en gång så gräver man upp ett hål och sätter fällan i gången, men så att det är för trångt för mullvaden att ta sig fram. När den pressar undan/upp jord så utlöser fällan. Har man otur så användes inte gången längre, eller så gräver mullvaden en ny gång förbi fällan. Gäller att gräva så lite som möjligt och att bevara så mycket som möjligt av den befintliga gången. Har mullvaden inte gått i fällan på ett dygn är sannolikheten låg att den fungerar. Då kan man flytta fällan till en ny gång...

Helt klart en utmaning...

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur sätta en mullvadsfälla?
« Svar #8 skrivet: 20 dec-14 kl 23:13 »
Brukar ta en färsk hög och sätta fällan mot en av gångarna i. Har en som bara tar på ena hållet, så det blir en chansning. Ibland har det varit tre gångar till samma hög.. Sen en murarspann över, så det blir mörkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser