Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för hönor ska jag skaffa?  (läst 1557 gånger)

Jenny Johansson

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Vad för hönor ska jag skaffa?
« skrivet: 12 aug-14 kl 18:13 »
Hade tänkt skaffa höns.

2 kvm gammalt dass som ska fixas. 7kvm inhägnad men tanken är frigående så mkt som möjligt.

Vill ha några få hönor, inga kycklingar eller tuppar så gärna ngn ras med mindre ruvningslust.
Lugn, snälla och inte allt för flygigt, har barn som vill vara med.
Normalstora. Vill ha dem för ägg och för nöjes.

Fastna lite för dvärgkochin men lite små ägg och verkar vilja ruva mkt...

Vad tycker ni, hjälp??

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-14 kl 09:38 »
Hej

Vill du inte ha höns som ruvar ska du verkligen inte välja kochin, stor eller dvärg. Dom är ökända för sin ruvlust hahaha ;).
Alla höns vill ruva men några som inte ruvar överdrivet och som passar på din beskrivning är bla, faveroll, maran, rhode Island red, welsumer, Plymouth rock, new Hampshire, under dessa står det dåliga till medel ruvare. Dessa kallas för tunga raser och dom brukar alltid vara mer lugna än lätta raser.
Men som jag skrev innan du kommer aldrig helt ifrån ruvlusten och du kan mycket väl få hönor som ruvar mycket trotts att det står att rasen inte är en god ruvare.
Hoppas du blev lite klokare
When you can live forever
What do you live for

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #2 skrivet: 20 aug-14 kl 09:58 »
Satsa då på bramor . Stora ägg och lugna. 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-14 kl 22:03 »
Brahma, stor aptit och stor ruvlust.  Efter vad jag har hört av de som har rasen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-14 kl 22:08 »
Ok men cykling blir det inte i alla fall  Har bara fått tre stycken på 4 år

mischa2

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-14 kl 22:40 »
Ja dvärgkochin vill ju gärna ruva då och då men är ju ändå jättegulliga och värper trots allt en hel del. Lätta för barnen att hålla på med, snälla och lätthanterliga, äter inte så mycket och blir inte så smutsigt i hönshuset av dem, förstör inte gräset heller. Dessutom är det kul för barnen när de får kycklingar ibland
Helt apropå så har jag dessutom ett gäng att sälja (5-12 månader gamla) tupp + 2 hönor = 300:-
Finns mellan Linköping och Västervik.

Åsa
Mischa2

Jenny Johansson

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #6 skrivet: 21 aug-14 kl 12:52 »
tack alla!

Flera av dessa ligger på maxvikt av typ 3 kg, vill inte ha jättestora. Kan tänka mig fler raser typ 2 Bielefelder, 2 playmouth rock, 2 Hedemora och kanske ngn dvärgchochin för att de är så söta och för min dotters skull. Men kan man släppa ihop kycklingar direkt av olika raser? Bäst är väl om jag kan hitta ngn som säljer lite av de raser jag önskar så de kommer från samma ställe? Gör det ngt om kycklingarna är olika gamla? Jag vill ju ha dem könsbestämda och gärna att de klarar sig utan värmelampa. Tanken är till våren.

Jenny Johansson

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #7 skrivet: 21 aug-14 kl 12:54 »
Dvärgwyandotte då? ist för dvärgchochin?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #8 skrivet: 21 aug-14 kl 14:03 »
Dvärgwyandotte, åtminstone mina, är lika ruvgalna som dvärgkochin.  Men det kan nog variera mellan olika linjer.
Absolut bäst och enklast för dig som köpare är att alla kommer från samma ställe och känner varandra och är ungefär samma ålder och även storlek.
Det går på andra sätt också,  men kräver mer passning och extra anordningar, så inga blir mobbade och t.ex. inte får äta i fred.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Vad för hönor ska jag skaffa?
« Svar #9 skrivet: 21 aug-14 kl 18:07 »
Jag har provat att ha både tunga sävliga orpington. till aldrig stilla spring o flyg fåglar appenzeller.
Alla har sin charm tycker jag.
Orpington är tama från dom kommer ur ägget men äter massor, skiter mer o värper ganska små ägg i förhållande till kroppsstorleken.Ruvar gärna hela sommaren o sover hela vintern  ;)Men dom är mysiga.
Appenzeller är små,lätta, snabba. Äter lite, skiter lite, värper större ägg än orpington. Men är nästan omöjlig att få tama.Det första året bodde dom i en gran. Flyger så bra. Dom ska inte ha någon ruvlust alls.
Men ruvlust smittar. Så nu har jag en liten appenzeller som ruvat fram 8 små pluttar. Blev så förvånad men hon är en fantastisk mamma.
Så jag skulle kolla runt om jag fick göra studiebesök i lite hönsgårdar innan jag bestämde mig. Du är välkommen hit.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser