Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt, priser, att tänka på osv...  (läst 15695 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #40 skrivet: 20 apr-10 kl 00:05 »
Har ni träd som ni vill fälla på tomten, så är det väl självklart att ni låter såga upp dessa till byggvirke av något slag. Vårt hus är byggt av våra egna granar, och snyggare granar än faluslammad panel får man leta efter! ;)

Förråd, garage och liknande kräver väl oxå bygglov? Så snart ni har ritningarna för alla byggnader på fastigheten klara och bygglovet är i hamn, så håller jag med om att det är smartast att börja med de små byggnaderna. Det är GULD att ha ett ställe för verktyg, material och annat. Ska ni kanske ha något slags gästhus/friggebod på tomten, så kan ni ju rentav bo där en del av byggtiden.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #41 skrivet: 20 apr-10 kl 08:41 »
Vet inte hur det funkar i Findland med rotavdrag och så.... Det vi gjorde med ett uthus var att ta in polska snickare, helt vitt genom en svensk firma. Dom kostade 170:- + moms i timmen vilket i slutändan blev 106:-/ tim inkl moms efter rotavdraget. Otroligt skönt att leja bort delar av arbetet och se hur fort det går frammåt. Dom tre snickarna som var hos oss i en vecka var otroligt effektiva och det dom hann denna vecka skulle nog ha tagit större delen av sommaren för mig att göra. Så dom 12 000:- det kostade tycker jag var mycket billigt.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #42 skrivet: 16 okt-13 kl 15:45 »
Nu har det gått ett par år, hur har det gått?
Sitter med liknande planer och har fått stor behållning av denna tråden!


Det pratas mycket om att det är så mycket krav vid nybyggnad, vilka krav är det det handlar om egentligen? I Sverige. Tillgänglighet? Riskkonstruktioner som torpargrund? Kan man hitta och läsa om dessa krav någonstans?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #43 skrivet: 16 okt-13 kl 18:51 »
Du hittar dem på boverket.se.
Kraven gäller i stort, ventilation,energiförbrukning, hållfasthet och tillgänglighet. Vilket i princip inte ställer till några problem om man bygger i ett plan och tar till mått på dörrar och korridorer. Några specifika krav på konstruktioner finns inte. Annars hade det inte fungerat att bygga 1stegs tätad fasad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

864 gäster, 5 användare (1 dolda)
Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser