Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - traktor till mina odlingar  (läst 27987 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Köpråd - traktor till mina odlingar
« skrivet: 04 dec-09 kl 23:01 »
Mina odlingar sväller och jag orkar inte göra allt för hand längre... Tittar på olika maskiner, men det är inte riktigt min avdelning, så ni kanske kan hjälpa mig välja... Har tillgång till en större jordbrukstraktor från 70-talet. Men den är för klumpig och tung till det mesta jag håller på med.

Förutsättningarna:
Jag odlar grönsaker, bär och snittblommor i liten skala, men växande. Inom några år hoppas jag ha odlat upp kanske ett kvarts hektar eller så (intensiv odling). Dessutom har jag ett växthus på 300 m2. Jag skulle verkligen vilja kunna fräsa stora delar av dessa ytor. Även inne i växthuset. Jag har också en växande äggproduktion. Inom ett par år siktar jag på att ha 200 höns. De genererar ju en del gödsel som ska köras iväg och dessutom behöver de ha foder framkört. Mellan mina bäddar av perenna blommor och grönsaker vill jag ha gräs-/klövermatta som ska klippas regelbundet. Helst med uppsamlare. Marken jag odlar på är gammal betesmark. Stenig och ojämn. Att skotta/slunga lite snö behövs också... Och köra sand, jord och sånt naturligtvis. Jag är helt värdelös på att meka. Behöver hjälp med minsta lilla fel.

Vad rekommenderar ni? Tvåhjulstraktor? Kompakttraktor? Gräsklippare+jordfräs+grålle?

MVH
Anders



Pong

  • Inlägg: 596
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #1 skrivet: 05 dec-09 kl 17:51 »
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut hos dig. Men jag skulle nog köpt en nyare traktor, av mindre modell utan för den skullen vara en kompakttraktor. Med frontlastare såklart. Grålletraktorer är gammal skit. Men visst de ser ju charmiga ut, men ju mer man sitter i en traktor desstå mer inser man utvecklingen har gått framåt väldigt mycket.

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #2 skrivet: 05 dec-09 kl 18:13 »
Jag har den perfekta traktorn till det du söker. En IH 585 2 wd riktigt smidig liten traktor i lagom storlek. Finns även en liten två radignibex såmaskin till grönsaker mm.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #3 skrivet: 05 dec-09 kl 20:38 »
Jag tror det låter som en kompakttraktor om du ska köra inomhus med den. Problemet är väl att marknaden för sådana inte varit stor i Sverige så begagnatmarknaden är väldigt liten. Ibland läser jag på www.tractorbynet.com som är ett forum som de flesta verkar vara folk som inte driver storskalig jordbruk utan har kompakttraktorer för små saker (ploga, fixa potatisland osv.). Finns nog mycket kunskap där.
Jag har tyvärr ingen koll på vilka märken som marknadsför kompakttraktorer i Sverige men de kanske kan ta hem om de inte har. Kubota, John Deere och New Holland är märken som ofta verkar nämnas på tractorbynet (finns andra som man aldrig hört talas om i Sverige).

pålle

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #4 skrivet: 05 dec-09 kl 20:54 »
 min rekom en da schon är skaffa dej en häst av typ litemidre russ liten fjårdin  även schetläning kan hassin platts mvh

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #5 skrivet: 05 dec-09 kl 21:12 »
En Jinma, Silverstone eller Kellfri:s lilla Foton-traktor.. Billiga i förhållande till "vanliga" traktormärken men då får en fyrhjulsdriven, "modern" traktor i Grålle-storlek.

Utan lastare går det att få tag i dem från c:a 40 000 så med tanke på att man får fyrhjulsdrift och de funktioner man behöver på en traktor för det priset så får det ju räknas som billigt..

louise

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #6 skrivet: 06 dec-09 kl 13:46 »
varför tycker ni Grålle är sån skit?

På sikt kanske jag också driver nåt liknande, grönsaker osv och behver också tips. Men jag kommer också att plöja och lyfta ensilagebalar..

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 14:03 »
Plöja med kompakttraktor kan man nog glömma, lyfta balar likaså.
Dvs det finns säkert nån fjuttplog som tillbehör till Kinatraktorer, men den håller nog inte länge i stenig jord.
En MF 35 el motsvarande i bra skick är rätt idealisk, många tomtägare har såna som trädgårdstraktor, och ändå duger dom i jordbruksdrift.
Säkert mycket bättre livslängd än Kina-skit.
Dock krävs det starkare saker till kraftuttagsdriven jordfräs.
Det går att hyra ganska stora tvåhjuliga jordfräsar, kan räcka vid sporadisk användning.
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 14:28 av Foppas fot »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 17:49 »
Jag har köpt en Volvo BM Mini.

Motorn är på 16hk och fräsen är på 8hk. Jordfräsen fräser 96cm brett enligt instruktionsboken.
Mäter man så får jag till 98 cm. Men det kanske inte har så stor betydelse.

Hade lite otur för ett tag sedan så jag fick nys på ett slotterbalk till den men tyvärr så var det en som hann före mig.
Har inte hunnit testa den så mycket ännu. Men till nästa år skall den hårdtestas.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=69142.0
Nu i vinter skall jag bygga en tippkärra till den med flaket 1x2 meter.
Så man kan köra runt diverse saker här på gården.
I dag så använder jag bilkärran efter traktorn.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #9 skrivet: 06 dec-09 kl 18:01 »
Lite filmer om Volvo BM mini som igentligen heter "Roper" i USA men döptes om i Sverige.

Plöjning av gräsmatta.


Plöjning av åker med lilla modellen.


Bra till allt möjligt.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #10 skrivet: 06 dec-09 kl 20:03 »
Tack för tipsen. Som sagt har jag tillgång till en stor traktor när det behövs (plöja etc) så det jag behöver är något litet och smidigt som kan ta sig fram lite överallt och inte packar jorden för mycket. BM Mini verkar intressant! Ska hålla ögonen öppna efter en sån. Skulle behöva frontlastare dock...  Tycker de kinesiska och japanska kompakttraktorerna verkar intressanta också. Men det verkar som om alla är överens om att det är skit?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #11 skrivet: 06 dec-09 kl 20:16 »
Tycker de kinesiska och japanska kompakttraktorerna verkar intressanta också. Men det verkar som om alla är överens om att det är skit?
Finns det någon här på forumet som har ägt en sån traktor?
Många verkar vara väldigt negativa till kinesiska saker.
Men kina kan bygga bra saker också. Allt beror på vad man betalar dom.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #12 skrivet: 06 dec-09 kl 20:17 »
Jinma är inte skit, i princip samma traktor som en liten John Deere, som görs även den i Kina, men kostar fem ggr mer.
Det går faktiskt att ta reda på lite om den traktor man tänker köpa. Det finns mycket information att få om Jinma både här och utomlands.

I vårt konventionella jordbruk duger den inte, därför där vill man ha jättestora traktorer.

Man kan köpa den i Sverige, från flera leverantörer, eller själv importera den i delar som en IKEA-möbel.  Så gör John Deere i Amerikat, och eftersom de skruvar ihop den med ett flertal delar som är samma, kan de ju säga "made in USA", liksom man själv kunde påstå att den var framställd i Sverige om man skruvade ihop ett platt paket.

Detta gäller väldigt många produkter, från bilar till verktyg.

Jimna är inte ett "kinaskitbegrepp", och inom tio år har nog fördomarna bleknat, såsom det var med t.ex. Toyota på sextiotalet och Hundai på sjuttiotalet.

En av världens största tillverkare är det dessutom.

Kolla lite på Youtube.

Bra beg finns på en europamarknad kolla
http://www.mascus.se/

http://www.agriaffaires.se
« Senast ändrad: 06 dec-09 kl 20:45 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #13 skrivet: 06 dec-09 kl 20:27 »
Kan du inte bara köpa en traktorfräs och hänga bakpå din nuvarande traktor?
Jag hade förut en jordfräs till traktorn och den funkade bra.
Billiga brukar dom också vara.
Här är en mindre för 2500:-
http://www.blocket.se/gotland/Jordfras_24289863.htm?ca=8&w=3

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #14 skrivet: 06 dec-09 kl 20:31 »
Kan du inte bara köpa en traktorfräs och hänga bakpå din nuvarande traktor?
Jag hade förut en jordfräs till traktorn och den funkade bra.
Billiga brukar dom också vara.
Här är en mindre för 2500:-
http://www.blocket.se/gotland/Jordfras_24289863.htm?ca=8&w=3


Få svarar på annonser utan bild, nästan nödvändigt för att få bud.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #15 skrivet: 06 dec-09 kl 20:35 »
Traktorn är för stor och tung. Den går inte in i växthuset och den packar jorden för mycket.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #16 skrivet: 06 dec-09 kl 20:44 »
Då är det nog en 2-hjulstraktor som du letar efter.
Belos är vanliga men vad jag har hört så är det problem med delar till dom.
Ifall dom skulle gå sönder.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #17 skrivet: 06 dec-09 kl 20:46 »
Jag har ingen erfarenhet av någon kinesisk traktor än tyvärr.. När jag blir stor och jätterik ska jag dock köpa en.. :)
Men av andra har jag hört att vissa delar har en tendens att gå sönder, typ bultar, sprintar o.s.v.. Alltså inga komplicerade saker och när de väl har bytts ut så har det tuffat på. Fördelen med de kinesiska traktorerna är ju givetvis att man får en modern traktor för samma pris som man får en 70-talstraktor för.. Och 70-talstraktor är något som jag har testat på. :)

Reservdelarna är ju också billiga så även OM något går sönder är de ju mkt billigare att reparera än de mera etablerade märkena. Hade en kinesisk eu-moped ett tag och till den kostade cylindern och en ny kolv 600:-, det är ju en skitsumma jämfört med de etablerade märkenas priser.

De kinesiska traktorerna har ju sålts i Sverige under några år nu och det är ändå extremt få som säljs begagnat, borde väl vara någon form av indikation på att ägarna inte är allt för missnöjda.. :)

Broberg

  • Gäst
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #18 skrivet: 06 dec-09 kl 20:57 »
http://www.narlant.se/?page=produkter&fritext=&maincatid=Alla&subcatid=&agent=&submit=S%F6k

BCS (halvvägs ner bland produkterna) verkar vara rätt roliga, små enaxlade manicker. Finns tom små strängläggare och balpressar till dem.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Köpråd - traktor till mina odlingar
« Svar #19 skrivet: 06 dec-09 kl 21:04 »
Gå ut på den europeiska begmarknaden, det finns ett stort utbud, och en några år gammal Kubota är mycket billigare där ute än här.
Inga som helst svårigheter inom EU, ibland är ju avståndet tom mindre.

Det är rätt att det är svårt att hitta en beg Jimna, och andrahandsvärdet tycks högt.  
Att jag inte köpt en beror på att det skulle vara mer leksak än maskin i produktion, men visst den finns på önskelistan.

Den är ju fullfjädrad och det finns mycket man kan hänga på, från flistuggar, skogsvagnar och redskap för mindre jordbruk.

Storleken på dessa traktorer är ju inte så efterfrågade i Sverige, men i andra EU-länder finns de och begmarknaden är större för dessa och liknande (Iseki Kubota mm).




Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser