Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börjar stödfodra med hö ?  (läst 3675 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
när börjar stödfodra med hö ?
« skrivet: 12 aug-08 kl 23:01 »
Min man tycker att vi nu snart ska börjar med att stödfodra våra getter (lantras, blir mjölkade) med hö eftersom det är inte lika mycket näring i gräset nu längre.
Skulle det behövas redan nu ?
Vi har gott om ängar, det är massvis med mat på dom, vi har ju nästan för mycket, så det är inte att mat är slut där ute.
Visst mjölkar vi dom, men ändå... dom får ju lite kraftfoder.

Hur gör ni ?





 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-08 kl 02:24 »
Mina får året runt. Men om dom rör det eller ej, är en annan fråga.  ::) Jag märker på hur fort det försvinner när dom själva tycker det börjar bli trist bete.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 16:09 av Gruff »

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 08:56 »
Ja, så kan man ju göra.
När det regnar och dom får hö inne så stå dom vid dörren ändå och vill bara ut på ängen.
(Vi kan inte ha lösdrift eftersom stallet ligger så dumt)
Som om dom inte skulle tycker illa om regn egentligen...

ninna b

  • Gäst
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 09:00 »
Det är klart att det blir sämre näringsinnehåll i gräset framåt hösten men det kan du ju lätt kompensera med att ge mer kraftfoder fast det är viktigt att getterna får i sig grovfoder. Så frågan är vad som växer i hagarna..om det är förvuxet gräs och om getterna i såfall äter av det . Du får ju även kolla vilket hull getterna har. Har du möjlighet att ta hem lite hö så gör en test...

Jag har stödfodrat nu ett tag men vi har dåligt med bete och eftersom det är viktigt att getterna får i sig grovfoder så ger jag hö och så hamlar vi pilar längs hagen och ger till dom. Det är populärt.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 09:35 »
När det regnar och dom får hö inne så stå dom vid dörren ändå och vill bara ut på ängen.
(Vi kan inte ha lösdrift eftersom stallet ligger så dumt)

Skulle du inte kunna lägga höet i en vedbur (bifogar bild) och sätta något över som skydd för regn och sol så att det håller sig längre om de inte vill äta just nu. Då kan du ju ha dem utomhus och utfodra dem där!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #5 skrivet: 13 aug-08 kl 10:58 »
var hittar man såna där (?), dom se praktiska ut.

Jag är bara rädd att dom bara pillar i det och det blir mycket spill...
Dom äter ju på dagen ute och får sly med, men på natten kan dom ju få lite hö inne.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #6 skrivet: 13 aug-08 kl 11:30 »
var hittar man såna där (?), dom se praktiska ut.

På Blocket, oftast som "vedburar" eller "vattentank". Inte dyra alls 150 - 200:-.
Jag brukar även använda gamla traktordäck av modell större till höet för att djuren inte ska klampa omkring i höet och dra ut det överallt. Getterna gillar visserligen att använda däcken som liggplats, lekplats, men även toalett - men det är ju getter!  ;)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #7 skrivet: 13 aug-08 kl 16:12 »
Jag är bara rädd att dom bara pillar i det och det blir mycket spill...

Men......det är ju getter! ;) :-[

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #8 skrivet: 13 aug-08 kl 16:33 »
 :) jag vet... men jag tycker att det är synd om maten spills till ingen nytta...

även om dom är getter  :-[ ...

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 20:15 »
:) jag vet... men jag tycker att det är synd om maten spills till ingen nytta...

Att komma undan att det blir spill när man matar sina getter med hö är nog svårt - de har en tendens till att dra ut det hur man än "serverar" det. Ge i lagom mängd och så får de snällt vänta tills nästa gång de blir utfodrade, då brukar det mesta av spillet slinka ner också  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

dvärggeten

  • Inlägg: 74
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #10 skrivet: 14 aug-08 kl 09:39 »
vill bara lämna en liten varning vad gäller "burarna" jag har provat och det slutade i katastrof!En av mina getter hade fastnat med benen och förmodligen legat fast under en natt,trodde inte att hon skulle repa sig men det gjorde hon, det tog dock tid!Så var försiktiga!

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #11 skrivet: 14 aug-08 kl 16:49 »
vi har inget lösdrift, hämtar dom in till natten ( i stallet är där ofarliga krubbor), så vi skulle se det, men jag ska vara försiktig, Tack.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 22:15 »
Jag skulle nog öka kraftfodergivan lite istället om betet är dåligt/lite. Om inte man är stensäker på att höet är av mycket god kvalité. Tänker mest på att eftersom ni mjölkar så skadar det nog inte med lite kraftfoder. Men Ninna B här på forumet kanske kan ge lite tips, hon har ju getmejeri? Hö ska de ju givetvis ha oavsett vilket.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninna b

  • Gäst
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 22:54 »
Jag håller med Angelika i det att det är irriterande att maten spills till ingen nytta...samtidigt vill man så klart att dom små älsklingarna ska ha det som dom behöver.

Så vad göra..?? Jo, kolla hullet på djuren, magra, mittemellan, feta...? Kolla vad som egentligen finns i den där hagen. Friskt bete eller  torrt förvuxet gräs..? Kolla hur djuren beter sig....betar och idisslar eller betar och betar, lite missnöjt. Fundera på hur mycket mat du ger i förhållande till vad du tar ut i form av mjölk. Vill du ändra på något så prova dig fram...du behöver inte ge en 500 kilos bal med hö som ligger och förfars i regn ocg rusk utan ge sådär ett knappt halvt kilo per get och se om det blir uppätet. Halm är också bra om du väljer att öka på kraftfodergivan.

Man får testa sig fram...jag upplever ofta att jag blir lurad av dom små uslingarna.....mina är vid det här laget feta som falukorvar...vilket väl inte är helt bra...men jag puttar ändå till dom lite hö. Mest för att jag tycker om att se dom äta det med så stor förtjusning och för att vi ger mycket kraftfoder och då är det nödvändigt med mycket grovfoder. Halm går också bra...och om din man är en bonneman...lyssna på honom..!!

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #14 skrivet: 16 aug-08 kl 06:43 »
Jag håller med Angelika i det att det är irriterande att maten spills till ingen nytta...samtidigt vill man så klart att dom små älsklingarna ska ha det som dom behöver.

Så vad göra..?? Jo, kolla hullet på djuren, magra, mittemellan, feta...? Kolla vad som egentligen finns i den där hagen. Friskt bete eller  torrt förvuxet gräs..? Kolla hur djuren beter sig....betar och idisslar eller betar och betar, lite missnöjt. Fundera på hur mycket mat du ger i förhållande till vad du tar ut i form av mjölk. Vill du ändra på något så prova dig fram...du behöver inte ge en 500 kilos bal med hö som ligger och förfars i regn ocg rusk utan ge sådär ett knappt halvt kilo per get och se om det blir uppätet. Halm är också bra om du väljer att öka på kraftfodergivan.

Man får testa sig fram...jag upplever ofta att jag blir lurad av dom små uslingarna.....mina är vid det här laget feta som falukorvar...vilket väl inte är helt bra...men jag puttar ändå till dom lite hö. Mest för att jag tycker om att se dom äta det med så stor förtjusning och för att vi ger mycket kraftfoder och då är det nödvändigt med mycket grovfoder. Halm går också bra...och om din man är en bonneman...lyssna på honom..!!

Nej, min man är ingen bonneman. Han är ekonom.
Vi har fem mjölkande getter  och feta är dom inte. Dom beta på dagen men ska på nätterna inne få lite hö (tyckte min man) -som dom då dra ur krubban och lägga sig på det för att sova...
Så dom ska bara få när det är nödvändigt, för att dom kan säkert sova bra på halm ochså  ;)

Att bara höjer kraftfodergivan är inte bra, det vet jag, dom ska ha grovfoder ochså så att det räcker.

Dom få mer nu och ochså nåt på kvällen i stallet, men jag tyckte att det var ganska tidigt att börjar med hö -men det var det nog inte så dom ska ju få vad dom behöver (som mat, inte som madrass..)
Dom äter faktiskt inne nu på kvällen vilket dom inte gjorde på våren, då var det bara bete som gällde.
 

Jag skulle nog öka kraftfodergivan lite istället om betet är dåligt/lite. Om inte man är stensäker på att höet är av mycket god kvalité. Tänker mest på att eftersom ni mjölkar så skadar det nog inte med lite kraftfoder. Men Ninna B här på forumet kanske kan ge lite tips, hon har ju getmejeri? Hö ska de ju givetvis ha oavsett vilket.

Vi har aldrig analyserat något hö, men tidigt slaget hö ska ju ha mer näring än det gräset som växer nu, antar jag..


ninna b

  • Gäst
SV: när börjar stödfodra med hö ?
« Svar #15 skrivet: 16 aug-08 kl 10:18 »
Se där...en ekonom....det är inte helt fel det heller för man får ha koll på sina kostnader. Hö är dyrt men halm kostar ju det också så där får man räkna bort halmkostnaden från hökostnaden och se om det ändå inte blir bra att ge hö och slippa halma. Det där beror ju på vad du ger för höet.....annar äter dom faktiskt fin halm med stor förtjusning också


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser